Succesul campaniilor prolectura intr-o tara in care barometrul cultural arata dezinteres pentru citire se datoreaza in mare parte strategiilor de marketing si adresarii unui public-tinta bine stabilit, sustin initiatorii actiunilor de acest fel. Cotidianul a trecut in revista citeva dintre cele mai vizibile miscari culturale recente din Romania.

„Trebuie sa stii sa legi doua cuvinte, copile/Altfel, risti sa fie ciinele tau mai destept ca tine... Dak vrei sa faci lumina cind e pentru tine noapte/Educa-te singur, frate, citeste-o carte!”. Mesajul semnat Parazitii a fost „sloganul” campaniei prolectura „Dacia... literara si cele cinci minute zilnice de cultura”, initiata in 2005 de regizorul Cornel Mihalache la TVR, in colaborare cu Ministerul Culturii si Cultelor si Institutul Cultural Roman. Demersul, ce a avut ca scop atragerea tinerilor catre lectura si crearea unor mai bune perceptii a valorilor culturale romanesti, s-a intins pe o perioada de un an si jumatate, timp in care o caravana cu doua microbuze pline cu carti a strabatut intreaga tara, impartind volume copiilor din scolile generale. Opt miliarde de lei vechi a costat intreaga desfasurare de forte, dezvaluie Mihalache, dezamagit ca demersul, desi sustinut zilnic de emisiuni televizate, “nu a fost un blockbuster”.

Tot TVR a promovat si „Lumea citeste!”, o emisiune moderata de Ioan T. Morar, in care un intelectual, o vedeta de toata mina si moderatorul citesc aceeasi carte si o discuta, incercind astfel sa-i apropie pe oameni de carti si sa-i faca sa reconsidere lectura. Cartile care au nascut subiectul discutiei au fost alese in functie de invitati, iar tema dezbaterii trebuia sa fie cit mai apropiata de personalitatea fiecaruia. „Ne gindim la formule de succes, care sa intereseze publicul-tinta. Sa fie, pentru cititor, o vedeta cunoscuta, despre care presupunem ca va fi interesanta in postura de om care citeste o carte”, spunea dupa una dintre editiile emisiunii realizatorul Ioan T. Morar.

Citeste si:

Un indemn la lectura a initiat si agentia de publicitate Lowe&Partners, care a derulat campania socio-educationala “Citeste o carte!”, premiata cu aur si argint la festivalurile de publicitate Golden Hammer si Epica. “O serie de printuri, integrate in grafica publicatiei in care urmau sa apara, pe structura headline socant ce sintetiza cartea (n. red. - volumul promovat), plus imagine tip reportaj, plus extras din carte, plus trimitere la carte” au fost instrumentele cu care a lucrat agentia, isi aminteste Mihai Coliban, la acea vreme Creative Director la Lowe&Partners. Campania a beneficiat de girul MCC si a mizat pe „apetitul romanilor pentru ziarele de scandal, pe superficialitatea lor, pe usurinta cu care cititorii se lasa atrasi de titluri scandaloase”, rememoreaza Coliban. Costurile au fost egale cu zero, intrucit vinzatorii de spatii media difuzeaza gratuit campaniile sociale, iar echipa agentiei a lucrat pro bono.

„Descopera lumea magica a cartilor” a fost sloganul sub care s-a desfasurat programul “Magia Cartii”, initiat in 2004 de compania Coca-Cola in parteneriat cu Fundatia CONCEPT. Obiectivul: modelarea gustului pentru lectura la copiii din scoala primara, folosind metodele participative de dezvoltare personala: “Drama In Education” si „Theatre In Education”. Demersul a fost rasplatit cu premiul la categoria Programe corporatiste de marketing comunitar, in cadrul Concursului national „Oameni pentru oameni”, initiat de Camera de Comert Americana in Romania (AmCham) in parteneriat cu Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC).