Dacia Deceneu - iubita de Ceausescu, interzisa de Elena
9/15
Dacia Deceneu are sanse sa fie cel mai ciudat prototip pe care il vei intalni in aceasta galerie. Asta deoarece nu e tocmai o Dacie, dar nu e nici neaparat un Aro, fiind undeva la limita dintre acestea.
Deceneu poarta, de fapt, sigla Aro, iar modelul despre care vorbim este Aro12, care a fost produs in 14 exemplare, in colaborare cu fabrica de automobile de la Mioveni.
Ceausescu a fost tare incantat de noul model hibrid Dacia-Arosi a dat voie chiar sa se faca teste ale acestuia la Bucuresti. Productia limitata era destinata Ministerului Apararii Nationale, pornindu-se de la un sasiu de Aro 10. Au fost adaugate o cutie de viteze Aro 10, dar si o caroserie de Dacia 1310 Break.
Insusi Nicolae Ceausescu a fost primul care a testat acest nou automobil, pe care l-a indragit foarte tare. Testele au fost facute chiar in curtea de la Sala Palatului.
Din pacate, masina nu a apucat sa vada lumina zilei intr-o serie mai extinsa, dupa ce Elena Ceausescu ar fi dezaprobat continuarea proiectului: ”Nicule, masina asta nu e nici cal, nici magar!” i-ar fi spus Elena lui Nicolae.
Dacia 1306 - exercitiu de proiect pentru un pick-up
10/15
Dacia 1306 este un model care a fost produs ca prototip, intr-o serie redusa, de doar 10 exemplare.
Acest automobil a fost creat ca un exercitiu pentru un model pick-up cu 4 usi si portbagaj acoperit.
Ce se remarca la acest model de Dacia 1306 este micul geam lateral, pozitionat pe stalpul din spate. Acest geam a disparut de pe modelul fabricat in serie, cunoscut ca Dacia 1309 Double Cab.
Mai exista in prezent un singur exemplar functional al modelului 1306.
Dacia Nova MPV - cea mai urata masina a producatorului
11/15
Dacia Nova a fost primul automobil al producatorului de fabricatie 100% romaneasca, iar inginerii au lucrat si la o varianta care iti poate semana cumva cu Lodgy.
Desigur, modelul din prezent e unul finisat si placut privirii, spre deosebire de Dacia Nova MPV, creat in anii '90.
Automobilul a fost incercare de a crea o masina de tip ”van”, insa designul a lasat foarte mult de dorit, parand unul facut pe genunchi. Cu 7 locuri si 5 usi, masina mai e acum disponibila doar in cateva imagini care iti arata cat de urat arata Nova MPV.
Dincolo de aparitia in cadrul unui salon auto, Dacia Nova MPV nu a vazut lumina zilei, iar asta n-ar trebui sa te intristeze prea tare.
Dacia Funeral - masina cu care n-ai fi vrut sa te plimbi
12/15
Dacia Funeral, asa cum sugereaza si numele, era un automobil de tip dric, creat pentru procesiuni funerare
Automobilul a fost creat in anii '80 pornind de la modelul Dacia 1300 si a ajuns, in principal, in RDG: Ce e curios la acest automobil este ca nu a fost produs doar cu finisaj negru, existand si modele rosii sau galbene, printre altele.
Dacia MaxiBreak, o limuzina autohtona
13/15
Dacia MaxiBreak ar putea fi considerata foarte bine o limuzina, cel putin in teorie. Modelul a fost imaginat de inginerii de la Uzina de la Mioveni si construit in 1092. Masina era suficient de spatioasa pentru a transporta o echipa de volei simultan.
De unde aceasta comparatie, poate te intrebi? Fix de la faptul ca primii utilizatori ai masinii au fost componentii echipei masculine de volei a Uzinei. Sofer le era chiar antrenorul.
MaxiBreak a fost produs in 12 exemplare, iar unul dintre acestea a fost creat ca ambulanta, cu un spatiu interior destul de generos.
