O mare parte din greselile facute la interviu sunt datorate perceptiei deformate asupra acestuia.

O mare parte din greselile facute la interviu sunt datorate perceptiei deformate asupra acestuia, care mai departe dicteaza o conduita si un stil de comunicare neadecvat. Una dintre cele mai comune perceptii este aceea ca interviul este o simpla conversatie, ca cea pe care o ai cu colegii sau prietenii la o cafea.

De unde aceasta perceptie? In primul rand, ea este meritul intervievatorului, care daca este un profesionist, va sti sa fie deschis, prietenos, sa te faca sa te simti foarte confortabil. Acest lucru este in interesul lui pentru ca esti mai putin predispus sa fabulezi si iti vine mai usor sa te exprimi. Doar ca din aceasta stare, fara sa iti dai seama, incepi sa tratezi interviul ca o conversatie.

Exista cateva greseli comune care vin din tratarea interviului astfel:

1. Tendinta de a divaga

O conversatie obisnuita nu este de obicei foarte structurata. Deschizi un subiect, iti amintesti ceva si sari la altul, revii la primul subiect dupa 15 minute sau nu revii deloc. Acelasi tipar de comunicare, aplicat la interviu, te va costa scump.

Recrutorul are o lista clara de intrebari, la care vrea sa raspunzi punctual. Daca tratezi interviul ca o conversatie, in timp ce vei raspunde la intrebarea despre motivele pentru care iti cauti un nou job, vei ajunge sa vorbesti despre experienta ta, care este o cu totul alta intrebare, apoi despre educatie, apoi vei intra in detalii inutile.

Numeroase persoane ajung sa faca divagatii atat de mari incat uita care era intrebarea initiala. Este in regula sa prezinti date suplimentare, insa doar strictul necesar pentru a putea raspunde adecvat la intrebarea primita. Daca sari de la o idee la alta, risti sa incarci recrutorul cu foarte multa informatie nerelevanta pentru el si sa ingreunezi sortarea informatiei relevante.

2. Tendinta de a nu te vinde

Interviul este despre a vorbi despre tine, dar intr-un mod anume. Este despre a evidentia responsabilitatile, rezultatele tale, intr-un mod care demonstreaza ca esti potrivit pentru jobul la care candidezi. Este comun ca datorita confortului care se creeaza, sa uiti de faptul ca ai nevoie sa te vinzi si pur si simplu sa incepi sa iti spui povestea vietii si a carierei.

In schimb, tratarea interviului ca un proces de vanzare personala, te va focaliza pe a sublinia datele relevante, a oferi indicatori de performanta si a descrie exemple concrete de situatii care scot in evidenta calitatile tale.

3. Tendinta de a supra-aprecia prestanta ta la interviu

Majoritatea persoanelor pleaca de la un interviu cu credinta ca au facut o impresie foarte buna si dupa caz, vor fi chemate la urmatorul interviu sau vor primi o oferta de job. In realitate, pentru mai putin de o treime din candidatii la un job, acest lucru se adevereste.

Impresia pozitiva este data in special de atitudinea pozitiva a recrutorului, care te face in mod eronat sa crezi ca te considera candidatul potrivit. Mai degraba, aceasta atitudine este fie natura lui, fie o obisnuinta. Fiecare candidat a avut probabil parte de exact acelasi tratament.

Interviul este mult mai mult decat o simpla conversatie. Este o interactiune structurata, in care tu ai sarcina de a te pozitiona ca un candidat bun pentru job. Obisnuieste-te cu aceasta perceptie si pune-o in practica la fiecare interviu. Va produce efecte pe masura.

Succes!

Autor: Eduard Ezeanu

Eduard Ezeanu este Career Coach pentru Career Experts, primul centru privat de consultanta in cariera din Romania.

Sursa: eJobs

Click pentru a citi si alte articole pe eJobs:.

1. Prestatia unui candidat
2. Sfaturi utile pentru un interviu
3. 5 modalitati pentru a salva un interviu pierdut


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.