O poveste pasionanata insoteste crearea fiecarui parfum, iar adesea numele lor devin simboluri inscrise ca evenimente speciale in istoria luxului.

Parfumurile reflecta de multe ori semnificatia unor momente speciale. In anumite culturi se considera ca arderea lemnului aromat aducea apreciere din partea zeilor. Fumul format era, asadar, sursa aromelor. Termenul 'parfum' provine din expresia latineasca 'per fummum' si inseamna 'prin fum'. Cuvantul semnifica, de fapt, 'ceea ce este aprins'.

Grecii apreciau foarte mult esentele aromate si le importau in schimbul unor sume imense. Arborii parfumati ai vechilor egipteni erau la mare cautare, iar scortisoara, smirna si tamaia au fost cateva dintre principalele plante folosite in compozitia parfumurilor. Cu mult timp in urma, cele mai valoroase esente erau importate prin Arabia, pe trasee foarte bine stabilite, catre comerciantii din zonele mediteraneene, care ajunsesera treptat sa le vanda pretutindeni in Europa.

Arabii foloseau seva laptoasa a arborelui de tamaie, numind-o 'al luban' de la expresia 'pentru lapte'. Acelasi cuvant a dat nastere denumirii “Liban”, ca simbol al faptului ca tara are munti cu crestele permanent acoperite de zapada. Expresia 'al luban' a devenit 'olibanum' (pe filiera engleza) si este acum o alta denumire a tamaiei. Acest nume nou se refera la aroma inconfundabila a rasinoasei. Smirna are gust amar, iar numele ei deriva din ebraica ('murr' sau 'maror' - amar). Rasinoasele nu se ofilesc si, conform studiilor, esenta smirnei sau a agentilor similari sunt bacteriostatice. Scortisoara si casia emana un miros dulce, placut, iar acidul din compozitia lor este de asemenea bacteriostatic. Fumul obtinut in urma arderii se intrebuinteaza adesea ca afrodisiac.

Industria actuala a parfumurilor utilizeaza un numar enorm de molecule naturale si sintetice capabile sa 'evoce' puternice senzatii olfactive sau / si gustative. Multe condimente si ierburi sunt nelipsite din compozitia parfumurilor, cosmeticelor, cremelor si lotiunilor pentru corp, a mastilor pentru par, a produselor pentru improspatarea aerului, devenind totodata elemente principale in cadrul aromoterapiilor cu reale efecte relaxante.

Persistenta mirosului si tipul parfumului sunt influentate de ponderile substantelor care il compun: uleiuri esentiale diluate intr-un amestec de alcool si apa. Cu o concentratie de 20-30% parfum, esentele aromate sunt si cele mai scumpe, efectul pastrandu-se pana la 8 ore. Apa de parfum are o concentratie a aromei de 12-20% si un miros care persista pana la 6 ore, iar apa de toaleta (6-12% parfum) se mentine aproximativ 4 ore. Apa de colonie (facuta celebra de Napoleon) are cea mai slaba concentratie, circa 2-6%.

Parfumurile sunt clasificate pe categorii de arome si in functie de sex. Esentele florale si orientale imprima o nota feminina, iar cele cu nuante ciprate si lemnoase sunt specific masculine. In functie de persistenta mirosului si de reactiile la contactul cu pielea utilizatorului, parfumul aduce intotdeauna un element de surpriza. Notele de varf se disting in primele minute de la aplicare, iar mirosul se atenueaza treptat, devenind delicat, pentru ca notele de baza sa dezvaluie adevarata “personalitate” a parfumului.

Asa cum designerii propun in fiecare sezon noi tinute vestimentare, marile case de parfumuri urmeaza constant traditia, incercand diverse combinatii de esente, dupa retete inedite si sofisticate. Tendinta este ca fiecare anotimp sa aiba aroma sa, astfel incat editiile limitate au devenit deja o obisnuinta in industria de specialitate. In functie de tipul personalitatii precum si de modul in care anumite arome evolueaza pe pielea fiecaruia dintre noi, se alege parfumul potrivit: oriental, oceanic, lemons, fructat, floral sau verde, al carui scop este sa reprezinte stilul celui care il foloseste.

Astazi, industria parfumurilor de lux propune din ce in ce mai multe versiuni, disponibile in ambalaje cu design pe masura calitatii esentelor. Cel mai scump parfum din lume ajunge la 215.000 $ si porta semnatua celebrului Clive Christian. Imperial Majesty se prezinta in editie limitata la 10 sticle, continand fiecare circa 480 g de parfum. Sunt alcatuite din cristal Baccarat, imprimate cu aur de 18 k si finisate cu diamante albe.

No. 1 (Clive Christian) este al doilea clasat in topul celor mai scumpe parfumuri din lume, pretul sau ajungand la 2.150 $. Sticla nu se lasa cu mult mai prejos decat cea a primei esente, fiind lucrata manual din cristal incrustat cu diamante de 33 k. Productia parfumului este limitata chiar de continutul sau, principalele ingrediente fiind planta ylang ylang, cultivata doar in Madagascar, vanilie, santal, orris si bergamota.

Poivre, parfumul casei Caron, a fost creat prima data in 1954, iar denumirea frantuzeasca se traduce 'piper'. Stabilit in Paris, Caron este un reprezentant al luxului in materie de parfumuri inca de acum un secol. Aceasta esenta se ridica fara indoiala la nivelul costului - 2.000 $, fiind o combinatie interesanta intre piper rosu si negru, impreuna cu alte condimente, care ii confera note neutre, preferate de ambele sexe. Ambalajul Poivre este alcatuit din cristal Baccarat.

Chanel No. 5 (Chanel), cu un pret de 1.850 $ si Les Larmes Sacrees de Thebes (Baccarat), care costa 1.700 $ sunt alte doua parfumuri de lux, primul fiind poate cel mai cunoscut la nivel mondial.

Create in editii limitate, esentele parfumate ale marilor case cu renume in domeniu respecta si astazi traditiile pastrate de-a lungul multor secole si fascineaza prin note unice. Pastrate in ambalaje speciale si alcatuite din cele mai rafinate arome, parfumurile de calitate ofera experiente senzoriale unice si aduc un ultim retus elegantei.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.