Acelasi Nicolae Cosmescu, ce a lucrat si la Dacia MD87, a lucrat si la proiectul acestui automobil, fiind detasat la IATSA Stefanesti.
S-a lucrat destul de mult la masina, deoarece a fost nevoie de o ranforsare solida pentru extinderea automobilului, astfel incat acesta sa fie unul sigur pentru pasageri.
Dacia 1310 TS - Masina speciala aparua la dorinta lui Ceausescu
14/15
Dacia 1310 TS a fost un model destul de special produs de inginerii de la Mioveni, fiind un automobil pe atat de rar, pe atat de puternic.
Se spune ca masina a intrat in productie la cererea lui Ceausescu, care, in vizitele sale din strainatate, vazuse ca producatorii se ocupa si de fabricarea de masini exclusiviste.
Astfel, Dacia 1310 TS a intrat in productie in 1981 si venea cu dotari premium: un radio stereo, scane cu tetiera si interior de vinilin maro. De asemenea, bordul prezenta insertii de lemn, iar in frigider aveai si o priza pentru un mini-frigider. In plus, masina avea si frana asistata.
Dacia 1310 TS a lui Ceausescu, modificata in plus
Avand in vedere ca Nicolae Ceausescu ar fi dorit intrarea in productie a acestei masini, era lesne de inteles ca unul dintre primele exemplare ii era destinat. Dacia 1310 TS a lui Ceausescu, insa, avea alte modificari pe langa cele standard, facute in parteneriat cu ingineri din Franta. Spre exemplu, masina avea un motor modificat de Renault 12 Gordini, ce dezvolta 150 de cai putere.
Din pacate, nu mai exista niciun exemplar de Dacia 1310 TS.
Dacia 1100 S, varianta sport a primului model de Dacie
15/15
Dacia 1100 a venit ca o alternativa sport pentru masina clasica, de unde si ”S”-ul din numele acesteia.
Automobilul a fost produs intr-o serie foarte limitata, de doar 110 exemplare. 50 dintre aceste masini au ajuns in dotarea Militiei, iar alte 50 au ajuns la sportivi participanti la raliuri. De asemenea, alte 10 modele au fost vandute unor persoane preferate de catre Partidul Comunist.
Diferenta principala intre modelul clasic si 1100 S este ca masina sport era dotata cu motorul de Dacia 1300, cel care avea 1300 cmc si 53 de cai-putere. Avea si faruri duble pe fata, dupa care e destul de usor sa recunosti modelul 1100 S in comparatie cu 1100 Clasic.
Din pacate, ca in cazul majoritatii masinilor rare Dacia, si acesta a disparut complet, mai ales pe fondul faptului ca proprietarii n-au stiut ca au de-a face cu o varianta rara si nu cu un simplu 1100.
Dacia 2000 - masina elitei comuniste
1/15
Dacia 2000 este unul dintre modelele rare produse de uzina de la Mioveni, iar acesta inca mai supravietuieste si astazi.
De fapt, masina este un Renault 20 TS care a fost asamblat in Romania, folosind numele Dacia 2000. Avand in vedere ca automobilele erau destinate elitelor Partidului Comunist, acestea erau vopsite doar in negru sau albastru inchis, culori specifice masinilor ”celor de sus.”
Dacia 2000 venea cu cateva dotari extra fata de masinile vremii. Puteai sa te bucuri de geamuri eletrice, de regulator de viteza dar si de aer conditionat. Masina avea si instalatie audio, scrumiera cu iluminare, directie asistata si chiar motoare cu injectie pe benzina Bosch.
Dacia 2000 a fost produsa doar intre 1979 si 1982, intr-un numar destul de limitat. De asemenea, masinile nu au fost asamblate la Mioveni, ci la Stefanesti.
Motorizarea era disponibila in trei variante, cea mai puternica fiind cea de 2.165 cmc si 115 cp, insotit de cutie automata.
In ziua de azi, mai exista doar doua modele de Dacia 2000, care din fericire au fost restaurate.
