Doua sondaje, aparute in aceeasi zi, mi-au aratat negru pe alb cat de departe e Dambovita de restul lumii. Primul, realizat de Federatia Internationala din Industria Muzicala, arata cam asa: americanii nu mai sunt interesati de genul pop, ca acum cinci ani, britanicii cumpara mai mult rock si rap decat dance, iar nemtii merg in continuare pe "mana" rock-ului.

Ei bine, al doilea, realizat pe taram mioritic de CURS si Centrul de Studii Media si Noi Tehnologii de Comunicare, la comanda CNA, m-a lasat fara grai. Parafrazand titlul unei piese Parazitii, radiografia (de)generatiei urmatoare din punct de vedere al consumului de programe audio-vizuale al elevilor cu varste cuprinse intre 11 si 18 ani ne plaseaza intr-o lume unica, dar paralela cu tot ce se intampla in jur...

Fara sa intru in detalii stufoase si grafice complicate, m-am gandit sa abordez sondajul CURS din punct de vedere al modei actuale, care face ravagii in randul tinerilor. Daca la inceputul anilor ī90, tinerii romani imbratisau modele precum Bros, Depeche Mode, Vanilla Ice sau GunsīNī Roses, acum, dupa 15 ani, moda s-a schimbat total, influentele de peste hotare fiind inlocuite de niste modele mioritice, pitoresti pentru unii, insa total dizgratioase pentru altii. Deh, chestiune de gust.

Acum, tinerii pana in 18 ani sunt insetati de vedetism, asculta manele la greu, nu citesc nici romane si nici poezie, intr-o proportie ingrijoratoare, si au ca modele nume precum Nicolae Guta si Adi de Vito... Or, din acest punct de vedere, se poate spune ca televiziunea a avut (si are) un rol major in formarea acestor preferinte.

Emisiunile din prime-time: cheia succesului

Potrivit sondajului realizat la comanda CNA, cei mai multi copii se uita la televizor intre orele 19.00 si 22.00. Pana aici, nimic senzational veti spune. Insa hai sa vedem si ce posturi urmaresc ei... Pe primele trei locuri se afla PRO TV, Antena 1 si Acasa TV, adica, in mare, televiziunile care au emisiunile de mare audienta. Or, din acest punct de vedere, prezenta manelistilor, destul de agresiva, are impactul "ideal" in randul tinerilor cercetati. Chiar daca TV K Lumea si MTV ocupa locurile 4 si respectiv 5, pentru manelisti, ele chiar nu mai sunt interesante.

Tragic este faptul ca, in acest clasament, TVR 1 si TVR 2 stau rau de tot, ceea ce ar trebui sa le dea de gandit actualilor conducatori. In concluzie, acest sondaj arata negru pe alb ca, daca vrei sa ai succes, trebuie sa prinzi emisiunile de maxima audienta. Acum sa nu se inteleaga ca manelele prind doar pentru faptul ca reprezentantii acestui gen apar la tv in prime-time. Nu, ele prind cel putin din doua motive: ritmuri care suna la fel, cu evident iz oriental, si versuri extrem de simple, de genul "m-ai iubit, dar m-ai mintit", "tu esti sufletul meu, te iubesc mereu" si, ma rog, alte variatiuni pe teme precum: dusmani, bani, dragoste, jale, gabori...

Citeste si:

O perfuzie pentru... rock!

Ca de fiecare data, o latura a acestui sondaj s-a abatut asupra genurilor muzicale preferate printre tinerii romani sub 18 ani. Or, din acest punct de vedere, exista doua aspecte care ar trebui dezbatute inainte de comentarea rezultatelor. In primul rand, faptul ca tinerii din ambele segmente nu asculta radio, intr-o proportie cuprinsa intre 30 si 43%.

Pentru restul, tinand cont de topul posturilor, dominat de Kiss FM, Europa FM si Radio 21, este clar ca preferintele lor muzicale sunt influentate covarsitor de hituri (o alta latura discutabila). Daca la radio nu prea se difuzeaza rock, iar la tv se intampla rar si doar la cele doua posturi specializate, care insumeaza circa 9%, este clar ca acest gen muzical nu prea are cum sa ajunga la urechile tinerilor.

Al doilea aspect ar fi cel legat de participarea lor la concerte. Din acest punct de vedere, ei nu pot avea acces (cel putin teoretic) decat la concertele in aer liber. Iata deci doua "restrictii" din start. In aceste conditii, rezultatele cercetarii sunt normale. Astfel, pe prima pozitie a topului genurilor muzicale se afla manelele (32,8%), urmate de dance (12%), hip-hop (10%), muzica usoara (8,5% - asta da surpriza), rock-ul fiind ascultat de doar 6,1% din tinerii de sub 18 ani.

Incotro?

Este o intrebare logica dupa aceste rezultate, nu? O intrebare care ar trebui sa le dea de gandit reprezentantilor posturilor de radio si televiziune, celor care-si fac veacul prin industria muzicala si noua, jurnalistilor. Motivul? Suntem vinovati in egala masura de construirea acestor valori ieftine si de promovarea acestor modele cel putin discutabile. Sa ne intelegem, sa visezi la masini de lux nu este o crima, insa sa ajungi sa ai o masina de lux din care sa cobori zeflemitor pentru a urina la copac, injurandu-ti agramat aproapele, parca nu este un tablou chiar pitoresc...