Potrivit clasificarilor "specializate", automobilele sport sunt cele cu multi cai putere. Undeva la peste 200 CP, avem intr-adevar supersportive care n-au nevoie de mai mult de 6-7 secunde pentru a atinge "suta". Dar ce facem cu modelele propulsate de motoare ce se apropie de aceasta valoare? Ele se regasesc raspandite prin diverse clase, majoritatea hatchback-uri sau coupé-uri. Sunt performante, unele chiar alearga prin raliuri, iar printre acestea exista cateva modele care costa sub 20.000 de euro CIP.

Este evident ca o clasificare strict dupa performantele motorului, indiferent de caroserie, este realizabila. Problema ar consta in faptul ca, in mod normal, performantele costa, iar sumele incep de cele mai multe ori cu 3. Exista totusi pe piata, pentru cei care iubesc motoarele puternice, oferte accesibile, nu neaparat exotice din punctul de vedere al designului, cat mai ales din cel al trasaturilor dinamice.

RenaultSport Clio

Versiunea Clio realizata de divizia RenaultSport este, dintre toate masinile sport de pe piata, cea mai ieftina. Cel putin de pe piata romaneasca. Culmea este ca avem de-a face cu unul dintre cele mai reusite hatchback-uri sport din industria auto mondiala. In lista noastra am introdus versiunea oferita la vanzare in Romania: motor de 2 litri, turbo, 182 CP. Exista si varianta echipata cu un V6 de 3 litri, impresionant, la 255 CP.

Dar este mult mai scumpa si nu e prezenta in oferta Renault Romania. Revenind la versiunea de 182 CP, trebuie sa retinem dotarile standard: ABS plus EBV si asistenta la franarea de urgenta, ESP, airbaguri frontale si laterale fata, aer conditionat, senzor de lumina cu aprinderea automata a farurilor, senzor de ploaie, dar si cauciucuri 205/45 R16.

Iar lista cu optionale cuprinde o lama rigida pentru dublarea barei de protectie, dar si "pachetul" pentru sasiu sport. Puterii de 182 de cai ii corespunde un cuplu de 200 Nm, rezultatul fiind o acceleratie de 7,1 secunde si o viteza maxima de 222 km/h, ambele avantajate de greutatea de numai 1,1 tone pe care masinuta o are. Pretul CIP este de 15.543 euro, iar daca adaugam taxele, abia ajungem la 19.236 euro, un pret pe care celelalte masini din aceasta pagina il au doar in varianta CIP.

Hyundai Coupe 2.7 GK

Inainte de a adauga acest model pe lista sportivelor ieftine am cantarit indelung performantele versiunii de top a coupé-ului coreean. Pana la urma, in pofida puterii de "numai" 170 de cai, am decis ca vorbim despre o masina sportiva, in sensul performantelor rutiere. Versiunea este echipata cu un V6 de 2,7 litri, poate cel mai ieftin V6 de pe piata, capabil sa produca in jur de 170 CP. Greutatea de 1,3 tone face ca acceleratia 0-100 km/h sa fie realizata in 8,2 secunde, in timp ce viteza maxima sa atinga valoarea de 225 km/h.

Actualul Coupé este considerat de specialisti cel mai reusit, si designul, si finisajele interioare (atat de criticate la generatia anterioara) fiind apreciate de toata lumea. Dotarile standard pentru versiunea 2,7 cuprind ABS si controlul tractiunii, airbaguri frontale, computer sau aer conditionat. Pretul de lista (CIP) este de 18.950 euro, excelent pentru o astfel de masina.

SEAT Ibiza Cupra

Seat are cateva modele in echipari extrem de sportive. Cel mai apreciat este, fara indoiala, Leon Cupra, acesta nefiind insa disponibil in oferta importatorului. Si, pana la aparitia noii generatii, ne putem bucura de existenta lui Ibiza Cupra, o masina suficient de sportiva pentru a se integra in optiunile noastre. Motorul de 1,8 litri, 20 VT, aflat si pe alte modele Seat, este impins de aceasta data pana la 180 CP (suna cunoscut de la Audi TT, nu?), astfel ca poate accelera de pe loc pana la 100 km/h in 7,3 secunde.

Fata de Ibiza standard, mica sportiva spaniola are tot ce-i trebuie unei astfel de masini: suspensii adaptate, garda la sol mai mica, dar si dotari de serie pe masura, adica ABS, ESP, aer conditionat Climatronic, airbaguri frontale si laterale, precum si atat de necesarele cauciucuri 205/40 R17. Pretul de catalog, fara taxe, este de 19.326 euro.