Dacia Estafette - prima furgoneta a producatorului
2/15
Autoutilitarele marca Dacia nu mai sunt o noutate de zeci de ani, dar interesanta este originea acestora. Primul experiment cu acest tip de masina este reprezentat de Dacia D6, sau Dacia Estafette.
Din nou, vorbim despre o masina preluata din Franta, Renault Estafette. Asamblarea modelelor s-a facut intre 1975 si 1978 si au fost create doar 642 de astfel de automobile.
Cel mai productiv an de productie a fost 1977, cand au iesit pe poarta fabricii de la Mioveni 371 de automobile.
In ceea ce priveste ce gaseai sub caroserie, motorul si toate anexele, in afara de carcasa filtrului de aer si pompa de apa) erau aceleasi cu cele de pe Dacia 1300, fiind de productie romaneasca. Tot autohton era si sstemul de franare, dar si plafonierele, tapiteria si anvelopele.
Dacia Estafette nu a fost pe placul Elenei Ceausescu
Majoritatea masinilor D6 au ajuns la Posta Romana, avand in vedere specificul masinii. Si restul automobilelor tot in sectorul de stat au ajuns, masina nefiind comercializata catre cetatenii de rand.
Din cauza cui nu a ajuns Estafette la publicul larg? Din cauza Elenei Ceausescu, care a dat o directiva in acest sens. Comunistilor nu le-a suras ideea ca oamenii ar putea sa isi traiasca viata intr-un mod prea libertin.
Dacia 1302 - masina clasei muncitoare
3/15
Dacia 1302 este un model pick-up care s-a produs intr-o serie extrem de limitata, fiind probabi lcel mai rar model de Dacia din cate ai putea intalni.
1302 este supranumita si primul ”papuc”, fiind stramosul tuturor modelelor de astfel de Dacii pe care le-ai mai vazut si le vezi pe strazi.
Automobilul a intrat pe linia de asamblare in 1975, iar in total au fost produse aproximativ 1.500 de masini. Cea mai mare parte a acestora au ajuns la export, iar un numar restrans au ramas in Romania. Din pacate, acum ceva ani se stia de existenta a doar patru astfel de modele in tara, niciunul dintre ele functional.
Dacia 1302 la vanzare, fara sperante
In 2018, cineva scosese la vanzare o astfel de Dacie cu 3.200 de euro, avand in vedere raritatea sa, cu toate ca masina era mancata de rugina si nefunctionala.
Din pacate, acest model nu este de fapt cel original, ci o adaptare, sau mai bine zis o carpeala facuta cu alte bucati de Dacie. Farurile, stopurile si chiar elemente de caroserie nu sunt originale.
Avand in vedere asta, e foarte probabil sa nu mai vedem vreodata un model de Dacia 1302.
Dacia Extase - o masina mai mult urata decat frumoasa
4/15
Dacia Extase este o masina care s-ar putea sa nu te incante foarte tare. Ce-i drept, nici nu prea are de ce, avand in vedere ca e o masina facuta din bucati care nu se potrivesc neaparat impreuna.
Extase a aparut la inceputul anilor 1990, cand inginerii de la Uzina Dacia doreau sa se distanteze cumva de modelele franceze si sa imprumute cate ceva din stilul american. Cumva, au fost copiate diverse lucruri de ici, de colo, iar rezultatul n-a fost unul pe placul oamenilor. Uitandu-te la masina, daca nu ai vedea brandul Dacia pe ea, probabil ca nu ti-ai da seama din prima despre ce marca e vorba.
Baza automobilului a fost o Dacia 1410, careia i-au fost adaugate diverse noi elemente care sa transforme aspectul masinii. Desigur, anii '90 erau un moment bun pentru schimbari, asa ca de ce sa nu se intample si la nivel auto?
Nici Dacia Extase nu mai exista in ziua de azi. Au fost produse un numar foarte limitat de masini, fie 4 modele, fie 7, iar cert e ca toate au disparut, ultimul dintre acestea ajungand la fier vechi acum aproximativ 10 ani.
