Oamenii de știință de pe Platforma Măgurele au organizat, în data de 22 noiembrie, simpozionul „Moștenirea Horia Hulubei”, în memoria profesorului și fizicianului care a pus bazele Institutului de Fizică Atomică. Evenimentul a marcat 50 de ani de la dispariția academicianului și a avut loc la Conacul Ion Oteteleșanu din Măgurele, o bijuterie arhitecturală aflată în patrimoniul național și în cel al județului Ilfov.

Timp de o zi, oameni de știință și personalități au adus un omagiu profesorului. Simpozionul a debutat cu o Masă rotundă, subiectele discutate fiind „Omul Horia Hulubei”, „Horia Hulubei profesor universitar”, „Horia Hulubei cercetător – activitatea științifică” și „Instalațiile nucleare mari la începuturile IFA și evoluția lor”. Participanții au făcut o trecere prin viața fizicianului, punctând contribuția incontestabilă a acestuia în domeniul fizicii din țara noastră.

În cadrul evenimentului a avut loc lansarea cărții Curs de structura materiei vol. 2, fiind, de fapt, reeditarea cursului predat de Horia Hulubei, apărut în formă litografică în 1948.

„Este povestea, între ghilimele, pentru că este serioasă, a unui om care a trăit complet toate lucrurile pe care le spune.”, menționează dr. fiz. Livius Trache (Sursa: Radio România Cultural).
De asemenea, s-a mai vorbit despre cooperările internaționale, planul național nuclear, inclusiv energetica nucleară și formarea de tineri cercetători.

Conacul Oteteleșanu din Incinta IFA Măgurele este înregistrat drept „Corp M”, face parte din „Ansamblul fostului conac Oteteleșanu” și este administrat de Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica Materialelor. Acesta a fost atribuit Institutului de Fizică Atomică drept sediu în 1949. A fost restaurat și consolidat în întregime cu demersuri consistente ale Consiliului Județean Ilfov și ale directoarei Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Ilfov (CJCPCTI), Alexandrina Niță. Conacul este clasat drept monument istoric.

“Niciun efort nu este prea mare, atunci când vorbim despre o moștenire arhitecturală de o valoare culturală inestimabilă. Evenimentul de astăzi a avut o dublă însemnătate, deoarece fizicianul Horia Hulubei a fost cel care a susținut înființarea Institutului de Fizică Atomică și a fost primul conducător al acestuia. De asemenea, locul în care s-a desfășurat simpozionul are această încărcătură istorică, pentru că aici și-a desfășurat activitatea, o bună parte din timp, institutul condus de marele fizician român.”, a transmis Alexandrina Niță, directoarea CJCPCTI.

Stephen Hawking a murit la 76 de ani
Stephen Hawking a murit la 76...

În prezent, clădirea are următoarele funcțiuni: centru de calcul și muzeu, sală de conferință, birouri, spații pentru evenimente, spații pentru predare și de cazare pentru bursieri oaspeții INCDFM.

Profesorul, academicianul și fizicianul Horia Hulubei

Horia Hulubei s-a născut pe 15 noiembrie 1896, la Iași, și este unul dintre cei mai mari fizicieni români, binecunoscut pentru contribuțiile sale aduse în fizica neutronilor, în studiul reacțiilor nucleare, dar și în identificarea unor noi elemente. Acesta s-a făcut remarcat și prin descoperiri științifice importante, fiind primul în lume care a obținut spectre de raze X în gaze.

În 1926, Horia Hulubei obține licența în științe fizio-chimice cu mențiunea „Foarte Bine”. Timp de un an lucrează ca asistent la catedra de chimie fizică a Universității din Iași. Între 1927 și 1938, fizicianul își va petrece timpul în laboratorul de chimie fizică din Sorbona, alături de savantul Jean Perrin, laureat al premiului Nobel. În 1933, își ia doctoratul în fizică la Paris și ajunge director de cercetări la Universitatea din Paris.

Un om de stiinta s-a impuscat sub apa pentru a dovedi o teorie
VIDEO  Un om de stiinta s-a...

Poate una dintre cele mai importante realizări ale academicianului a fost întemeierea Institutului de Fizică al Academiei R.P.R în 1949, transformat mai târziu în Institutul de Fizică Atomică.

"Una dintre satisfacțiile mele cele mai mari este că, prin înființarea Institutului de Fizică Atomică, s-a realizat posibilitatea de a se crește în țară cadre de fizicieni eminenți - dintre care mulți au lucrări deja cunoscute în lume, aducând prestigiu științei românești și asigurând schimbul de mâine în acest sector. Ei realizează un aport însemnat, pentru economia țării, prin lucrările lor." Acad. Horia Hulubei, Academia Română, 1955.

După o viață dedicată în întregime studiului, cercetării și inovației, Horia Hulubei se stinge din viață pe 22 noiembrie 1972, la București.

Iti vor schimba viata! Citate inspirationale ale lui Albert Einstein
Iti vor schimba viata! Citate...

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe