Piata libera va recompensa credibilitatea profesionala mai mult decat orice alta capacitate de profesionalism in orice domeniu.

Ce e, de fapt, credibilitatea profesionala? De obicei citim despre ea in reviste de profil: Cariere, Ziarul Financiar sau Ziarul Capital.

Rezultate extraodinare, influentarea mediului de afaceri sau a vietii in comunitate, crearea unor produse, servicii sau proiecte de anvergura si, nu in ultimul rand, crearea unui capital, fie financiar, fie de tip "brand profesional". Si acestea sunt doar varful icebergului.

Cu siguranta, in afara de persoanele publice sau de cei aclamati in presa, exista o multime de profesionisti. Desi nu-i vedem la televizor sau in ziar, ei activeaza in domeniile lor, construindu-si credibilitatea profesionala in mod sustenabil in fiecare zi in jurul nostru. Un alt lucru ascuns de ochii nostri sunt toti profesionistii si oamenii de afaceri care cauta compania unor oameni, care fie sunt in dezvoltare profesionala, fie au dat deja dovada unei credibilitati profesionale.

Desigur, aceasta credibilitate se poate obtine si prin metode negative si lipsite de integritate; nu le vom dezvolta aici pe acestea. Eu cred ca integritatea este ingredientul necesar succesului de durata in economia de piata. Ca atare, vom vorbi in mod exclusiv despre abordarea cu integritate.

Poate ne-ar fi greu sa ne gandim ca o persoana simpla, care porneste la drum fara niciun avantaj, studii, pile, experienta sau bani ar putea sa isi construiasca credibilitatea profesionala necesara succesului in cariera. Dar e posibil. Daca realizam ca noi suntem responsabili de acest lucru. Prea des aud in jurul meu: "Da, dar tu ai prins un tren bun, eu sunt prea tanar, sunt prea in varsta, nu am studii superioare sau cel putin, nu cele necesare pentru acest post."

Credibilitatea profesionalaRadu IONESCU, Co-fondator si Managing Director Kinecto Permission Marketing: "In cariera, daca vrei sa ajungi un star, trebuie sa vrei sa tragi chiar si atunci cand nu esti impins de la spate de coach. Cel mai usor este sa te ascunzi in spatele unui "nu sunt motivat", sau "nu mi-a zis sa fac asta sau cealalta" sau "sigur, ei performeaza pentru ca au mai multa experienta si sunt mai motivati, asa o sa fiu si eu cand ajung ca ei" sau "eu nu pot". Doar ca nu ajungi niciodata "ca ei" daca nu tragi singur."
Cu aceste scuze de fapt ne spunem noua insine ca nu noi suntem de vina, ci trenul care nu opreste in statia noastra, firmele, patronii si managerii.

Pe de o parte chiar asa este, vina poate fi atribuita acelor persoane, daca noi nu suntem dispusi sa facem nimic pentru a ne spori sansele. Daca, insa, suntem dispusi si chiar ne schimbam atitudinea si abordarea intr-una de genul: "Voi incerca pana cand voi reusi" si imi voi schimba perspectiva atunci cand va fi necesar pentru a obtine rezultatele pe care mi le doresc, vom observa ca trenul va aparea si in gara noastra.

Din experienta personala de manager de Resurse Umane in companiile multinationale in care am lucrat si lucrez in continuare, observ urmatoarele elemente comune in cariera celor care reusesc sa isi construiasca credibilitatea profesionala: prezinta incredere, credibilitate si au abilitati universale, polivalente.

Caracterul credibil si abilitatile universale sunt acum accesibile oricarei persoane care isi doreste sa investeasca in viitorul sau. Am spus recent intr-un seminar: "provocarea viitoarelor generatii nu este lipsa de oportunitati, ci alegerea oportunitatii potrivite si evitarea celor irelevante."
In prezent avem in jurul nostru multiple oportunitati de a ne dezvolta potentialul. Nu ne ramane de facut decat sa alegem varianta cea mai potrivita pentru directia aleasa.

Daca insa in loc sa ne asumam responsabilitatea pentru dezvoltarea caracterului si a abilitatilor universale, ne multumim cu ideea ca nu noi trebuie sa ne schimbam, ci lumea din jurul nostru (legislatia, guvernul, angajatorii, reprezentantii departamentului de resurse umane, agentiile de recrutare sau patronii), atunci, in acel moment nu facem decat sa pierdem controlul asupra celei mai sigure cai spre succes, puterea de a alege.

Prin urmare, credibilitatea profesionala este o alegere pe care o facem. Trebuie sa alegem sa citim o carte sau o revista de specialitate, in loc sa ne uitam la televizor. Trebuie sa alegem sa ne tinem de cuvant. Trebuie sa alegem sa initiem o discutie cu o persoana care ne poate critica. Trebuie sa alegem sa initiem o afacere care poate esua. Trebuie sa alegem sa ne ajutam colegii, chiar daca ei ne-au refuzat cand le-am cerut o mana de ajutor. Trebuie sa alegem sa gandim in perspectiva, in loc sa ne multumim cu confortul gandirii pe termen scurt. Trebuie sa alegem sa ne concentram pe rezultate si sa vedem partea pozitiva, in loc sa barfim cu colegii despre schimbarile in rau din firma.

Aceste alegeri succesive sunt cele mai bune indicii ca suntem pe drumul cel bun, acela de a ne construi credibilitatea profesionala care ne va aduce succesul profesional dorit.

In timp, credibilitatea profesionala va fi cea care iti va aduce oportunitatile pe care ti le doresti cu adevarat. In acel moment nu iti va mai ramane decat un singur lucru de facut, sa stii sa alegi.

Succes!

Un articol de Eduard Radu

Eduard Radu este initiatorul primului centru privat de servicii de consiliere in cariera din Romania. Pornind de la angajare, promovare, dezvoltare personala si pana la construirea unei cariere de succes. Eduard scrie si colaboreaza in mod constant cu eJobs si reviste ca BIZ sau Capital.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.