Incalzirea globala si nu impactul cu un asteroid gigantic a dus la Marea Extinctie - disparitia a aproape 90% din formele de viata din mediul marin si a 75% din animalele si plantele de pe uscat, din urma cu 250 de milioane de ani, potrivit studiilor unor echipe internationale, publicate recent in Statele Unite. Echipa de oameni de stiinta condusa de Kliti Grice de la Universitatea de Tehnologie de la Perth, Australia, a ajuns la aceasta concluzie in urma studierii sedimentelor forate din zonele de coasta ale Australiei si Chinei, descoperind dovezi clare ca in urma cu 250 de milioane de ani in apa oceanelor se afla un procent mic de oxigen, existand in schimb din abundenta sulfuri si bacterii care se hranesc cu acesti compusi chimici.
Prospectarile realizate de o alta echipa de oameni de stiinta condusa de Peter Ward de la Universitatea din Washington, si-a indreptat atentia asupra unor depozite fosiliere din Africa de Sud unde au gasit putine indicii ale unei extinctii imediate ca proces rezultat in urma unui impact catastrofal. In schimb, datele adunate indica un proces de extinctie lent, gradual, inregistrat pe o perioada mare de timp. Examinarea a 126 de fosile de reptile si amfibieni din bazinul fosilier Karoo din Africa de Sud ce provin de la sfarsitul Permianului (ultima etapa a Paleozoicului) si inceputul Triasicului, in urma cu 250 de milioane de ani. Rezultatele acestui studiu vin sa le completeze pe cele ale echipei conduse de Kliti Grice.
"Plantele si animalele atat marine cat si de uscat au murit in acelasi timp si aparent din aceleasi cauze - un mediu prea cald si prea putin oxigen", sustine Peter Ward. O importanta contributie la acest proces l-a avut intensa activitate vulcanica din acea perioada. Eruptiile vulcanice frecvente au propulsat in atmosfera gaze care produc efect de sera, provocand cresterea globala a temperaturii. "Cred ca temperatura a crescut pana la un punct critic la care plantele si animalele nu au mai putut rezista si au murit (...) a fost actiunea conjugata a temperaturii in crestere si a lipsei de oxigen, iar rezultatul a fost Marea Extinctie", a completat el.
Un alt grup de cercetatori anunta in luna mai 2004 ca Marea Extinctie a fost provocata de impactul cu un asteroid gigantic in urma cu 251 de milioane de ani. Fara a se exclude reciproc, aceste doua teorii ar putea fi complementare pentru ca un eventual impact de proportii catastrofale ar fi putut accelera procesul de incalzire a atmosferei prin ridicarea in straturile superioare ale acesteia a unei cantitati uriase de praf care ar fi accelerat brusc efectul de sera pana la punctul la care majoritatea vietii de pe Pamant a disparut. (D.V.)

Ziua