Grupul de Investigatii Politice (GIP) a facut ieri publice o serie de documente care demonstreaza ca, pe vremea cand era ministru al Transporturilor, Traian Basescu a avizat operatiuni prin care banii publici erau deturnati in buzunare private.  

In 1998, ministrul Transporturilor de atunci, Traian Basescu, a reorganizat SNCFR, infiintand mai multe societati comerciale aflate in subordinea Ministerului Transporturilor, intre care si Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF) SA, la conducerea careia l-a numit pe Mircea Dinu, un apropiat de-al sau.


CONTRACTUL. In mai 1999, SAAF a incheiat un contract prin care a inchiriat si apoi a vandut mai multe locomotive firmei germane Karsdorfer. In paralel, SAAF a incheiat fara licitatie un contract de comision prin care a platit 10% din valoarea contractului cu Karsdorfer unui SRL - KOR Industrie.

SRL-ul a fost infiintat la 28 septembrie 1998 de cetateanul roman Ramiro Rotarescu impreuna cu Jurgen Wilhelm Katzer si Arnfried Arthur Oeser. La doua luni si jumatate de la infiintare, la 18 decembrie 1998, KOR Industrie SRL a primit fara licitatie din partea SAAF SA un contract de comision. Contractul stipula: KOR Industrie SRL va primi "un comision de 10% din valoarea contractului care se va incheia intre firmele SAAF SA - Romania si Karsdorfer Eisenbachngesellschat mBH". Contractul continea o clauza care permitea "extinderea asupra contractelor ulterioare ce se vor semna cu firma Karsdorfer". Astfel, la 16 februarie 2001, in urma incheierii a sapte acte aditionale la contractul din 1999, SAAF ajunsese sa inchirieze si ulterior sa vanda Karsdorfer nu mai putin de 14 locomotive.


CLAUZE. Pentru comisionul de 10%, KOR Industrie SRL trebuia sa presteze pentru SAAF "activitati de prospectare, negociere, intermediere, asistenta". Numai ca, la data incheierii contractului dintre SAAF si KOR, aceste etape fusesera deja parcurse. In plus, contractul prevede ca SRL-ul sa asigure SAAF "asistenta in rezolvarea directa a litigiilor cu firma Karsdorfer". La 15 februarie 2000, actionariatul KOR s-a modificat, cei doi cetateni germani renuntand la actiunile detinute. 75% din actiunile KOR au fost preluate de Karsdorfer si 5% de Bernhard van Engelen, directorul general al Karsdorfer. S-a ajuns in situatia in care KOR Industrie SRL, o firma detinuta in proportie de 80% de Karsdorfer, rezolva litigiile dintre SAAF si Karsdorfer, iar societatea romaneasca platea comision pentru afacerea cu Karsdorfer chiar firmei Karsdorfer.


LEGÃ…TURA CU BÃ…SESCU. Potrivit documentelor GIP, ministrul Basescu aproba personal pana si deplasarile in Germania ale directorului general SAAF pentru a negocia afacerile cu Karsdorfer. In aprilie 2002, Basescu a fost interpelat in Parlament in legatura cu contractul SAAF - Karsdorfer, dar a afirmat ca nu cunostea datele acestui contract si ca "ministrii nu sunt responsabili de contractele pe care le fac societatile de acest gen". "Basescu a mintit, deoarece subordonarea SAAF fata de ministrul Transporturilor era totala", sustine Mugur Ciuvica, presedintele GIP. Ciuvica spune ca Basescu era informat de Mircea Dinu in amanunt asupra relatiilor contractuale cu Karsdorfer. Ciuvica i-a cerut ieri presedintelui Basescu sa explice "de ce a mintit in aprilie 2002, cand a declarat ca nu stie nimic de contractul prin care SAAF a inchiriat si a vandut locomotive in Germania, si de ce a permis incheierea contractului de comision dintre SAAF si KOR Industrie SRL, cedand astfel unui SRL obscur 10% din banii cuveniti statului roman?"


Documentele GIP, integral