7 Mai 2014 , 12:15 in Politica
Presedintele Traian Basescu a transmis Curtii Constitutionale o sesizare care il vizeaza pe premierul Victor Ponta, legata de faptul ca seful Guvernului nu a contrasemnat o serie de decrete de decorare care vizau "inalte personalitati ce au asigurat conducerea ICR in perioada 2005-2012".

Sesizarea a fost inregistrata ca un conflict juridic de natura constitutionala intre presedinte si Guvern, seful statului acuzand faptul ca premierul nu a contrasemnat o serie de decrete privind decorarea unor persoane.

"Este vorba despre o sesizare privind conflictul juridic de natura constitutionala generat de refuzul prim-ministrului de a contrasemna decrete pentru oferirea unor decoratii pentru inalte personalitati ce au asigurat conducerea ICR in perioada 2005-2012", au declarat, pentru MEDIAFAX, oficiali din cadrul CC.

Tot marti a fost inregistrata la CC o sesizare a Guvernului in care se cere analizarea posibilitatii existentei unui conflict juridic de natura constitutionala intre Guvern si Presedinte, cauzat de implicarea explicita a presedintelui in campania electorala, prin sustinerea unui anumit partid politic la alegerile pentru membrii din Romania in Parlamentul European in 2014, respectiv la alegerile partiale pentru Parlamentul Romaniei, ceea ce incalca dispozitiile articolului 80 "Rolul presedintelui" din Constitutie, precum pronuntarea unei decizii prin care sa stabileasca in mod clar daca presedintele Romaniei, in conformitate cu prevederile constitutionale, poate face campanie electorala in favoarea unei formatiini politice.

Premierul Victor Ponta a refuzat nemotivat sa contrasemneze decretele de decorare pentru Horia-Roman Patapievici, Tania Radu, Mircea Mihaies si Dan Croitoru, din fosta conducere a ICR, se arata in sesizarea adresata Curtii Constitutionale de catre presedintele Traian Basescu, potrivit unui comunicat al Presedintiei.

Basescu mentioneaza in sesizare ca presedintele Romaniei confera decoratii si titluri de onoare, iar decretele emise de presedinte in exercitarea unor atributiilor ale sale se contrasemneaza de primul-ministru. "La data de 25 aprilie 2014, prin intermediul Cancelariei Ordinelor din cadrul Administratiei Prezidentiale, sub nr. CA 492/25.04.2014, Presedintele Romaniei a transmis Prim-ministrului spre contrasemnare doua proiecte de decrete de decorare a unor personalitati care au indeplinit functii de conducere in cadrul Institutului Cultural Roman, precum si a unor personalitati din comunitatea romaneasca din vecinatatea Romaniei. Potrivit uzantelor, comunicarea intre cele doua autoritati in materia conferirii decoratiilor se realizeaza prin intermediul Administratiei Prezidentiale. Invederam faptul ca potrivit Art. 1 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 25 aprilie 2001, Administratia Prezidentiala este o institutie publica ce are personalitate juridica, aflata la dispozitia Presedintelui Romaniei, pentru indeplinirea atributiilor sale; totodata, consilierul prezidential este o functie de conducere in cadrul acestei structuri, avand rang de ministru, iar consilierul de stat avand rang de secretar de stat", se arata in sesizarea presedintelui.

La data de 29 aprilie 2014 Guvernul a restituit Administratiei Prezidentiale proiectul de decret contrasemnat privind decorarea unor personalitati din comunitatea romaneasca din vecinatatea Romaniei, precum si rezolutia de refuz de contrasemnare a decretului de decorarea a unor personalitati ce au condus Institutul Cultural Roman. "Precizam ca proiectul de decret decorare a unor personalitati care au indeplinit functii de conducere in cadrul Institutului Cultural Roman a fost insotit de Memorandumul semnat de catre Presedintele Romaniei, ce cuprinde motivele avute in vedere pentru acordarea distinctiilor. Astfel, Prim-ministrul a refuzat nemotivat sa contrasemneze proiectul de decret privind conferirea unor decoratii, respectiv: 1. Ordinul National «Steaua Romaniei» - in grad de Cavaler domnului Horia-Roman Patapievici, fost presedinte al Institutului Cultural Roman; 2. Ordinul National «Serviciul Credincios» - in grad de Cavaler doamnei Tania Radu si domnului Mircea Mihaies, fosti vicepresedinti ai Institutului Cultural Roman; 3. Ordinul National «Pentru Merit» - in grad de Cavaler domnului Dan Croitoru, fost secretar general al Institutului Cultural Roman", se mai arata in sesizare.