Honda Civic Type-R

Citeste si:

Chiar daca pretul nu o plaseaza in fruntea listei, Civic Type R ramane una dintre performerele clasei hatchback-urilor, cu un pret acceptabil, chiar si pentru Romania (sa nu uitam ca unii compatrioti cheltuiesc cateva mii bune de euro pentru a-si adauga 10 CP si un eleron la Dacia proprie). Motorul de pe Type R, 2 litri DOHC i-VTEC, nu exceleaza numai prin puterea produsa (200 CP) sau prin acceleratia incredibila de 6,6 secunde, ci mai ales prin cuplul de aproape 200 Nm obtinut la o turatie fantastica de 7.400 de rotatii pe minut.

Remarcabila este si evolutia modelului de la penultima generatie la actuala, cu o imbunatatire semnificativa la nivelul sasiului, al suspensiei si un minus aproape insesizabil la capitolul directie, mult prea asistata. Honda Type R poate fi cumparata cu 19.500 euro CIP.

Mini Cooper S

Cooper nu este doar un frate mai mic si haios al nervoaselor BMW. Versiunea S a demonstrat inca din primul moment ca, daca vrei sa ai si o caroserie "funny", si momente stropite cu adrenalina, la un pret "prietenos", poti opta pentru Cooper S. Odata cu aparitia cabrioletei, versiunea S a acesteia a devenit automat si optiunea numarul unu, dar pretul balanseaza totusi in favoarea hatchback-ului. Motorul de pe S este precum un tip timid, dar potent.

Are doar 1,6 litri, cu 16 valve, dar, supraalimentat fiind, reuseste sa genereze 170 CP si o acceleratie de 7,2 secunde, in timp ce cuplul ajunge la 220 Nm la 4.000 de rotatii pe minut. Usor supraponderala (1,5 tone), Mini Cooper S a fost primita cu incantare de toata lumea automobilismului datorita calitatilor incantatoare, atat in ceea ce priveste comportamentul si modul de raspuns, cat si in privinta dotarilor de top, specifice unui brand premium. Pretul CIP in Romania este de 18.900 euro.

Mazda RX-8 231bhp

Nu puteam incheia lista noastra fara o sportiva veritabila. E drept ca pretul o dezavantajeaza, oferta, fara taxe, depasind limita propusa de noi initial de 20.000 de euro. Totusi, cu tot cu cele 2.000 in plus, Mazda RX8 ramane cel mai ieftin automobil sport din lume, performantele hatchback-urilor de mai sus palind de-a dreptul in fata celor 231 CP realizati de motorul rotativ de la Mazda, de 2,6 litri (exista si o versiune de "numai" 192 CP), un raspuns perfect la motoarele turbo din lumea intreaga. In plus, fata de alte sportive de top, mult mai scumpe, RX-8 are si patru locuri.

Cuplul motor urca pana la 211 Nm la 5500 rotatii, in timp ce puterea maxima se obtine abia la 8.200 de rotatii. Acceleratia este si ea devastatoare, 6,4 secunde de la 0 la 100 km/h, in timp ce designul nu lasa nici un dubiu asupra faptului ca ne aflam intr-un vehicul destinat performantelor (235 km/h viteza maxima). Pretul afisat de importator este de 21.990 euro CIP.

Alegerea SFin

Golf GTI 2.0 turbo FSI

GTI-ul de la Volkswagen este, probabil, masina care prezinta cel mai bun raport calitate/pret din toata lista noastra. Ceva mai scumpa decat RenaultSport Clio, dar si mai puternica (versiunea 2,0 turbo FSI), mai eleganta si mai confortabila, GTI reprezinta in acest moment varful de lance al unei clase pe care brandul Golf a inventat-o. Puterea motorului FSI turbo de 2 litri ajunge la 200 de cai, cuplul la 280 Nm (de la 1.800 de turatii), in timp ce acceleratia de la 0 la 100 km/h dureaza 7,2 secunde.

Forta acestei masini (pote atinge 235 km/h) nu este data insa numai de motor. Sasiul este perfect echilibrat, directia este mai rafinata ca niciodata, iar comportamentul este admirabil pe orice fel de suprafata. Pretul pentru Romania este de 19.237 euro CIP.