Dacia MD87 - cea mai indrazneata Dacie?
5/15
Dacia MD87 are sanse sa ia titlul de cea mai interesanta masina pe care a produs-o fabrica romaneasca, avand in vedere designul destul de revolutionar al acesteia.
Masina a fost produsa in 1987, de unde si numele acesteia, iar aspectul sport nu era deloc de neglijat. Poate ca unul dintre cele mai interesante aspecte ale masinii il reprezinta farurile escamontabile, ceva ce Dacia nu cunoscuse pana acum si ce parea preluat de undeva din Vest.
Dacia MD87, derivat din modelul Sport
Intr-adevar, daca ti se pare ca MD87 seamana cu binecunoscuta Dacie Sport, asta e deoarece prototipul este un derivat al acesteia. S-a pornit de la o Dacie Sport, deoarece era cel mai la indemana parcurs pentru proiect. In prima faza, MD87 a fost realizata pe plansa, iar dupa ce a fost primite aprobarile, s-a mers si mai departe cu ajustarea modelului Sport.
Prototipul a primit in urmatorii ani chiar si un upgrade, cu interventii estetice, dar si cu reducerea greutatii masinii. Masina ar fi trebuit sa fie destinata curselor pe drumuri de pamant, dar soferii care au testat-o, obisnuiti cu raliurile pe circuit, nu s-au aratat impresionati de aceasta.
De unde vin initialele MD, insa? Acestea ar fi initialele sotiei (Monica) si fiului (Dragos) celui care a gandit prototipul, inginerul Nicolae Cosmescu.
Dacia D33 - masina de inspiratie italiana
6/15
La fel ca in cazul modelului Extase, Dacia D33 a fost o incercare a romanilor de a revigora brandul romanesc si de a-l scoate din modelele clasice produse pana la momentul respectiv.
La designul masinii au lucrat ingineri italieni, iar D33 ar fi avut mari sanse sa vada lumina zilei ca productie de serie, insa s-a intamplat ca fabrica de la Mioveni sa fie cumparata de francezii de la Renault, astfel ca parteneriatul cu italienii a fost incheiat.
Spre deosebire de Extase, pe care l-ai vazut ceva mai devreme, D33 nu era o masina creata din resturi. Era chiar un automobil destul de elegant pentru vremea respectiva, care aminteste putin de liniile masinii autohtone.
Dacia D33, de la investitie majora la abandon in magazie
Investitia in acest prototip s-a ridicat la suma de 3,6 milioane de lei, o suma imensa pentru 1997. A fost imaginata o berlina cu 5 usi care sa fie pa placul cumparatorului de rand.
Nu se stiu specificatiile tehnice ale masinii, ci doar ca ar fi urmat sa fie vanduta pentru suma de 5.000 de dolari. Totusi, n-a fost sa fie, astfel ca modelul a fost abandonat. Din cele doua exemplare care ar fi fost fabricate, mai exista doar unul, prafuit, intr-o magazine de la fabrica din Mioveni.
Dacia 500 - Lastunul cel de toate zilele
7/15
Dacia 500, de bine sau de rau, e un model aparte intre cele produse de brandul romanesc. Probabil ca ai vazut cateva asfel de masini in trecut, iar daca nu erai sigur, acum poti avea certitudinea ca aceasta a fost cea mica masina produsa in serie in Romania.
In mod interesant, aceasta nu a fost asamblata la Mioveni, ci in Timisoara, la fabrica (acum defuncta) Tehnometal. Ideea de la care s-a pornit a fost crearea unei masini capabile sa transporte 2 adulti si 2 copii, sa aiba un consum redus (de 3 litri la suta de kilometri) si sa atinga o viteza maxima de 70 km/h.
Masina a fost construita initial dintr-o caroserie de fibra de sticla, datorita dorintei Elenei Ceuasescu de a arata lumii progresele facute de Romania in domeniul chimiei. In 1988 s-a trecut si la productia unei caroserii din metal foarte subtire.
