Lumina este unul dintre reperele pe care corpul uman le folosește pentru reglarea ceasului intern.

Ceasul nostru intern este localizat în partea din creier numită hipotalamus, care este conectată de fotoreceptorii din tot corpul, printre care și retina. Aceștia sunt responsabili de sincronizarea ceasului intern cu lumina pe care o absorbim în timpul zilei. Înțelegerea ciclului circadian este esențială, deoarece acesta afectează ritmul organismului uman și influențează somnul, dispoziția, starea de veghe, digestia, temperatura corporală și regenerarea celulelor. Cercetările au arătat că o cantitate adecvată de lumină îmbunătățește starea de spirit și nivelul de energie, în vreme ce iluminarea slabă poate cauza depresie. Tipul de lumină la care ne expunem afectează, printre altele, nivelul de concentrare și apetitul.

Lumina albă sporește emoțiile

Dacă suntem expuși luminii albe, putem experimenta mai intens atât emoții negative, cât și pozitive. Un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Toronto a arătat că lumina albă intensifică reacțiile emoționale inițiale pe care le avem față de anumite produse sau față de alți oameni, iar efectele pot fi ori pozitive, ori negative. Totodată, lumina albă ne poate ajuta să luăm mai rapid decizii, dar, în aceeași măsură, poate contribui la intensificarea unor sentimente negative, precum furia sau anxietatea.

Lumina albastră ne face mai energici

Expunerea, în timpul zilei, la lumina albastră ne poate ajuta să avem mai multă energie și să fim alerți. Din acest motiv, în spațiile de birouri sunt folosite, cu precădere, becuri LED. Lumina albastră îi ajută pe angajați să realizeze mai repede sarcini cognitive și îi face mai vigilenți, iar aceste beneficii se observă nu doar în timpul expunerii, ci și la o oră după ce sistemul de iluminat a fost oprit sau aceștia au părăsit încăperea.

Însă, lumina albastră ne poate afecta calitatea somnului. Dacă, în timpul zilei, expunerea la lumină albastră ne ajută să fim energici, când vrem să ne odihnim trebuie să ne îndepărtăm de astfel de surse luminoase. De aceea, este indicat să nu folosim laptopul sau telefonul mobil cu o oră înainte de a merge la culcare, deoarece expunerea la lumina albastră suprimă producția de melatonină, hormonul implicat în reglarea ritmului circadian.

Citeste si:
5 lucruri pe care să le faci înainte să mergi la culcare
Un somn mai odihnitor: 5...

Lumina naturală ne face să fim fericiți

Oamenii de ştiinţă consideră că expunerea la lumina naturală ne ajută organismul să aibă un ritm circadian natural şi astfel ştim când să fim energici şi când să fim somnoroşi. Înaintea apariţiei luminii artificiale, oamenii adormeau când afară era întuneric şi se trezeau când se lumina. Aveau, aşadar, un ritm circadian natural. Un studiu realizat în 2014 a arătat că persoanele care își desfășoară activitatea într-un birou cu ferestre sunt mai activi fizic, dorm mai mult (cu 46 de minute mai mult în fiecare noapte) și au o stare generală mai bună decât aceia care lucrează în spații fără ferestre.

Totodată, lumina naturală contribuie la reducerea simptomelor de depresie. În urma unui studiu din 2013, cercetătorii au observat că starea persoanelor care aveau deficit de vitamina D și sufereau de depresie s-a îmbunătățit considerabil după expunerea la lumina naturală timp de șapte săptămâni.

Așadar, expunerea la lumină are efecte asupra sănătății umane și poate influența multe aspecte ale vieții noastre, inclusiv apetitul. Mâncăm mai încet și mai puțin când ne aflăm într-un spațiu cu lumină slabă. În același timp, suntem mai predispuși să consumăm alimente nesănătoase. Cercetătorii consideră că acest lucru se întâmplă pentru că lumina slabă ne face să fim mai relaxați și mai puțin vigilenți la ceea ce consumăm.

Citeste si:
10 lucruri pe care să NU le faci înainte de culcare
Cum să ai un somn liniștit și...


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.