Conform Acordului INTERBUS semnat si de Romania in 2000, in Europa acest tip de transport a fost interzis

In vest sunt folosite numai autobuze si autocare...
... la noi alearga pe sosele 18.000 de microbuze autorizate de cei de la Transporturi

Anul trecut, zeci de persoane au fost ucise si peste alte o suta ranite in accidente in care au fost implicate microbuze. Autoritatile, de la Politia Rutiera, Ministerul Transporturilor si pana la Guvern, s-au hotarat sa ia masuri. S-au facut o serie de controale soldate cu amenzi sau dosare penale, dar nu s-a rezolvat problema de fond, legalitatea transportului public interurban cu microbuze. Conform Acordului INTERBUS care a fost semnat si de Romania in anul 2000, in toata Europa acest tip de transport a fost interzis...

Prima institutie care s-a hotarat sa spuna, in sfarsit, lucrurilor pe nume este Politia Romana. La bilantul institutiei intr-o analiza publica se arata ca "dinamica accidentelor grave de circulatie rutiera a cunoscut un trend crescator, inregistrandu-se 6.341 evenimente rutiere (+5,3% fata de 2004), care s-au soldat cu 2.267 persoane decedate (+7,3%) si 5.173 raniti grav (+4,9%). Factorii care au determinat aceasta evolutie au fost intensificarea continua a circulatiei, in contextul dublarii, fata de anul 1989, a parcului de autovehicule si a numarului conducatorilor auto, rata de crestere in anul 2005 fiind de peste 4%, in timp ce infrastructura rutiera a ramas practic neschimbata. Dezvoltarea fara precedent a transportului interurban de persoane, in special cu microbuze, domeniu in care s-au acordat peste 18.000 licente, in pofida practicii europene, unde acest gen de transport se efectueaza exclusiv cu autobuze, constituie un alt element care a contribuit la sporirea riscului de accident". Cum spuneam, Politia rutiera este prima care semnaleaza neregularitatea, dar de facut nu face prea multe in afara de a da amenzi si de a semna public ilegalitatea.

Legile noastre nu vor sa stie ce spun cele europene

Citeste si:

Cum spuneam, Romania a semnat Acordul INTERBUS denumit oficial de europeni "Acordul privind transportul international de calatori cu autocarul si autobuzul". Practic, dupa incheirea acestui acord transportul public de calatori efectuat cu microbuze a fost interzis in toata Europa. Teoretic si in Romania, practic... Autoritatile nu s-au prea grabit. Cu toate ca a fost semnat in 2000, acordul a fost ratificat de Romania abia doi ani mai tarziu cand a fost emisa Legea 439, din 27 iunie 2002. Dupa emiterea actului autoritatile din transporturi au emis o serie de instructiuni care trebuiau respectate de transportatori.

Astfel, in document se pot gasi unele sfaturi "Pentru a nu intampina greutati cu ocazia controalelor in trafic, in punctele de trecere a frontierelor precum si in tranzitarea tarilor pe teritoriul carora veti utiliza documentele de control specifice Acordului INTERBUS". Aici se fac referiri la foile de parcurs, perioadele de timp maxime in care un sofer se poate afla la volan etc. Nimic despre obligativitatea folosirii autobuzelor (pentru distante relativ mici, maxim 200 de kilometri) sau autocarelor pentru calatoriile mai lungi. In fine, cele din urma sunt obligatoriu clasificate cu stele in functie de dotari.
Balbaielile legislative au continuat si in 2005. Astfel, nici in Ordonanta de Urgenta nr. 109 din 14/07/2005 nu este specificata obligativitatea folosirii autobuzelor sau autocarelor cum spune europeanul Acord INTERBUS.

Asta cu toate ca in motivarea Ordonantei se spune ca "aceasta reglementare are un caracter urgent, avand in vedere respectarea termenului de aderare a Romaniei la structurile Uniunii Europene, asigurarea conditiilor egale de desfasurare a activitatii operatorilor de transport rutier romani si straini pe teritoriul Romaniei, precum si sanctionarea nediscriminatorie in mod eficient a celor care nu respecta conditiile referitoare la accesul la activitatea de transport rutier, asa cum sunt acestea prevazute de reglementarile europene".

Zeci de morti razbunati cu amenzi

In 2005, au avut loc 96 de accidente in care au fost implicate microbuze si autocare, cu sau fara vinovatia soferilor care le conduceau. 56 de persoane au decedat, iar alte peste 100 au fost ranite. Echipe mixte de ofiteri si specialisti de la Registrul Auto Roman, Compania Nationala de Autostrazi si Autoritatea Rutiera Romana au demarat o serie de controale pentru a-i depista pe cei care incalca legea. Cele mai importante razii au fost demarate in lunile martie, aprilie si mai 2005, in Bucuresti si alte 22 de judete. Actiunile au urmarit combaterea infractiunilor incriminate de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 109/16.11.2004. 102 autovehicule circulau pe drumuri, insa nu aveau licente de transport, de executie pentru masina sau de traseu, in 58 de cazuri dispunandu-se inceperea urmaririi penale. Cele peste 5.500 de actiuni organizate s-au soldat cu constatarea a 2.695 fapte de natura penala, amenzile contraventionale aplicate in diverse situatii insumand 44,7 miliarde lei vechi.