Vechile retele de trafic cu piese auto furate de la Dacia nu au disparut in totalitate dupa privatizarea companiei si intarirea pazei la Colibasi. O parte doar s-au reprofilat: nu mai fura componente pentru "1310", ci pentru Logan; nu le mai sustrag din fabrica, ci din drumul acestora de la producator spre dealeri si centrele de distributie din tara.

Reporterii "Romaniei libere" au descins incognito in lumea traficantilor de piese auto si au descoperit ca negotul cu componente originale Logan este extins in Capitala si in comunele din jurul Pitestiului. Unii sateni si-au transformat magaziile caselor in depozite care pot rivaliza cu ale oricarui dealer important. "80% am numai marfa de origine Dacia", ne-a explicat unul dintre comercianti. Gasesti la ei aproape orice piesa pentru autoturismele Logan, de la computere de bord la airbaguri sau pompe de apa.


Noi am cumparat un radiator care, desi ne-a fost vandut fara chitanta sau factura, avea pe ambalaj inclusiv cod de bare. Iar in targurile auto, piesele sunt scoase la vanzare in cutii originale Dacia, care au inscriptionate inclusiv holograme ce ar trebui sa ateste ca respectivele produse nu sunt contrafacute.

Conducerea Dacia-Renault admite ca furturile de piese auto sunt posibile, dar sustine ca acestea sunt limitate. Reprezentantii companiei se apara si considera ca mai intens si mai periculos este comertul cu componente contrafacute.

Piata pieselor auto noi pentru dacia la jumatate de pret rezista si este cunoscuta de multi proprietari de Logan. Cel mai bine stiu taximetristii bucuresteni. Unul dintre soferi ne-a explicat ca atat el, cat si colegii sai apeleaza frecvent la negustorii de componente auto, care vin in fiecare duminica in targul de masini din Vitan. "De ce sa ma duc la un magazin sa platesc milioane de lei, cand acolo gasesc la jumatate de pret piese originale de la Dacia", ne-a explicat acesta.