66 de echipe auto, 99 de motociclisti si 35 de camioane au ajuns la sosire in editia 2006 a raliului LISABONA-DAKAR. LUC ALPHAND, la categoria auto, si MARC COMA, la moto, si-au trecut in cont prima victorie. In schimb, la categoria grea, VLADIMIR CHAGIN a obtinut al cincilea succes consecutiv cu camionul sau KAMAZ.

Indiferent ca se pleaca de la Paris, Barcelona sau, mai nou, Lisabona, Dakar-ul ramane cea mai dura competitie din motorsport. O competitie care din pacate face si victime. Ultima speciala a raidului, cea de la Lac Rose, nu a fost cronometrata pentru a marca memoria celor doi copii care au murit in Guinea si Senegal.

In aceste conditii, finalul a fost unul simbolic, rezultatele finale fiind cele de dupa speciala a 14-a dintre Tambacounda si Dakar. In plus, bucuria celor care au ajuns pe malul lacului Rose a fost umbrita si de moartea motociclistilor Andy Caldecott, Boubacar Diallo si Mohamed N'Daw.

In aceste conditii, festivitatea de premiere a fost una pur simbolica, mai ales ca invingatorii se cunosteau deja cu cateva zile inainte. Victoria lui Luc Alphand, fost campion mondial de schi in proba de coborare, nu poate fi considerata neaparat o mare surpriza.

Locul secund obtinut anul trecut la volanul unui Mitsubishi ii dadea dreptul lui Luc Alphand sa se gandeasca la prima pozitie, mai ales ca avea la dispozitie una dintre cele mai competitive masini. Pentru asta trebuia insa sa-l invinga pe Stephane Peterhansel, colegul sau de echipa si principalul favorit la o noua victorie, dar si pe cei de la Volkswagen, care au aruncat in lupta versiunea a doua a Touareg-ului preparat special pentru Dakar.

Dupa primele speciale, cele de pe continentul european, echipa Volkswagen a fost in avantaj, in special datorita experientei lui Carlos Sainz din WRC. Spaniolul, aflat la prima participare intr-o astfel de competitie, a fost cel mai rapid in probele europene, asemanarea acestora cu specialele din mondialul de raliuri fiind foarte mare.

Odata ajunsi pe continentul negru, a fost randul lui Peterhansel sa iasa la rampa. Francezul a intrat in Mali stabilind un nou record al competitiei. Peterhansel si-a trecut in cont al 51-lea succes de proba speciala, marindu-si totodata avansul la peste 40 de minute fata de Luc Alphand. Dupa cum stateau lucrurile, totul parea o joaca de copil pentru Peterhansel.

Dupa inceputul triumfal al celor de la Volkswagen, Mitsubishi a revenit in lupta si sansele constructorului din Wolfsburg la victorie erau din ce in ce mai mici. La Dakar, ca in orice alta competitie din motorsport, ai castigat doar in momentul in care ai trecut primul linia de sosire, iar Peterhansel stia asta mai bine ca oricine.

Pe una din probele urmatoare francezul a facut o greseala fatala. Peterhansel a lovit un copac si a pierdut ore pretioase in incercarea de a-si repara masina. Pentru pilotul de la Mitsubishi totul era pierdut, sansele sale la victorie spulberandu-se in nisipul fin din desertul african. Luc Alphand a primit cadou prima pozitie si a incercat sa-si conserve avansul fata de Giniel De Villiers printr-o evolutie cat mai constanta.

Fostul campion mondial la schi alpin a reusit sa castige doua speciale la rand, cele de la Labe si Tambacounda, avansul sau fata de sud-africanul de la Volkswagen fiind de aproape 18 minute. Nici ceilalti piloti din tabara Volkswagen nu au reusit sa tina pasul cu liderul cursei. Dupa un inceput excelent, Carlos Sainz a cazut victima lipsei de experienta pe drumurile din Africa.

Spaniolul s-a confruntat si cu probleme mecanice in drum spre Nouakchott, probleme care l-au costat cu siguranta prezenta in top 5. Dublul campion mondial de raliuri ramane insa cu 4 victorii de proba speciala, un record pentru editia din acest an a Dakarului. In aceeasi zi in care Sainz a avut probleme, Bruno Saby, campionul din mondialul de rally-raid, a pierdut 7 ore, iar trei probe mai tarziu Jutta Kleinschmidt a iesit din lupta dupa ce a lovit un copac.

In aceste conditii, drumul spre glorie al celor de la Mitsubishi era deschis. Luc Alphand a mers fara greseala, nelasandu-i nici o sansa lui Giniel de Villiers la victorie. Rivalitatea dintre Mitsubishi si Volkswagen nu a putut fi deranjata de restul echipajelor prezente la start. Singurul care a tinut pasul cu marile forte din Dakar a fost Jean Louis Schlesser.

In plus, toate cele trei buggy-uri aruncate in lupta de echipa Schlesser Ford au ajuns la Dakar, iar aducerea lui Thierry Magnaldi in cadrul echipei a fost probabil cea mai buna decizie a anului. Fostul motociclist a reusit sa castige doua speciale, din cele trei ale echipei sale.

La Dakar, cei doi au fost nevoiti sa se multumeasca doar cu locurile 6, pentru Schlesser, si 10 pentru Magnaldi. Si pentru echipa BMW X-Raid a fost un an bun, mai ales ca au obtinut o victorie de proba speciala prin Guerlain Chicherit.

In spatele favoritilor, cei mai buni amatori au fost olandezii Bob Ten Harkel si Herman Vaanholt pe un Land Rover, care au terminat pe locul 19 in clasamentul general. In competitia masinilor de productie s-a impus fara probleme francezul Jean- Jacques Ratet, pe o Toyota HDJ 100, care a condus aproape de la start la sosire.

Singurul echipaj feminin care a ajuns la Lac Rose a fost cel format din Florence Bourgnon si Corentine Quiniou, echipaj care a terminat pe locul 50. La categoria grea, anul 2006 a fost tot anul Kamaz. Vladimir Chagin a luat un avans de 3 ore dupa ce s-a impus in 6 probe speciale, dar a fost foarte aproape sa piarda victoria la general in nisipurile din Mauritania.

Ajutorul primit de la Firdaus Kabirov, colegul sau de echipa, l-a ajutat sa castige pentru a 5-a oara cea mai dura competitie din motorsport.

Zsolt Szilvester nu a ajuns la Dakar:
Al doilea roman prezent in celebra competitie de rally-raid nu a reusit sa ajunga la Dakar din cauza unui accident stupid suferit in zona de legatura a probei Ouarzazate-Tan Tan.

Ultima proba din zona marocana a Dakar-ului a fost una plina de ghinion pentru pilotul roman Zsolt Szilveszter, care a intrat intr-o coliziune cu belgianul Patrick Lebon din cauza lipsei de vizibilitate. Dupa accident, pilotul Mol Dakar Team a fost transportat mai intai la spitalul din tabara Dakar-ului, dupa care a fost dus la un spital din Insulele Canare.

In urma accidentului, Zsolt a suferit o dubla fractura la picior si una la mana, insa una din fracturile de la picior a fost deschisa si a necesitat interventie chirurgicala. Pilotul Mol Dakar Team a fost transferat apoi la o clinica din Spania unde va face recuperarea.


Autor:
Berti Panaiot
Aparut: Numarul 10 - Martie 2006
Sursa: topgear.ro


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.