(aceste mențiuni nu se publică) Protecția mediului și reducerea emisiilor poluante au determinat implementarea filtrelor de particule (DPF - Diesel Particulate Filter) la autovehiculele diesel moderne. Acest dispozitiv, devenit obligatoriu odată cu intrarea în vigoare a normelor Euro 5 (2009), captează particulele fine de funingine înainte ca acestea să ajungă în atmosferă. Deși vital pentru reducerea poluării, filtrul de particule este predispus la înfundare, o problemă care poate afecta performanța vehiculului și poate genera costuri semnificative de reparație.

Ce este filtrul de particule și la ce servește?

Pentru a înțelege problemele de înfundare, trebuie mai întâi să știi ce este filtrul de particule. Acesta este o componentă a sistemului de evacuare a gazelor amplasată, de obicei, după catalizator. Este construit dintr-o structură celulară ceramică sau metalică, cu canale alternativ închise la capete, forțând gazele de evacuare să treacă prin pereții poroși ai filtrului. În acest proces, particulele de funingine (cu dimensiuni între 0,1 și 10 microni) sunt reținute în interiorul filtrului.

Pe măsură ce conduci, filtrul acumulează tot mai multe particule, iar când atinge un anumit nivel de încărcare, vehiculul tău inițiază automat un proces numit "regenerare". În acest proces, temperatura gazelor de evacuare crește la peste 600°C, transformând particulele de funingine în dioxid de carbon și cenușă. Există două tipuri principale de regenerare: pasivă (care are loc în timpul conducerii pe distanțe lungi) și activă (inițiată de calculatorul mașinii când filtrul atinge un anumit nivel de încărcare).

Principalele cauze ale înfundării filtrului de particule

Este important să înțelegi principalele cauze care conduc la înfundare și implicit factorii care contribuie la colmatarea prematură a filtrului DPF.


  • Deplasările frecvente pe distanțe scurte: când conduci doar pe distanțe scurte, motorul și sistemul de evacuare nu ating temperatura necesară pentru a iniția procesul de regenerare, permițând acumularea continuă de particule.

  • Traficul urban aglomerat, opririle frecvente și vitezele mici nu permit atingerea condițiilor optime pentru regenerarea filtrului.

  • Defecțiuni ale componentelor motorului: problemele la injectoare, turbosuflantă sau sistemul EGR pot genera un exces de particule care depășește capacitatea de regenerare a filtrului.

  • Calitatea combustibilului: carburantul de calitate slabă poate conține impurități care accelerează colmatarea filtrului.

  • Stilul de condus la turații prea mici sau accelerările bruște afectează procesul normal de ardere, generând mai multe particule.

  • Neglijarea întreținerii: ignorarea semnelor de avertizare și nerespectarea intervalelor de service contribuie semnificativ la înfundarea filtrului.

Citeste si:
Gina Pistol, probleme cu rochia de mireasă. Vedeta nu are liniște...
Gina Pistol, probleme cu...

Semne că filtrul de particule începe să se înfunde

Este important să recunoști din timp semnele care indică începutul procesului de colmatare. Primul și cel mai evident semn este aprinderea martorului DPF în bord (de obicei sub forma unui simbol cu puncte în interiorul unui dreptunghi). Vei observa, de asemenea, o creștere notabilă a consumului de combustibil, însoțită de pierderea treptată de putere, mai ales în accelerație. Motorul poate începe să funcționeze neregulat, în special la ralanti, iar la evacuare poate apărea fum excesiv, adesea de culoare neagră sau gri închis. În stadii avansate, vehiculul tău poate intra în modul de avarie cu limitarea puterii, ceea ce va afecta semnificativ experiența de condus.

Citeste si:
Pe cine susține Alex Delea de la Survivor România 2023. Ce le-a...
Pe cine susține Alex Delea de...

Metode de prevenire a înfundării filtrului de particule

Pentru a evita problemele costisitoare asociate cu înfundarea filtrului DPF, poți aplica următoarele metode preventive:


  • deplasarea regulată pe distanțe lungi: planifică periodic călătorii de cel puțin 30-40 de minute la viteze constante de peste 70 km/h pentru a permite regenerarea completă a filtrului;

  • atenție la semnalele de avertizare: când se aprinde martorul DPF, nu-l ignora. Continuă să conduci la turații medii spre înalte (2000-2500 RPM) timp de 15-20 minute pentru a facilita regenerarea;

  • utilizarea combustibilului de calitate: alege carburant de la stații recunoscute și consideră folosirea periodică a aditivilor speciali pentru DPF, recomandați de producătorul vehiculului;

  • respectarea intervalelor de service: urmează cu strictețe programul de întreținere recomandat, inclusiv schimbul de ulei la timp;

  • adaptarea stilului de condus: evită să menții motorul la turații foarte scăzute și accelerările bruște urmate de frânări rapide;

  • nu opri motorul în timpul regenerării: dacă observi semne de regenerare activă (turația crescută la ralanti, ventilatorul care funcționează la capacitate maximă, consum crescut temporar), permite procesului să se finalizeze înainte de a opri motorul.

Citeste si:
Ilinva Vandici, despre falsitatea din mediul online: „Care-i...
Ilinva Vandici, despre...

Filtrul de particule este o componentă esențială pentru reducerea impactului negativ al autovehiculelor diesel asupra mediului. Prin înțelegerea modului de funcționare și adoptarea unor obiceiuri preventive de șofat și întreținere, poți prelungi semnificativ durata de viață a acestuia, evitând costuri inutile și contribuind la un aer mai curat. Acordă atenție semnelor de avertizare și nu amâna intervențiile necesare - prevenția este întotdeauna mai eficientă și mai puțin costisitoare decât reparația.


Despre autor:


Ultima actualizare: 2 Iunie 2025 - 03 : 06

Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.