Ieri, la cateva minute dupa ce orologiul a batut de ora 16, am primit de la BRD-Groupe Societe Generale un drept la replica. Asa cum ne-am asteptat, in comunicat, BRD recunoaste ca a gresit introducand in contractele de creditare o clauza ilegala,
Ieri, la cateva minute dupa ce orologiul a batut de ora 16, am primit de la BRD-Groupe Societe Generale un drept la replica. Asa cum ne-am asteptat, in comunicat, BRD recunoaste ca a gresit introducand in contractele de creditare o clauza ilegala, dar, caci exista si un dar, ne acuza de faptul ca i-am jignit, ca am incalcat deontologia jurnalistica, ca am folosit un ton lipsit de bun simt si ca am trunchiat textele de lege inducand in eroare clientii bancii! In fine, presedintele Patrick Gelin (foto) a gasit de cuviinta sa-l parasca pe jurnalistul care a scris cele doua articole cu BRD la directorul ziarului ZIUA, desi, normal, un drept la replica se adreseaza celui care a semnat articolul. Va oferim integral comunicatul de presa si delatiunea de elev de clasa primara a presedintelui Gelin catre directorul ZIUA, Sorin Rosca Stanescu.
Comunicatul BRD
Va transmitem punctul de vedere al BRD - Groupe Societe Generale pe care va rugam sa il considerati, in vederea publicarii, drept la replica.
1. BRD- Groupe Societe Generale doreste sa isi faca publica pozitia in legatura cu articolele "Jaf la cetatean", publicat in editia de luni, 21 noiembrie 2005 a ziarului "ZIUA", precum si "BRD, escrocherii in lant", publicat in editia din 24 noiembrie a aceluiasi ziar.
2. Ambele materiale exploateaza - si supraliciteaza - existenta unei erori de formulare intr-o clauza a contractului de creditare pentru creditele acordate persoanelor fizice.
3. Afirmam cu toata responsabilitatea ca referirea la dobanda de refinantare a BNR nu creeaza prejudicii de nici o natura clientilor bancii. Conform legii, o clauza trebuie interpretata in sensul in care isi produce efecte. Daca o prevedere dintr-un contract nu indeplineste aceasta conditie, nu inseamna ca alte clauze sau intregul contract sunt inaplicabile sau lovite de nulitate, asa cum se sustine in articolele publicate in ziarul Dvs. Respectiva mentiune a fost, de altfel, inlaturata.
4. In ceea ce priveste decizia de crestere a dobanzii la creditele in euro, aceasta a fost luata de banca in contextul recentelor masuri privind limitarea cresterii creditelor in valuta, cu impact direct asupra costului resurselor de finantare.
5. Mentionam ca modificarile de dobanda sunt aduse la cunostinta clientului prin extrasele de cont puse la dispozitie in mod gratuit, conform prevederilor legale in materie, respectiv ale Legii nr.289/2004, privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor persoane fizice si ale normei BNR din 6 aprilie 2005 de aplicare a acestei legi.
6. In opinia noastra, trunchierea textelor legale, asa cum s-a procedat in cazul celor doua articole publicate in ZIUA, induce in eroare cititorii cu privire la obligatiile institutiilor de credit.
7. Pe de alta parte, materialele publicate in ZIUA abunda, intr-un mod cu totul nejustificat si iesit din comun, de excese de limbaj, jigniri si chiar calomnii care depasesc limitele bunului simt si ale deontologiei jurnalistice.
8. Ii asiguram atat pe cei peste 1.700.000 de clienti ai nostri cat si opinia publica din Romania ca raporturile noastre cu dansii se bazeaza pe respectul fata de client si fata de lege. BRD nu are nimic de ascuns. Suntem si ramanem la dispozitia clientilor nostri, carora le multumim pentru increderea pe care ne-au acordat-o.
Directia Comunicare a BRD Groupe Societe Generale
Delatiunea lui Gelin
Domnule Sorin Rosca Stanescu,
1. Va scriu in urma aparitiei articolelor "Jaf la cetatean" si "BRD - escrocherii in lant", articole publicate in numerele de luni, 21 noiembrie, si joi, 24 noiembrie 2005, ale cotidianului pe care il conduceti in calitate de Director.
2. Din pacate, ceea ce putea fi o ancheta jurnalistica decenta s-a transformat in doua texte care abunda in excese de limbaj fara nici o justificare.
3. Consider ca folosirea unor termeni precum "faradelegi", "marsavii", "legi terfelite", "consiliere parsiva", "incompetenta", "ilegalitati", ca sa nu enumar decat cativa, denota depasirea limitelor bunului simt jurnalistic. Articolele ce se pretind a fi "anchete" realizate prin respectarea deontologiei profesionale se transforma, in final, in derizorii atacuri la institutie si la persoana.
4. Din pacate, chiar informarea corecta a publicului este cea care are de suferit prin scoaterea din context sau trunchierea unor prevederi legale la care se face referire in texte; nu voi mai insista pe enumerarea acestor inexactitati, intentionate sau nu, pentru ca o experienta recenta avuta cu ziarul Dvs. imi da motive sa cred ca aceste eforturi sunt inutile.
Patrick Gelin, Presedinte - Director General BRD - Groupe Societe Generale
(Pentru a putea sa comentam textul BRD-ului ne-am permis sa numerotam aliniatele pentru a fi mai usor de urmarit. Pentru acest lucru ne cerem scuze BRD-ului.)
