La nici un sfert de ora de la inceperea programului Departamentului expertizari si evaluari, deja se facuse coada la Casa de licitatii Alis. Batranei cu sacosele pline de nimicuri adunate de prin casa, tineri cu oglinda bunicii in brate, cutia cu tacamuri din argint sau masute din lemn, vechi de mai bine de jumatate de veac, intrau rand pe rand la consultatii.


"Situatiile sunt diferite de la tablou la tablou. Aici nu se primesc decat artisti cunoscuti, consacrati. Se accepta si nume mai obscure, dar sa figureze intr-un dictionar de arta. Lumea vine cu fel de fel de lucrari, e destul sa iti arunci un ochi si sa iti dai seama ca este o reproducere. Uneori se vede de la o prima privire, alteori e nevoie de una mai atenta. Noi nu facem un studiu al tabloului pentru ca oamenii vin in numar mare si nu este timp", ne-a declarat expertul in arta plastica Ioana Vlasiu. "Suntem ori generalisti, ori specializati, unul e de ochi, altul de interne", adauga Petre Oprea, expert in arta plastica.

Chiar daca au in spate ani buni de experienta, specialistii nu isi dau seama din prima daca un tablou de Grigorescu sau Iser este fals sau nu. "Multe falsuri sunt bine facute", spune Petre Oprea. "Daca vin cu o lucrare si mentioneaza ca e de la bunica, e de bine. Daca spun ca eu sunt cutare si bunicul meu a fost primar, incepi sa ai mai multa incredere. Cauti bibliografie. Noi aici facem o expertiza imediata, daca cere mai mult, oprim lucrarea pentru doua-trei saptamani. intrebam si restauratorii. Cand vorbim de 10 milioane de lei, te mai poti insela, dar cand vorbesti de sute de milioane nu mai poti sa te inseli", subliniaza Petre Oprea.