In America s-a declansat o polemica furtunoasa din cauza unui nou dispozitiv care sa inlocuiasca binecunoscutul cod de bare de pe produse, relateaza BBC News. Exista numeroase voci care sustin ca aceasta noua "eticheta" nu este un obiect inofensiv ci
In America s-a declansat o polemica furtunoasa din cauza unui nou dispozitiv care sa inlocuiasca binecunoscutul cod de bare de pe produse, relateaza BBC News. Exista numeroase voci care sustin ca aceasta noua "eticheta" nu este un obiect inofensiv ci un sinistru dispozitiv de urmarire a clientilor.
Mai mult decat atat, un grup american care apara drepturile civile individuale doreste sa boicoteze lantul de magazine Tesco (cel care a avut aceasta initiativa), dorind sa opreasca productia acestor dispozitive radio (RFID).
Ca replica, purtatorul de cuvant al Tesco a declarat ca ei utilizeaza aceste cipuri numai pentru DVD-uri si CD-uri, si numai in beneficiul clientilor, pentru "a imbunatati serviciile oferite". Aceste explicatii nu i-au multumit nicidecum pe oponentii acestei tehnologii care insista ca prin intermediul acestor cipuri - care permite localizarea produselor prin intermediul undelor radio - nu fac altceva decat sa spioneze consumatorii.
Dispozitivele RFID aplicate pe produsele aflate si ele pe "rafturi inteligente" pot oferi informatii responsabililor de magazine despre starea si cantitatea de produse aflate la vanzare. De exemplu, aceste cipuri pot indica daca un CD se afla pe raftul nepotrivit si pot evita situatiile neplacute (cum ar fi epuizarea stocului etc.), sustin pe de alta parte suporterii cipurilor RFID.
In orice caz, grupul CASPIAN (Consumers Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering - Consumatorii impotriva invaziei intimitatii si monitorizarii n.r.) indeamna oamenii sa nu mai cumpere din aceste magazine si pretind ca cipurile RFID pot fi utilizate pentru a identifica o persoana, pentru a stabili unde se afla aceasta si, mai mult decat atat, ce obiecte are asupra sa. Orice obiect, inclusiv hainele, pot emite mesaje constant despre coordonatele cumparatorilor.
Presedinta CASPIAN, Katherine Albrecht, este de parere ca decizia acestor magazine de achizitionare a acestor cipuri este "iresponsabila".
Albrecht pretinde ca aceste RFID "implica monitorizarea a sute si mii de cumparatori. Este esential de retinut ca tot mai multi oameni vor lua acasa dispozitive care contin cipuri-spion". Ca raspuns, reprezentantii Tesco sustin ca aceste dispozitive sunt aplicate pe ambalaje, deci pot fi aruncate pur si simplu dupa achizitionare si ca oricum, undele radio nu pot fi captate decat de un dispozitiv aflat in imediata apropiere a produsului.
A mai existat si in 2003 o controversa legata de cipurile RFID, care au fost aplicate pe niste aparate de ras. Cei care achizitionau aceste produse, erau monitorizati de camerele de supraveghere, pana la iesirea din magazin.
In orice caz, nu numai acest lant de magazine foloseste aceste dispozitive, ci si Marks & Spencer care experimenteaza in Marea Britanie tehnologia RFID.
RFID a aparut pentru prima data in SUA, si a fost utilizat de peste o suta de companii mari, cum ar fi Wal-mart, Tesco, Nestle si Pepsi.
In luna iulie a anului trecut, o initiativa similara a starnit proteste de proportii. Procurorul general al Mexicului, Rafael Macedo, a decis atunci ca el si inca 160 de oficiali mexicani sa aiba implanturi cu cipuri RFID. Aceasta masura le-ar permite numai lor (adica persoanelor autorizate) sa patrunda in anumite zone de securitate maxima. Si atunci, organizatia Caspian a luat atitudine si a afirmat ca "implantarea acestor cipuri in brat este de fapt o invitatie la rapire, crima si mutilare".
Albrecht a sustinut atunci ca implanturile cu RFID pot fi o solutie politica insa "poate incuraja cresterea criminalitatii, pentru ca infractorii vor cauta aceste implaturi pe care le considera ca un "permis de trecere" in diverse zone securizate. Aceste cipuri ofera iluzia securitatii purtatorului, care crede ca este ferit de evetualele tentative de rapire, insa de fapt, dispozitivele in sine reprezinta un pericol". Astfel, in mod ironic, purtatorii de RFID devin tinte tentante ale bandelor de infractori, in special in cazul in care ar fi utilizate ca si "carduri de plata".
Organizatia caspian a fost infiintata in 1999 si are ca tinta dispozitivele RFID din 2002. Cu mii de membri in toate statele din SUA si in alte 30 de tari, Caspian urmareste educarea consumatorilor in ceea ce priveste strategiile de marketing care invadeaza intimitatea individuala. (B.M.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.