Viteza de 0 km/an cu care au avansat cele patru proiecte de autostrada din Romania este invers proportionala cu intinderea nervilor celor prinsi in ambuteiaje in drum spre mare, munte sau Europa. Guvernul Tariceanu nu a reusit nici sa continue proiectele mostenite de la PSD, nici sa demareze altele noi.

In primele sapte luni ale acestui an nu s-a construit nici macar un metru de autostrada. Initial, ar fi trebuit pornite lucrarile la mai multe autostrazi. Contractul cu companiile Vinci, Strabag si Astrom-Roichmann, pentru autostrada prin Valea Prahovei, a fost anulat de catre autoritatile romane pe motiv ca nu asigura transparenta ceruta de normele Uniunii Europene.

Autostrada care trebuia sa lege Bucurestiul de Brasov ar fi trebuit sa treaca prin localitatile Ploiesti-Comarnic-Predeal, si sa masoare 174 de kilometri. La contractul cu compania americana Bechtel, lucrarile au demarat in luna iunie 2004, dar au fost sistate in urma cu doua luni. Motivul? Guvernul avea facturi neplatite in valoare de 100 de milioane de dolari catre constructor. In jur de 30 de milioane de dolari au fost platiti. Intre timp, compania Bechtel a trimis acasa o parte dintre muncitori, lucrind acum la o capacitate de sub 25%.

Negocieri cu Bechtel

Primul-ministru Calin Popescu Tariceanu spune ca fosta guvernare a incheiat un contract pentru construirea autostrazii Brasov-Bors, dezavantajos pentru Romania. Din aceasta cauza, Ministerul Transporturilor poarta in momentul de fata discutii cu americanii de la Bechtel pentru renegocierea contractului, in asa fel incit acesta sa avantajeze si partea romana.

Amanunte despre renegocierea contractului nu vor sa dea nici Ministerul Transporturilor, nici compania Bechtel. Ambele parti implicate in contract spun ca negocierile se poarta de citeva luni si nu se stie cit vor mai dura. Macar de data asta, Tariceanu nu a pus in discutie oportunitatea acestui traseu. Ne amintim ca, initial, s-a spus ca autostrada ar fi inutila din moment ce traseul Bucuresti-Pitesti-Sibiu-Timisoara-Nadlac (celebrul coridor IV), considerat prioritar, i-ar fi concurent. Despre acest din urma traseu nu se mai sufla insa nimic, desi s-a spus ca ar fi co-finantat din banii UE.

La anul, inca o bucata de asfalt

Pe autostrada Soarelui, la tronsoanele Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda, se lucreaza. In 2004, s-au dat in folosinta aproximativ 120 de kilometri de autostrada.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor, luna septembrie a anului viitor va fi perioada in care romanii vor putea circula pe o noua bucata de autostrada. Aceasta va fi tronsonul numarul cinci, intre Fetesti si Cernavoda.

Sintem ultimii din Europa

In cifre absolute, avem cel mai mic numar de kilometri de autostrada. Sint si tari europene care nu au nici un kilometru de autostrada, ca Letonia, sau Malta. Aceste tari au insa suprafete de 63.589 de kilometri patrati si, respectiv, 316 kmp, deci, cu exceptia Letoniei post-sovietice, o autostrada ar fi o tichie de margaritar. Romania are insa o suprafata de 230.000 kmp, dar are doar 226 de kilometri de autostrada. In conditiile in care prin Bulgaria se insiruie 324 de kilometri de autostrada, la o suprafata de peste doua ori mai mica.

Comparatia cu alte tari europene ne dezavantajeaza clar: Cehia-517 km, Ungaria-448 km, Slovenia-435 km, Slovacia-296 km, Grecia-742 km, iar comparatia cu vechii membri ai UE arata zeci de ani distanta: Belgia-1.727 km, Olanda-2.291 km, Austria-1.645 km, Portugalia-1.659 km, Franta-9.934, Germania-11.786.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.