In urma cu doi ani, un tanar american a lansat un start-up care oferea cupoane de reduceri online. Groupon avea sa devina businessul de Internet cu cea mai rapida crestere, ajungand la venituri de 500 de milioane de dolari anul acesta. In ultimele trei luni, in Romania s-au lansat patru site-uri pe modelul Groupon. Ce se va intampla cu mica piata hiperactiva atunci cand numarul unu la nivel mondial isi va face intrarea oficiala in tara?
La prima vedere, site-urile de cumparare colectiva par a fi businessul perfect: faci un site, convingi comercianti – saloane de infrumusetare, restaurante si cafenele, cinematografe – sa isi ofere serviciile cu reduceri de minimum 50%, vinzi cupoanele clientilor, iar din suma incasata percepi un comision. E un business in care iti poti amortiza rapid investitia – Groupon a atins break-evenul in sase luni de la lansare – si, mai ales, e un business in care toata lumea are de castigat.
  • Cum functioneaza un asftel de sistem?

Antreprenorii romani care au site-uri de cupoane si reduceri vorbesc la unison despre “modelul win-win-win”: Clientul primeste o super-reducere si, deoarece cuponul devine valabil doar dupa ce s-a efectuat un anumit numar de comenzi, va fi motivat sa impartaseasca oferta si cu prietenii din retelele sociale; comerciantul castiga publicitate online gratuita deoarece site-ul de reduceri e interesat sa promoveze oferta si clienti noi, care poate altfel nu i-ar fi calcat pragul; iar site-ul de reduceri isi incaseaza comisionul, care in general e de 50% din valoarea tranzactiei (jucatori mari precum Groupon isi permit sa fixeze comisioane de pana la 100%). Toata lumea e fericita.

Insa antreprenorii romani care au site-uri de cupoane si reduceri refuza la unison sa vorbeasca despre potentialul financiar al businessului si al nisei in care activeaza. Cu toate acestea, in ultimele cinci luni au aparut cinci site-uri romanesti de cumparare colectiva, din care patru s-au lansat in ultimele trei luni.

“Deschizatorul de drumuri” a fost Zumzi.ro, un proiect lansat in octombrie 2009 de catre Costi Teleman si care a atras ulterior o prima investitie in valoare de 10.000 euro din partea lui Calin Fusu, fondator Neogen. Initial, Zumzi a fost gandit ca un site de sharing de reduceri, trecand mai apoi la modelul cumparaturilor colective. “Piata este prea la inceput pentru a putea estima incasarile anuale ale unui jucator sau ale tuturor combinat. Putem insa afirma cu certitudine ca inregistreaza o crestere spectaculoasa”, spune Costi Teleman.

In iulie anul acesta s-a lansat un al doilea jucator pe piata cupoanelor online, e-redus.ro, al companiei Livan Group. Au urmat in septembrie FunDeal.ro (lansat de Roberto Lazarov impreuna cu doi parteneri straini, si integrat ulterior in reteaua Rebate Networks, cu sediul in Germania), in octombrie, Kuponiada.ro (lansat de publisherul online Internet Corp, editorul Wall-Street.ro) si GoldenDeals.ro (parte din grupul Global Finance, al carui site de reduceri este lider pe piata din Grecia), iar in noiembrie, Coolbuy.ro (al firmei IT Assist). Intre timp s-a lansat chiar si un site care centralizeaza ofertele celor sase jucatori, CautaReduceri.ro, construit de antreprenorul Matei Pavel, care mai detine Konkurs.ro.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.