Astfel ca zeci de milioane de adolescente si femei din SUA si Europa si-au facut deja vaccinul, de cand guvernele mai multor tari au aprobat doua tipuri de vaccin impotriva acestei boli. Tot in ultimii doi ani, vaccinul a fost recomandat ca uz universal printre femeile si fetele cu varste cuprinse intre 11 si 26 de ani.

Unul dintre cele doua vaccinuri aprobate pana acum, Gardasil (produs de Merk) este subventionat de Guvern pentru adolescentele fara posibilitati materiale de pana in 18 ani, in Statele Unite, costul acestei actiuni depasind, se pare, 1 miliard de dolari. Propuneri de a se asigura acest vaccin adolescentelor din scoala generala au fost discutate in 24 de state, in Virginia urmand a se concretiza din aceasta toamna.

Chiar si zgarcitul Serviciu National De Sanatate din Marea Britanie va incepe sa ofere cel de-al doilea tip de vaccin, Cervarix, de la GlaxoSmithKiline, tuturor elevelor in varsta de 12, incepand cu luna septembrie.
Tranzitia fulgeratoare de la ideea vaccinului aparut nu de mult timp, la injectia „obligatorie” in SUA si Europa, reprezinta un triumf pe de-o parte in educatia si instruirea publicului, iar pe de alta parte, in opinia criticilor, o victorie a actiunilor de marketing.

Iar asta in conditiile in care noile vaccinuri sunt mult mai scumpe decat cele anterioare, pentru alte boli: spre exemplu, Gardasil costa 360 dolari pentru o serie de 3 doze, costul total ridicandu-se, de obicei, la 400 de dolari, dar poate ajunge si la 1.000 dolari daca sunt incluse scumpiri sau vizite la centre specializate.

Noile leacuri sunt promovate prin numeroase campanii publicitare, in timpul unor filme si show-uri celebre precum Sex and the City sau Law and Order si chiar pe YouTube. Acestea intruchipeaza tineri profesionisti de diverse etnii ce indeamna fetele sa se vaccineze.

Producatorii tratamentelor au atras atentia asupra cancerului cervical prin sponsorizari masive ale activitatilor pacientilor, grupurilor de femei, doctorilor si expertilor in medicina, dar si prin sustinerea organizatiilor politice si de afaceri, interesate de aceasta boala.

In SUA, sute de doctori au fost recrutati si initiati in a tine discursuri despre Gardasil, primind 4.500 de dolari pentru o lectura, multi dintre ei ajungand sa castige astfel sute de mii de dolari. Politicieni din Marea Britanie au fost invitati la receptii tinute de companiile de medicamente.

Legiuitori din zeci de tari militeaza cu entuziasm folosirea vaccinului, care combina deja stereotipele mesaje: prevenirea cancerului si sanatatea femeii.

"A fost o presiune incredibila de factura comerciala si politica", a declarat Dr. Jon Abramson, profesor de pediatrie la Wake Forest University, fost presedinte al Comitetului American al Centrelor de Contol si Prevenire a Bolilor (Committee of the U.S. Centers for Disease Control and Prevention), care, desi initial a recomandat vaccinul fetelor cu varste cuprinse intre 11 si 26 de ani, ulterior s-a opus propunerii statului ca vaccinul sa fie considerat o necesitate.

Dar pana la urma, acest tip de cancer omoara anual aproape 500.000 de femei din toata lumea. Testele Papanicolau, urmate de un tratament adecvat, limitand numarul anual al victimelor in tari cu ingrijire medicala buna, la 3.600 de cazuri in SUA, 1.000 in Franta, si 400 in Marea Britanie.

Chiar si criticile cu privire la eforturile de marketing recunosc beneficiile vaccinului, din prisma ideii ca persoanele care isi fac vaccinul au mai putine probabilitati ca testul Papanicolau sa iasa prost sau sa faca alte tratamente, scutindu-le de griji si discomfort. Mai sunt incurajate si pentru ca, in final, cancerul cervical este o boala crancena, prevenita, se pare, de aceste vaccinuri.

Unii experti sunt insa ingrijorati de consecintele raspandirii rapide a remediilor, in lipsa unor dovezi clare de eficienta medicala. Ei spun ca din cauza marketingului agresiv si a campaniilor de lobby, chiar si parintii fetelor care nu si-au inceput viata sexuala se simt obligati sa le faca vaccinul, desi nu au nevoie de el, plus ca efectul injectiilor pe termen lung este inca neclar.

"Aceasta mare presiune inebuneste parintii, ei ajungand sa creada ca sunt inconstienti sau chiar denaturati daca nu-si vaccineaza fetele" este de parere doctorul Abby Lippman, profesor la Universitatea McGill din Montreal si director al Canadian Women's Health Network.

Vaccinul produs de Merk a fost studiat in centre medicale timp de 5 ani, iar cel produs de Glaxo, timp de aproape 6 ani, asa ca nu este clar pentru cat timp va asigura imunitate. Date din urma acestor cercetari indica faptul ca moleculele imune pot descreste de la 3 la 5 ani.

Alti experti sunt ingrijorati de posibile efecte adverse care devin vizibile doar dupa ce vaccinul este testat pe un numar mare de oameni si dupa lungi perioade de timp.

In aceste conditii, nu putem sa nu ne intrebam: de ce alarma subita in tarile dezvoltate cu privire la cancerul cervical?. Factor criminal major in lume, in special in Africa, unde vaccinurile sunt prea scumpe pentru a putea fi folosite, cancerul cervical poate fi prevenit, in prezent, prin testul Papanicolau, care detecteaza in mod efectiv celule cancerose.

"Merk a facut propaganda pentru lideri de opinie, asociatii feministe si medicale, politicieni, creand astfel un sentiment de panica care iti spune ca trebuie sa faci vaccinul acum", a declarat Diane Harper, profesor de medicina in Dartmouth. "Pentru ca Merk a fost atat de agresiv a luat amploare atat de repede", a adaugat aceasta.

Gardsil a primit aprobarea in SUA la doar 6 luni de la cerere, in conditiile in care, in mod normal, alte vaccinuri primesc aceasta aprobare in 3 ani, iar pentru un vot universal sunt necesari intre 5 si 10 ani.

Citeste si:

Purtatorii de cuvant ai producatorilor Merck si Glaxo sustin ca toate indicatiile arata ca vaccinurile lor sunt eficiente si sigure.

Dar din cauza preturilor ridicate, vaccinurile duc la tensionarea bugetelor de sanatate nationala, statala, si in sfarsit, la tensionarea veniturilor fiecarei familii in parte. Acestea sunt primele vaccinuri aprobate pentru uz universal in randul oamenilor de orice varsta, care in loc sa salveze bugetul de sanatate, il costa foarte mult.

Economistii estimeaza ca, in functie de modul in care sunt folosite, cele doua vaccinuri pentru cancerul cervical, vor costa societatea de la 30.000 la 70.000 dolari sau chiar mai mult, pentru fiecare an de viata - un cost necesar mai degraba in tratamente pentru acei oameni care deja sufera de aceasta boala, in faze avansate.

Prin toate aceste motivatii criticii indeamna restrictia propagandei si restrangerea uzului acestui tip de vaccin. "Daca facem acest pas repede si prost, putem cauza mai multe decese", sustine specialistul Angela Raffle. Decesele pot surveni in urma reactiilor adverse sau a faptului ca fetele vor avea falsa impresie ca nu trebuie sa mai fie precaute sau sa se protejeze.

Stephanie Levi, din New York, a ales sa procure vaccinurile pentru cele doua fiice ale sale la sfarsitul anului 2006, dupa ce a primit o scrisoare in acest sens de la psihologul familiei.

In aceeasi saptamana, a fost asaltata si de articole si reclame. "Imi amintesc ca m-am gandit ca trebuie sa fac acest lucru cat mai repede cu putinta", a declarata aceasta. Este greu sa nu auzi de Gardasil.

In reclame, oameni obisnuiti sau artisti explica de ce au recurs la vaccin printr-un discurs de eliberare: "Am ales sa-mi fac vaccinul pentru ca visele mele nu includ cancerul cervical". Reclamele sunt insotite si de alte marturisiri postate pe site-ul gardasil.com, dar si imagini de la diferitele evenimente intreprinse de firme.

Prin efortuile de marketing, Gardasil a devenit una dintre cele mai bine vandute marci ale companiei Merk, cu proiecte de peste 1,5 miliarde de dolari in afara Europei, numai in acest an, fara a pune la socoteala vanzarile din Europa, din care Merck a castigat si mai mult.

De-a lungul timpului, Merck and Glaxo au vanat politicieni din tot mai multe tari. "Sustinem liderii politici si incercam sa educam legiuitorii", este obiectivul declarat al producatorilor.

In Belgia, ministerul sanatatii a aprobat vaccinul inainte ca Comitetul Tehnologic de Evaluare a Sanatatii sa finalizeze cercetarile si sa dea un raspuns.

Multe intrebari cu privire la aceste vaccinuri raman fara raspuns, spre exemplu pentru cat timp este garantata imunitatea. Chiar si Gardasil mentioneaza, cu litere mici: "Durata protectiei nu a fost stabilita".

Experti ce au luat parte la cercetarile asupra vaccinului spun ca au fost cazuri in care imunitatea a disparut dupa doar 3 ani de la folosirea vaccinului, fapt ce demonstreaza ca, pe parcursul vietii, poate fi nevoie de mai multe vaccinuri si nu doar de unul singur, asa cum sustin in acest moment producatorii lor.

Centrele pentru controlul bolilor au cerut un raport al reactiilor adverse. Au fost raportate aproape 9.800 de cazuri de reactii adeverse inregistrate in urma vaccinului. 94% din cazuri nu sunt grave (dureri si lesin), insa 6% au fost clasificate ca fiind serioase, incluzand coagularea sangelui, paralizie si chiar deces (20 de cazuri de deces).

Companiile sustin insa in continuare ca vaccinurile sunt eficiente si sigure si ca beneficiile cantaresc mai greu decat riscurile.

Cancerul cervical este al doilea tip de cancer ce cauzeaza moartea in randul femeilor, cu 500.000 de cazuri anual in toata lumea.

Romania se situeaza pe primul loc in Europa in ceea ce priveste mortalitatea cauzata de cancerul de col uterin.

Situatia actuala din tara noastra, unde cancerul de col ucide zilnic sase femei, iar noua cazuri noi sunt diagnosticate, au facut ca specialistii romani sa recomande vaccinarea obligatorie, prin impunerea unui program national de prevenire.

"Programele de vaccinare obligatorie pentru generatiile de 9-10 ani, combinate cu screening-ul pot reduce semnificativ aceasta afectiune in randul femeilor tinere. Medicii ginecologi, infectionisti, pediatri si de familie sustin programul national de vaccinare si incurajeaza autoritatile sa demareze acest proiect cat mai curand posibil. 80% dintre femei au fost infectate cu HPV pana la varsta de 50 de ani. Doua tulpini ale acestui virus (16 si 18) sunt responsabile pentru mai mult de 85% din cazurile de cancer de col. Aceste doua tulpini sunt incluse in vaccin. Vaccinarea obligatorie va reduce considerabil numarul aparitiei de noi cazuri in Romania", a declarat Prof. Dr. Adrian Streinu-Cercel, directorul Institutului "Matei Bals".