Comentarii pertinente la comunicat
Iata comentariile noastre la fiecare punct ridicat de Patrick Gelin in dreptul la replica si delatiunea sa catre directorul ziarului ZIUA.
1. Am asteptat zile intregi sa ne fie comunicata parerea BRD. Noi consideram ca am avut sansa sa primim acest comunicat deoarece, intre timp, l-am informat pe Daniel Bouton, presedintele bancii mama de la Paris, Societe Generale. Tinem sa precizam ca Patrick Gelin a incercat sa musamalizeze cazul in fata sefilor de la Paris.
2. BRD Societe Generale RECUNOASTE ca a comis o faradelege prin introducerea unei clauze ilegale in contractele de creditare in euro cu dobanda variabila. Incercand sa ascunda gravitatea faptei, BRD spune ca "intr-o clauza" este o "eroare de formulare". Nu, nu este "o eroare de formulare" intr-o clauza oarecare a contractului, ci in cea mai importanta clauza, cea care prevede cum poate fi marita dobanda!
3. BRD interpreteaza cum ii convine litera legii. Da, sunt mai multe moduri de interpretare a legii inclusiv cea ad litteram, dar nu aceasta este problema. Grav este ca BRD, cu buna-stiinta, s-a folosit de prestigiul si imaginea Bancii Nationale Romane pentru a manipula romanii si a obtine astfel mai multi clienti pentru contracte ce s-au dovedit a nu respecta legea.
Si acum, iata uriasa minciuna a BRD. Patrick Gelin ne spune ca "Respectiva mentiune (n.r. - "si dobanda de refinantare practicata de BNR") a fost, de altfel, inlaturata. Grosolana minciuna. Toti cei care au credite in euro cu dobanda variabila nu au fost anuntati de o astfel de masura si nu au fost rugati sa se prezinte la BRD in vederea renegocierii contractului. Sau sa intelegem ca BRD a modificat contractul unilateral, o alta fapta ilegala?
4. Nu comentam si nu am comentat prima parte a clauzei care permite BRD-ului sa modifice dobanda.
5. A doua mare minciuna a BRD. Legea 289/2004 ii obliga pe bancheri sa anunte in scris, despre orice modificare survenita pe durata contractului de credit asupra dobanzii anuale sau a costurilor intervenite ulterior datei semnarii contractului de credit, in momentul in care intervine aceasta modificare. Aceasta informare se face prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin extras de cont care se furnizeaza clientului. Atentie, nu la solicitarea clientului, ci BRD este obligata sa ofere acest extras de cont!
6. Textele de lege folosite le-am copiat ad litteram din legile care se refera la creditul bancar. Nu le-am inventat si nici nu le-am scos din context. Cititorii ZIUA pot accesa pe Internet legile respective si ne pot verifica. BRD prin acest pasaj incearca sa prosteasca 1.700.000 de clienti.
7. Va lasam pe dumneavoastra sa comentati acest pasaj.
8. Ce tupeu si lipsa de bun simt poti sa ai, ca sa scrii negru pe alb ca ii respecti pe clientii tai cand mii de romani au fost pacaliti si manipulati pentru cateva sute de euro. Caci, pentru fiecare client in parte, cresterea dobanzii poate fi asimilata, in final, ca valoare, cu o gainarie.
Comentarii la delatiunea lui Gelin
1. Inainte de a publica articolele am asteptat 22 de zile o scrisoare de la presedintele BRD, Patrick Gelin. La inceput am crezut ca angajatii BRD nu l-au informat pe presedintele Gelin. De aceea, i-am trimis pe adresa de E-mail a domniei sale mesajele noastre redactate intr-o nota mai mult decat diplomatica. Aceleasi documente au fost trimise si prin fax la cabinetul domniei sale. Presedintele Patrick Gelin s-a facut ca ploua.
2 si 3. Am fost acuzat ca am folosit un limbaj deplasat. Eu cred ca modul in care am reflectat ilegalitatile comise de BRD-ul lui Gelin sunt in ton cu modul in care banca intelege sa respecte clientii.
4. Ultima fraza a delatiunii lui Patrick Gelin adresata personal directorului Sorin Rosca Stanescu este de o impertinenta iesita din comun: "nu voi mai insista pe enumerarea acestor inexactitati, intentionate sau nu, pentru ca o experienta recenta avuta cu ziarul Dvs. imi da motive sa cred ca aceste eforturi sunt inutile". Este perfect adevarat ca nu a reusit sa ma convinga. Dar, sa spui ca este o pierdere de timp sa-i explici directorului jurnalului ce presupuse greseli a comis un angajat al ziarului, este mai mult decat jignitor: pur si simplu il desconsideri pe directorul unuia dintre cele mai importante ziare din Romania. Daca Gelin isi permite sa il trateze cu aroganta pe directorul unui cotidian central, ce sa mai vorbim de respectul pe care il arata BRD clientilor ei obisnuiti, pe care, probabil, ii considera niste oi capiate iesite la pascut pe plaiurile mioritice. Si este o adevarata mana cereasca faptul ca BRD s-a invrednicit sa le pastoreasca bruma de avere. Eu zic ca, de fapt, BRD a tuns oile in pragul iernii.
In final, ii asiguram pe cititorii nostri care se considera inselati de catre banci ca le vom acorda in continuare asistenta. Ne pot scrie pe adresa de e-mail ziua@ziua.ro


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.