In sine, fenomenul este complicat, ca orice manifestare nelipsita de radacini si istorie. Totusi, revolutia sexuala se vede altfel din Romania.

Simptomele sale - violente ca orice insurectie - sint pretutindeni. Revolutie la televizor, cu emisiunile de cabaret tembel, sedinte amoroase sau proxenetism mascat. Revolutie in vocabular, unde genitaliile au tot mai mult drept nestingherit la „expresie". Revolutie pe tarabe, invadate de surisul tabloid si de vacuitatea vesela a vedetelor glossy. Revolutie in scoala, unde dezinhibitiile erotice produc nu doar senzatii tari, ci, iata, si citeva sicrie. Revolutie la mare, unde absenta „maestrului" Bivolaru este pesemne dureros resimtita printre nudistii „New Age" de Costinesti. Revolutie, in fine, pretutindeni: cinematograful, publicitatea, industria Internet, retele ONG, medicul de familie, cuplul marital, dreptul civil, scaunul de spovedanie, ideologiile de partid, geopolitica reproducerii - toate aceste instante ale vietii comunitare constata o radicala schimbare de paradigma.

In Occident, astfel de „noutati" au aparut treptat, intr-un ritm care a permis totusi nasterea unui discurs alternativ, ironic si conservator. La noi, falsa pudibonderie, tabuizarile fortate, moralismul abstract si ateismul de consum curent al epocii comuniste nu aveau cum sa pregateasca intilnirea cu socul unei transformari de profunzime a moravurilor romanesti. Ne-am trezit astfel cu orase sufocate - peste noapte, cum altfel? - de prostitutie nocturna. Avem o Capitala unde orice „sex-shop" poate primi licenta de functionare in proximitatea unei scoli sau a unei biserici. Ne laudam astazi, printr-o compensatie cinica fata de regimul Ceausescu, cu cea mai mare rata de avorturi din Europa. Ne grabim, in fine, sa adincim opera de „emancipare" a barbatului si a femeii printr-un discurs vehement despre „realizarea profesionala", in care abia ne camuflam dispretul fata de institutia familiei clasice - da, idilicul portret al mamei, al tatalui, al bunicilor si al nepotilor, uniti prin crez, traditii, proiecte de viata si alte solidaritati profunde.

Incotro mergem? Uneori cred ca stim, desi nu avem curajul vorbirii pe fata. Statisticile demografice descurajeaza insa optimismul „saltului inainte". Revolutia sexuala costa mult viitor, bani si singe.

Mihail Neamtu este cercetator in Stiinte Umane.