Propunandu-si "imbunatatirea cadrului legislativ si administrativ existent referitor la schemele de pensii facultative administrate privat si a fondurilor obligatorii de pensii administrate privat, in conditiile unui control public transparent si efi

Propunandu-si "imbunatatirea cadrului legislativ si administrativ existent referitor la schemele de pensii facultative administrate privat si a fondurilor obligatorii de pensii administrate privat, in conditiile unui control public transparent si eficient asupra gestionarii acestora", Ministerul Muncii a elaborat un proiect de lege pentru pensiile facultative, supus consultarii publice pana la data de 24 iunie 2005.
"Dupa mai multe incercari de reformare a sistemului de pensii prin crearea cadrului legal si institutional corespunzator anul trecut, au fost adoptate doua legi noi: Legea nr. 249/2004 privind pensiile ocupationale si Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, cele doua legi reprezentand baza trecerii la pilonul III si respectiv II al sistemului de pensii," potrivit expunerii de motive redactate de MMSF.
"Intrata in vigoare la 1 ianuarie 2005, Legea nr. 249/2004 s-a demonstrat inoperanta in lipsa normelor date in aplicare acesteia, datorita unor prevederi existente ale actului normativ mentionat anterior si care creau confuzii in procesul de implementare. Rezultat al contextului evaluarii cadrului legislativ privind pensiile ocupationale si ca urmare a procesului de negociere in vederea integrarii in Uniunea Europeana a aparut necesitatea imbunatatirii legislatiei existente, prin elaborarea unui proiect de lege care inlocuieste Legea nr. 249/2004. Prezentul proiect de lege are in vedere urmatoarele imbunatatiri semnificative pentru asigurarea simplificarii mecanismului de functionare a administrarii fondurilor facultative de pensii. Toate aceste elemente enumerate au caracter de noutate, se alatura elementelor mentinute din vechea reglementare, preluand angajamentele asumate in procesul de negociere sau de monitorizare a acestora realizat prin intermediul subcomitetelor Romania-UE, determinand prezenta forma a acestui proiect de lege," se arata in cadrul aceluiasi document.

Infiintarea societatilor de pensii, autorizarea si retragerea autorizatiei administratorilor

Potrivit proiectului MMSF, pot administra fonduri de pensii facultative societatile de pensii, societatile de administrare a investitiilor si societatile de asigurare, autorizate de Comisie in acest scop. Societatile de pensii sunt societati pe actiuni nou-infiintate care necesita autorizare de catre Comisie pentru constituire si administrare.
Fondatorii organizatiei care intentioneaza sa devina o societate de pensii depun la Comisie cererea pentru autorizarea de constituire a unei societati pe actiuni.
Textul prevede ca cererea pentru autorizarea de constituire sa fie insotita de urmatoarele documente: proiectul actului constitutiv; dovada ca fondatorii detin resursele financiare necesare varsarii capitalului social, precum si provenienta acestora; cazierele judiciare si cazierele fiscale ale fondatorilor; documente privind fondatorii, cu informatii referitoare la statutul lor juridic, eventuala lor calitate de persoane afiliate, precum si natura legaturilor dintre ei; documente din care sa reiasa situatia financiara a fondatorilor in ultimii 3 ani, auditate de un auditor financiar; declaratia pe proprie raspundere a fondatorilor, a candidatilor pentru consiliul de administratie si comitetul de directie, care sa cuprinda toate detinerile individuale si detinerile in legatura cu alte persoane implicate in orice societate comerciala si care reprezinta cel putin 5% din capitalul social sau a drepturilor de vot; documente privind candidatii pentru consiliul de administratie si comitetul de directie, dupa caz, curriculum vitae datat si semnat, care sa specifice calificarea si experienta profesionala, copia actului de identitate, copia diplomei de studii; cazierele judiciare si fiscale ale candidatilor pentru consiliul de administratie si comitetul de directie, daca este cazul; proiectul regulamentului de organizare si functionare al societatii de pensii; dovada platii taxei pentru cererea de autorizare de constituire.
Totusi, Comisia poate emite norme prin care poate solicita documente suplimentare celor mentionate. De asemenea, Comisia poate solicita fondatorilor, in termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii pentru autorizare de constituire, documente si informatii suplimentare, pe care acestia trebuie sa le furnizeze in maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitarii.
Comisia aproba cererea pentru autorizare de constituire daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii: fondatorii dispun de resursele financiare necesare varsarii capitalului social prevazut de lege; fondatorii nu au datorii catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale; calitatea actionarilor si a membrilor propusi de consiliul de administratie si comitetul de directie garanteaza gestiunea corecta si prudentiala a fondului de pensii; fondatorii, membrii propusi pentru consiliul de administratie si comitetul de directie nu sunt in procedura de reorganizare judiciara sau de faliment si nu au contribuit, direct sau indirect, la falimentul unor persoane juridice, dupa caz, si nu au fost implicati in nici un fel de scandaluri financiare; membrii propusi pentru consiliul de administratie si comitetul de directie au pregatirea si experienta profesionala necesare functiei pe care urmeaza sa o indeplineasca; denumirea societatii de pensii nu este de natura sa induca in eroare participantii, potentialii participanti sau alte persoane; societatea nou infiintata aduce dovada varsarii integrale si in forma baneasca a capitalului social.

Principalele modificari propuse de Ministerul Muncii

- extinderea sferei de cuprindere a beneficiarilor prin introducerea optiunii individuale de participare, pentru a da posibilitatea persoanelor care castiga suficient sa achizitioneze un produs de pensie facultativa, neconditionat de decizia angajatorului, a sindicatelor sau a reprezentantilor salariatilor;
- extinderea sferei admnistratorilor de fonduri de pensii si la alte categorii de societati decat cele de pensii, utilizand astfel experienta societatilor autorizate in domeniul asigurarilor si investitiilor in administrarea portofoliilor de active;
- prezentarea cu claritate a etapelor de autorizare si functionare, precum si a mecanismului de administrare a fondurilor de pensii;
- definirea si unificarea notiunilor utilizate in cadrul legislativ care implementeaza sistemul de pensii; Diferentierea dintre schema de pensii si fondul de pensii;
- redefinirea claselor si plafoanelor de investire in vederea eliminarii barierelor din calea liberei circulatii a capitalurilor;
- formularea unor prevederi in actul normativ care sa transpuna principiile si prevederile Directivei nr.41/2003;
- relaxarea cerintelor de capital social pentru administratorii fondurilor de pensii;
- scutirea de impozit a investitiilor fondului de pensii pe intreaga perioada de acumulare;
- reanalizarea modalitatilor de garantare in ceea ce priveste randamentul investitional precum si constituirea fondului de rezerva si a fondului de garantare;
- modificarea modului de calcul al comisioanelor astfel incat sa fie atractive pentru societatile care vor sa participe la sistem, dar in acelasi timp, sa fie raportate la eficienta administrarii fondurilor;
- respectarea principiului egalitatii de tratament in ceea ce priveste posibilitatea de a beneficia de pensia facultativa la 60 ani, atat barbatii cat si femeile


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.