Dacia 500 - bancuri cu Lastun
Dacia 500 a fost produsa intre 1988 si 1981, fiind create doar cateva mii de exemplare. Majoritatea au fost abandonate in anii '90, din cauza calitatii cel putin indoielnice a automobilului. In 1992, Fabrica Tehnometal a fost inchisa de guvern, deoarece Lastunul nu era competitiv si ”nu mai reprezenta poporul roman.”
Calitatea slaba a masinii a dus si la aparitia multor bancuri cu Dacia 500:
De ce ai nevoie daca doua Lastunuri fac accident?
Un faras si o matura...
Care e cel mai scurt banc cu Lastunul?
Un Lastun parcheaza in varful dealului...
De ce sunt Lastunurile vopsite?
Pentru ca atunci cand ploua sa nu se dizolve...
De ce se vand cele mai multe Lastunuri la sfarsitul lunii Martie?
Se apropie 1 Aprilie...
Dacia Shifterossa - masina creata pentru englezi
8/15
Dacia Shifterossa este un alt model de ”papuc” rar, avand in vedere mai ales ca majoritatea modelelor produse au plecat catre export. Inginerii de la Mioveni au produs doar 500 de automobile din aceasta varianta de Dacia Papuc 1304.
Ce avea diferit modelul Shifter, asa cum a fost vandut englezilor? In primul rand, avea volan pe dreapta, iar al doilea element specific il reprezentau jantele de Aro 10. Cateva modele de Shifterossa au ajuns chiar si in Japonia.
In prezent, mai exista o singura Dacia Shifterossa functionala. Aceasta a fost descoperita de un roman care a descoperit masina abandonata intr-o curte din Marea Britanie. A luat masina si a restaurat-o pe banii sai, iar acum aceasta poate fi admirata ocazional la intalniri ale pasionatilor de Dacii clasice.
Iata si cum suna o Shifterossa care porneste pentru prima data, dupa 18 ani de liniste:
Dacia, masina de productie romaneasca, a fost produsa intr-o multime de modele consacrate, dar au exisat si masini rare, pe care probabil nu le-ai vazut pana acum. Iata cele mai interesante 15 modele pe care nu le cunosteai.
Dacia are o istorie ce se intinde pe mai bine de cinci decenii, iar de-a lungul timpului, a lansat modele binecunoscute de intregul public, precum 1100, 1300, 1310, Nova sau chiar Logan. Pe langa acestea si alte modele produse in serie, inginerii uzinei de la Mioveni au lucrat si la diverse modele prototip sau care au fost produse in numar restrans.
Experimentele au inceput inca de pe vremea cand pe poarta fabricii ieseau batranele 1100. La vremea respectiva, au fost produse variante imbunatatite de Dacia 1100S, cu motorizare mai buna si alte avantaje pentru cei privilegiati. Intre alte modele rare ale automobilului autohton putem aminti vehicule ca MD87, o adevarata masina de curse, sau 500, pe care unii dintre voi il stiu drept Lastun.
Ce-i drept, Lastun e si nu e cu adevarat o Dacie, la fel ca alte modele ale producatorului. Aceasta nu a fost produsa la Mioveni, ci la Timisoara, de fabrica Tehnometal, sub egida brandului autohton.
Au existat modele produse in serii mici, dar si unele produse doar in cateva exemplare sau chiar intr-unul singur. Astfel, majoritatea masinilor pe care le vezi in aceasta galerie sunt disparute de mult timp. Majoritatea au ajuns la REMAT, indeosebi pe fondul proprietarilor care n-au stiut, de fapt, ce masini duc la fier vechi. Unele dintre ele ar fi putut ajunge intr-un muzeu al Dacia, insa ramanem acum cu fotografiile acestora.
Ce vei mai remarca e ca majoritatea acestor masini-experiment dateaza din prima parte a existentei brandului, in ultimii ani nemaiaparand astfel de automobile care sa ne delecteze privirea si curiozitatea, prin prisma unicitatii lor.