Victor Bostinaru, europarlamentar PSD, avertizeaza ca din cauza capacitatii reduse de finalizare a proiectelor, Romania ar putea sa fie nevoita sa restituie cei 1 miliard de euro primiti de la UE din fondurile de preaderare.

In ceea ce priveste situatia fondurilor de pre-aderare absorbite de Romania, la momentul actual, tara noastra a utilizat aproximativ 50% din fondurile ISPA in domeniul mediului si transporturilor. Pe fondul capacitatii reduse de finalizare a proiectelor, cu 6 luni inainte de finalizarea programului(1 ianuarie 2011), expertii mentioneaza ca, tehnic, Romania nu va putea termina aceste proiecte. In cazul in care se va ajunge la aceasta situatie, in 2011, Romania va trebui fie sa continue proiectele neterminate cu finantare din bugetul national fara a mai primi cei aproximativ 1 miliard euro, fie sa restituie cei 1 miliard de euro primiti de la UE, potrivit spuselor eurodeputatului PSD. Totodata, demersurile de pana acum ale Comisiei Europene nu au ameliorat perspectivele mai sus enuntate.

  • Situatia fondurilor post-aderare

Nici situatia fondurilor post-aderarea nu este mai roz. Teoretic, Romania a utilizat aproximativ 12% din fondurile disponibile politicii de coeziune. Asta inseamna ca tara noastra a platit in avans circa 20 de miliarde de lei catre persoanele fizice autorizate, IMM-urile si firmele care au castigat proiectele finantate cu fonduri europene, urmand sa-si deconteze aceasta suma de la Uniunea Europeana. Insa avand in vedere ca, UE isi rezerva dreptul sa nu deconteze banii de pe proiectele "prost facute", Romania a primit numai 1,1% din banii deja cheltuiti.

"Chiar acum, la jumatatea lunii iunie, am avut o discutie cu expertii din DG REGIO (directoratul care gestioneaza fondurile de dezvoltare regionala) din cadrul Comisiei Europene referitoare la starea reala a capacitatii de a absorbtie a Romaniei. Evaluarile DG REGIO arata ca cele mai ingrijoratoare sectoare sunt chiar transporturile si mediul, respectiv programele operationale derulate in aceste domenii. La nivelul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, nu exista capacitate de elaborare a proiectelor, atat in ceea ce priveste infrastructura feroviara cat si cea rutiera", a declarat europarlamentarul PSD.

Potrivit lui Bostinaru, "incapacitatea cronica a Romaniei de a gestiona fondurile europene se datoreaza in primul rand faptului ca de obicei, decizia de acordare a unui proiect este exclusiv bazata pe considerente politice, clientelare care aproape exclud expertiza tehnica, in al doilea rand, datorita lipsei de coordonare a diferitelor palielere implicate in aceste decizii si in ultimul rand, deoarece Romania inca duce lipsa de persoane capabile sa managerieze un proiect finantat din fonduri europene, iar atunci cand managerii sunt capabili, ei se confrunta, deseori cu teama de a primi acuzatii cu conotatii politice"

"Cu siguranta un acord politic bi-partizan privind recrutarea, formarea profesionala si garantarea stabilitatii expertilor care se ocupa de proiecte finantate de Uniunea Europeana este imperativ, " mai spune europarlamentarul.

Citeste si:
Europarlamentar PSD: Klaus Iohannis nici macar nu mimeaza...
Europarlamentar PSD: Klaus...

Avand in vedere ca in Romania s-au construit in ultimii ani doar cateva zeci de km de autostrada, iar constructorul de automobile Daimler a renuntat sa mai construiasca o fabrica in tara noastra din cauza infrastructurii defectuase, se poate spune ca transporturile sunt intr-o situatie usor ingrijoratoare. Pentru a compara putin, Romania are doar 1,2 metri de autostrada pe kilometru patrat, in timp ce Polonia 2,05 m/km2, Ungaria are 6,18m/km2, iar Cehia 12,2 metri pe kilometru patrat de autostrada.

  • Ce trebuie sa se schimbe?
Intrebat ce ar trebui schimbat pentru ca proiectele finantate cu fonduri post aderare (si nu numai) sa fie implementate mai bine si daca este o solutie mai buna acordarea banilor europeni catre firme straine care au o experienta mai vasta in acest sens, precum acordarea proiectului pentru realizarea unui drum European unei firme chinezesti sau uneia germane, Bostinaru a raspuns: "Nu putem vorbi de o schimbare cat putem vorbi de o imbunatatire urgenta si semnificativa a capacitatii administrative si de alocare intr-un sistem de bugetare multi-anual a cofinantarii pentru proiectele europene. De asemenea trebuie ocupate toate posturile libere din administratia publica destinate expertilor in finantari europene, excluderea acestora de la diminuarile salariale si acordarea primei de succes de pana la 75% pentru merite deosebite. In toate tarile Uniunii s-a procedat astfel, cheltuielile fiind suportate de bugetul comunitar."
Citeste si:
Polonia solicită fonduri europene pentru cheltuielile cu refugiații...
Polonia solicită fonduri...

"In ceea ce priveste participarea firmelor, indiferent de tara de origine, o astfel de organizare este in concordanta cu practicile Uniunii Europene. Insa, contractorii acestor proiecte, fie ca vorbim de firme de consultanta sau cele care se ocupa de implementare, trebuie sa fie recomandati de performante anterioare. Din pacate, in acest moment, criteriul cel mai frecvent este cel politic: apartenenta la culoarea portocalie", a adaugat eurodeputatul.

  • Cum trebuie facuta reforma regionala?

O alta problema abordata de europarlamentarului PSD in discutia cu expertiii DG REGIO a fost reforma regionala. Astfel, situatia actuala, de incapacitatea indelung demonstrata de a proiecta si implementa o reforma regionala menita sa amelioreze capacitatea de absorbtie si de a aduce aproape de cetateni efectele benefice ale politice de coeziune trebuie sa ne dea de gandit.
Citeste si:
Un chirurg stomatolog și soția sa au fost condamnați la închisoare...
Un chirurg stomatolog și...

Din aceasta cauza, spune Bostinariu, dezbaterea privind reforma regionala, printre altele, ar trebuie sa fie lansata intr-un sector neutru, cum ar fi mediul universitar, pentru a reduce tesiunile politice dintre partidele romanesti si UDMR, "pentru ca atunci cand vine vorba de esec, partidele politice alaturi de Guvernul Romaniei poarta de la sine vinovatia neimplinirii beneficiilor integrarii europene, fapt care se resimte in viata de zi cu zi a romanilor." Totodata, dezbaterea privind reforma regionala ar trebui nu numai sa evite raspunsul la intrebari de genul "cine controleaza ce" si " pe cine", ci si sa se bazeze pe un studiu de impact convenit cu Comisia Europeana.

"Referitor la legea UDMR privind reforma regionala adoptata tacit la Senat, Comisia Europeana si-a exprimat opozitia in vreme ce Guvernul Romaniei a fost lipsit de reactie. Dintr-o complicitate egala cu tradarea interesului national, guvernul PDL-UDMR-UNPR condus de Emil Boc nu s-a opus acestei legi insa Comisia Europeana a facut-o. Te poti intreba cine mai apara totusi interesul national in Romania", a conchis eurodeputatul PSD, Victor Bostinariu.

Citeste si:
Dacian Cioloș: Cei care se joacă cu desființarea SIIJ pun în...
Dacian Cioloș: Cei care se...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.