Consumul a cel putin trei portii de cereale integrale pe zi contribuie la reducerea riscului de diabet zaharat, obezitate, boli coronariene si anumite tipuri de cancer, asigurand si un mai bun control al greutatii corporale, sustine conf. dr. Gabriela Radulian, de la Institutul de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice ''Nicolae Paulescu''. Potrivit acesteia, ca si legumele si fructele, cerealele integrale au un continut important de substante nutritive esentiale - antioxidanti, vitamine, minerale, fibre si proteine - care confera numeroase beneficii pentru sanatate. In plus, ''carbohidratii complecsi din cerealele integrale incetinesc eliberarea de energie in organism, fiind o sursa de 'combustibil>> pentru intreaga zi''.
Studiile au demonstrat ca cerealele integrale contribuie la reducerea nivelului colesterolului si, prin urmare, ''la scaderea riscului de evenimente coronariene atat la barbati, cat si la femei''.

Cerealele integrale si diabetul

Pe de alta parte, la adultii obezi, cu hiperinsulinism, cerealele integrale contribuie la imbunatatirea metabolismului glucidic, printr-un raspuns insulinemic redus.

Din anul 2002, cerealele integrale sunt incluse, de catre Asociatia Americana pentru Diabet, in recomandarile pentru prevenirea diabetului.
In acelasi timp, un consum constant de cereale integrale reduce riscul de cancer de colon, precum si de cancer de san. ''Cerealele integrale realizeaza absorbtia unor substante toxice sau cu potential carcinogenetic, existand o corelatie inversa intre aportul de fibre si aparitia neoplasmului de san. Fibrele insolubile, precum celuloza, leaga aceste substante potential carcinogene si le indeparteaza din tractul intestinal'', explica conf. dr. Gabriela Radulian.

Citeste si:

De asemenea, femeile care consuma mai multe cereale integrale au o greutate corporala mai apropiata de cea optima. ''Datorita continutului de fibre, cerealele integrale ajuta la prevenirea obezitatii intrucat inlocuiesc alimente cu densitate calorica mare si scad aportul energetic, producand astfel o scadere in greutate. De asemenea, datorita capacitatii crescute de absorbtie a apei, creste volumul alimentelor ingerate, producand o senzatie de satietate precoce'', precizeaza Radulian.

Romanii nu prea consuma cereale

Studiile arata ca, in tara noastra, ''68 la suta din populatie nu consuma niciodata cereale la micul dejun, in timp ce 23 la suta nu au auzit niciodata de cereale si de efectele lor benefice. Comparativ, un roman consuma, in medie, 280 de grame de cereale anual, in timp ce un european consuma doua pana la noua kilograme de cereale pe an''.