In ciuda prognozelor alarmiste, a pretului petrolului, a restrangerii pietelor si a celorlalte "ingrediente" folosite din belsug de analisti pentru a demonstra ca economia mondiala nu se simte prea bine, milionarii in dolari apar ca ciupercile dupa ploaie. Ritmul ar fi de 2.000 pe zi.

Planeta noastra numara azi nu mai putin de 9,5 milioane de milionari in dolari, adica un fericit la 684 de pamanteni. Sustinute de evolutiile economiei mondiale, marile averi nu contenesc sa creasca. Pe scurt, bogatii lumii sunt din ce in ce mai muti si dispun de tot mai muti bani. Potrivit celei de-a 11-a editii a "World Wealth Report" (surse Merrill Lynch si Capgemini), Asia si Orientul Mijlociu sunt noile paradisuri ale milionarilor. Impreuna, cele doua regiuni gazduiesc mai bine de o treime din bogatii mapamondului, adica 2,9 milioane.

Ca tari, primul loc e disputat de Singapore si India, care au cunoscut, intre 2005 si 2006, o crestere cu 20% a numarului milionarilor autohtoni. Urmeaza, in ordine, Indonezia si Rusia. Ca densitate insa, Elvetia si Emiratele Arabe Unite bat de departe recordul. In aceste tari, fiecare al 37-lea, respectiv al 57-lea rezident se poate lauda cu conturi de milioane. Probabilitatea de a te invecina cu un milionar este mare si la Singapore (unul la 69) sau Hong Kong (unul la 80).

Populatia bogatilor este totusi foarte concentrata. Trei tari reprezinta 55% din milionarii lumii. Singure, Statele Unite detin un procent de 32 la suta, urmate de Japonia si Germania.

Citeste si:

Exista bogati si bogati Diferente notabile sunt insa si printre cei avuti. Exista oameni bogati si exista oameni extrem de bogati. Clubul exclusivist al miliardarilor nu numara mai mult de 1.000 de membri. Revista "Forbes" le recenzeaza anual averile. In 2007, in "club" au mai intrat 178 de membri. Intre ei, 19 rusi, 14 indieni, 13 chinezi si 10 spanioli. Alte tari, intre care Romania, Serbia, Ciprul si Oman, au produs in acest an primul miliardar. Fenomenul inavutirii nu se va opri, averile urmand sa sporeasca cu 6,8% pe an pana in 2011, cand vor atinge, impreuna, fabuloasa cifra de 51.600 miliarde de dolari.

Cu totul si cu totul de aur

Show-room-ul din Hong Kong clui Lam Sai-wing pare sa ilustreze anticul mit al regelui Midas, cel care, din lacomie, si-a dorit sa transforme in aur tot ce atinge, iar zeii i-au indeplinit dorinta. Aranjat pe 650 de metri patrati dupa modelul unui apartament, Swisshorn Gold Palace expune mobile, o sumedenie de obiecte decorative si sanitare, o cada, toalete si chiuvete, toate aurite sau din aur masiv.
Lam, presedintele Grupului Hang Fung Gold Technology din Hong Kong si, totodata, initiatorul show-room-ului, spune ca s-a inspirat dintr-o veche legenda a Chinei referitoare la un imparat al dinastiei Han si la promisiunea sa neonorata de a-i cladi sotiei favorite un palat de aur. In cinci ani si cu cheltuiala a doua tone de aur, Lam a dat forma "palatului", care cuprinde acum si o trasura cu ornamente din diamante. Vizitatorul obisnuit plateste trei dolari pentru a arunca o privire.
Pentru cei care isi permit si vor sa petreaca o noapte intr-un pat de aur, placerea costa 25.000 de dolari, scrie "South China Morning Post". Evident, amatori au fost si sunt destui, existand rezervari pentru o noapte in patul de aur si cu saptamani inainte. Semn ca investitia lui Lam Sai-wing in mofturi excentrice n-a fost deloc prost gandita. Cat despre vizitatorii obisnuiti, azi, prin "palatul" de aur se perinda, zilnic, circa 3.000.

Creatii - unicat pentru adevaratii cunoscatori

Bugatti Veyron, masina care prinde 400km/h in 10 secunde.
Vor fi doar 300 in lume. Asa au decis producatorii pentru a spori atractia exclusivitatii. Productia bijuteriei pe roti, care poarta numele de Bugatti Veyron 16.4, a inceput in 2005 la Molsheim, in Alsacia (marca apartine acum grupului Volkswagen). In cei doi ani scursi de-atunci au fost fabricate doar 90. Ritmul de melc e explicabil: de fiecare Veyron se ocupa o echipa de cinci tehnicieni calificati, iar asamblarea dureaza o luna. In acest an, doar 85 de astfel de bolizi vor ajunge la clienti.

Supermasina este echipata cu un motor W16 cu patru turbocompresoare de 1001 cai putere. Cu o asemenea dotare, Veyronul prinde 407 kilometri la ora! Atinge suta in doua secunde si jumatate, iar in caz de franare urgenta nu are nevoie de mai mult de 10 secunde pentru a incetini de la 400km/h la oprirea completa. Cunoscatorii o considera magnifica si cred ca isi justifica pe deplin pretul care o face cea mai scumpa din lume: 1.100.000 de euro, fara taxe. Nu intamplator, deviza lui Ettore Bugatti era: "Nimic pe lumea asta nu-i prea frumos sau prea scump". Producatorii alsa¬cieni o respecta si azi.