Cand cineva te intreaba cat costa masina ta, primul impuls este sa-i spui pretul afisat la dealer plus TVA si accize.

Dar lucrurile stau cu totul altfel, cu exceptia cazului in care ai cumparat autoturismul cu banii jos si il tii in garaj sau in fata casei fara sa mergi cu el si fara ca macar sa il inmatriculezi. In realitate, o masina medie ca dimensiuni, dotari si pret, care costa, sa zicem 13.000 de euro cash, iti va scoate din buzunar in primii cinci ani cel putin inca o data pe atat.

Pentru inceput, trebuie spus ca o buna parte din autoturismele vandute in Romania nu sunt cumparate cu banii jos, ci sunt achizitionate fie in leasing (circa o treime din tranzactiile din primele noua luni ale acestui an au imbracat aceasta forma), fie in rate. Asta inseamna, de fapt, ca, la pretul DDP (cu toate taxele incluse) se adauga dobanzi si comisioane bancare, care ne fac sa platim in plus, pentru o masina de 13.000 de euro, in functie de avans, dobanda si perioada de creditare, intre 300 si 4.000 de euro. Vin apoi taxele de inmatriculare, intre 50 si 150 de euro, dar acestea se platesc o singura data si sunt un mizilic pe langa ceea ce trebuie achitat in fiecare an: asigurarea RCA - intre 40 si 100 de euro, in functie de capacitatea cilindrica, rovinieta (pentru cei care vor sa circule pe drumuri nationale si autostrazi, dar cine nu vrea?) - 16 euro, impozitul - cam zece euro si, nu in ultimul rand, asigurarea

CASCO, obligatorie pentru cei care si-au cumparat masina cu finantarea unei banci sau societati de leasing si folositoare si pentru cei care au platit cash ori au terminat de platit ratele - cam 5% din valoarea masinii, adica 650-700 de euro, pe an, putand scadea treptat pana la circa 400 de euro in al cincilea an de viata, proportional cu devalorizarea masinii. Dar, atentie, in cazul autoturismelor achizitionate in leasing sau rate asigurarea casco se face la pretul de nou al masinii pe toata perioada finantarii. Dar daca tot dam atatia bani, probabil ca si dorim sa ne folosim de autovehiculul nostru. Sa luam in calcul trei scenarii de utilizare: parcurs mediu de 10.000 de kilometri pe an, de 20.000 de kilometri pe an si de 30.000 de kilometri pe an, in toate cazurile distantele strabatute in oras si extra-urban fiind aproximativ egale. La un consum mediu mixt de 7 litri pentru motoarele pe benzina si 5 litri pentru cele pe motorina si la un pret mediu de 90 de eurocenti litrul de benzina si 85 de eurocenti cel de motorina, rezulta ca, in cinci ani, se vor cheltui pentru benzina 3.150 de euro, in primul scenariu, 6.300 de euro, in al doilea si 9.450, in al treilea. In cazul motoarelor diesel, se vor plati pentru combustibil pe aceeasi perioada de cinci ani 2.125 de euro, 4.250 de euro, respectiv 6.375 de euro, in functie de scenariul aplicat.

Sumele sunt deja mari, dar, din nefericire pentru cei peste 700.000 de romani care si-au cumparat, in ultimii cinci ani, un autoturism nou, cheltuielile nu se opresc aici. La fiecare 15.000 de kilometri sau in fiecare an, daca nu s-a atins limita de kilometri prescrisa de dealer in acel interval, masina trebuie dusa la revizie. In medie, incluzand aici si consumabilele care se inlocuiesc (ulei, filtre, placute de frana, bujii, curele etc.), o revizie costa intre 100 si 200 de euro la masinile pe benzina si 150 si 300 de euro la cele pe motorina. Dar si alte componente trebuie inlocuite din cand in cand, plecand de la anvelope (intre 200 si 500 de euro, la fiecare 50.000 de kilometri) si terminand cu amortizoarele. Cu alte cuvinte, luand in calcul aceleasi scenarii de parcurs de mai sus, reviziile si consumabilele vor costa, in cinci ani, minimum 700 de euro, dar sunt sanse destul de mari, in cazul unei masini folosite mult, sa se ajunga la peste 5.000 de euro! Nu in ultimul rand, confortul la bord (air freshner, covorase, huse, upgradarea si updatarea sistemului audio etc.) inghite si el bani, intre 50 de euro pe cinci ani, pentru cei mai zgarciti, pana la 1.000 de euro, pentru cei mai pretentiosi.

Mersul la spalatorie o data pe luna ne mai scoate din buzunar circa 300 de euro pe cincinal, iar pentru eventualele defectiuni survenite in afara perioadei de garantie credem ca putem socoti, pentru aceeasi perioada, o medie de 500 de euro. Acum vine momentul adevarului. Luand in calcul o masina de 13.000 de euro, cu cilindree mica, cumparata cu cash, fara casco si folosita la minim, aflam ca ne va scoate in realitate din buzunar, in primii cinci ani, 16.600 de euro pentru un motor diesel si 17.300 de euro pentru cel cu benzina. In cazul mult mai aproape de realitate al unei masini luate in rate, pe cinci ani si cu avans minim, cu cilindree mai mare, cu casco, folosita 30.000 de kilometri pe an si ingrijita, suma rezultata pentru un cincinal este aproape incredibila: pana la 32.500 de euro pentru o masina pe motorina si pana la 35.000 de euro pentru una pe benzina. Din care, ce-i drept, se mai recupereaza cateva mii de euro atunci cand se ia decizia ca masina sa fie vanduta.

Cum se Impart costurile

Simulare pentru cheltuielile pe cinci ani pentru un autoturism de 13.000 de euro, cu motor pe benzina, cumparat in rate pe cinci ani cu avans de 20%, capacitate cilindrica 1.600 cmc, casco 5% din valoarea de nou, utilizata 30.000 de kilometri pe an, caruia i s-a acordat o ingrijire de nivel mediu.


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.