MiG 21 Lancer reprezinta varianta imbunatatita a avionului sovietic MiG 21.
Avionul MiG 21 Lancer a fost proiectat ca un avion de interceptare de front, destinat sa execute misiuni in conditii meteorologice normale si a zburat pentru prima data in anul 1957. Avionul a intrat in productie de serie in anul 1958, fiind echipat cu un motor cu reactie Tumanski R-11, atingand forma finala un an mai tarziu sub denumirea MiG-21F.
Fortele Aeriene Romane au initiat in anul 1992 un program de modernizare a aparatelor MiG 21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO si pentru a mari capacitatea acestora de a executa misiuni la cerintele luptei aeriene moderne. In prezent sunt in serviciu doar avioane modernizate MiG 21 Lancer A (pentru misiuni aer-sol), Lancer B (versiune de instruire) si Lancer C (optimizate pentru misiuni aer-aer).
Avionul este echipat cu un scaun de catapultare KM-1M, ce asigura salvarea echipajului la inaltime 0 si o viteza minima de 130 km/h.
Avioanele MiG au o lungime de 14,5 metri, inaltimea de 4,1 metri si anvergura de 7,15 metri. Greutatea avionului gol este de 5.750 de kilograme, iar greutatea maxima la decolare trebuie sa nu depaseasca 10.400 de kilograme.Echipajul este format dintr-unul sau doi piloti (pentru MiG-21 Lancer B).
In iunie 2009, SMFA a recurs la executarea de reparatii capitale la avioanele MiG, pentru a-si indeplini sarcinile asumate in cadrul NATO, operatiunile de reparare a avioanelor, a motorului si a echipamentelor din compunerea acestora fiind executate de S.C. Aerostar S.A. Bacau, care detine licenta exclusiva in Romania. MApN a informat, la acea data, intr-un raspuns transmis la solicitarea MEDIAFAX, ca "prelungirea vietii" aeronavelor MiG 21 LanceR poate fi asigurata prin executarea reparatiilor capitale, in limitele resursei tehnice totale acordata de constructor.
"Momentul afluirii in reparatie a avioanelor se face in functie de epuizarea resursei tehnice intre reparatii capitale, fondurile avute la dispozitie de Statul Major al Fortelor Aeriene si prioritatile existente. Strategia de regenerare a resursei tehnice vizeaza pastrarea in serviciu a unui numar minim de avioane MiG 21 LanceR pana in anul 2014, cand se preconizeaza operationalizarea noului tip de avion multirol. Programul de achizitie a noului avion multirol se afla in stadiul luarii deciziei de catre institutiile abilitate si identificarii solutiilor de finantare", explica in 2009 Ministerul Apararii.