Potrivit comunicatului Presedintiei, refuzul contrasemnarii "este evidentiat de un simplu «NU», subliniat urmat de semnatura Prim-ministrului si stampila rotunda ce se regaseste pe Nota de transmitere spre contrasemnare semnata de catre domnul Gheorghe Angelescu, consilier de stat la Cancelaria Ordinelor din cadrul Administratiei Prezidentiale". "Prin urmare, refuzul exprimat de Prim-ministru, fara a cuprinde vreo motivare, a creat un blocaj la nivel institutional, generand un conflict juridic de natura constitutionala intre autoritatile publice implicate in procedura acordarii decoratiilor, respectiv Prim-ministrului, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte", se mai arata in sesizare.

Seful statului mentioneaza ca isi exercita competentele atribuite prin Constitutie fie prin exercitiul exclusiv al vointei sale, fie prin partajarea prerogativelor cu alte autoritati publice. "Din analiza coroborata a dispozitiilor Art. 94 lit. c) si Art. 100 alin. (2) din Constitutia Romaniei, rezulta ca pentru conferirea unei decoratii de catre Presedintele Romaniei este necesar ca Prim-ministrul sa contrasemneze decretul. Ratiunea contrasemnarii decretului Presedintelui Romaniei de catre Prim-ministru rezida tocmai in colaborarea ce trebuie sa existe intre autoritatile semnatare ale actului", se mai arata in sesizare.

Presedintele mai arata ca in ceea ce priveste interpretarea dispozitiilor Art. 94 lit. a) din Constitutie, in Decizia Curtii Constitutionale 88 din 20 ianuarie 2009 s-a retinut ca: "Articolul 94 din Legea fundamentala, sub titlul marginal «Alte atributii», prevede, la lit. a), ca Presedintele Romaniei «confera decoratii si titluri de onoare». Atributia de conferire de decoratii si titluri de onoare este exercitata de Presedintele Romaniei in considerarea calitatii de reprezentant al statului roman, conform Art. 80 alin. (1) din Constitutie. Aceasta atributie de ordin constitutional si-a gasit dezvoltarea si concretizarea in reglementarile cuprinse in Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei si in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 11/1998 privind reinstituirea Ordinului national «Steaua Romaniei». (…) Potrivit Art. 3 alin. (1) din Legea nr. 29/2000, «Decoratiile sunt conferite cetatenilor romani pentru serviciile exceptionale aduse statului si poporului roman, pentru acte de eroism savarsite in serviciul militar si pentru merite deosebite in activitate», iar, conform Art. 1 alin. (1) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 11/1998, «Se reinstituie Ordinul national Steaua Romaniei, cel mai inalt ordin romanesc, pentru a recompensa serviciile exceptionale, civile si militare, aduse statului si poporului roman".

"In opinia noastra, raportat la jurisprudenta constitutionala, un refuz nemotivat echivaleaza cu un drept de veto exercitat de catre Prim-ministru, ce goleste de continut atributia constitutionala a Presedintelui Romaniei de a conferi decoratii si titluri de onoare. Desi orice autoritatea publica dispune de o larga putere de apreciere, precizarea motivelor pe care se intemeiaza refuzul exercitarii unei competente constitutionale este de esenta statului democratic, motivarea asigurand transparenta in exercitarea atributiilor constitutionale si, implicit, o buna administrare", se mai arata in sesizarea lui Traian Basescu.

Presedintele solicita Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra existentei unui conflict juridic de natura constitutionala ivit intre Prim-ministru, pe de-o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte, cauzat de actiunea Prim-ministrului de a nu motiva refuzul de a contrasemna decretul de conferire a unor decoratii.

Basescu precizeaza ca potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, notiunea de conflict juridic de natura constitutionala consta in "acte sau actiuni concrete prin care o autoritate sau mai multe isi aroga puteri, atributii sau competente, care, potrivit Constitutiei, apartin altor autoritati publice, ori omisiunea unor autoritati publice, constand in declinarea competentei sau in refuzul de a indeplini anumite acte care intra in obligatiile lor".

De asemenea, seful statului mentioneaza ca pentru a interveni Curtea Constitutionala in vederea solutionarii unui conflict apreciem ca sunt indeplinite cumulativ cele trei conditii: conflictul sa fie juridic, conflictul sa fie de natura constitutionala, conflictul sa fie intre autoritati publice.

"Conflictul este unul de natura juridica, avand in vedere ca izvorul acestuia il reprezinta actele si faptele juridice concrete pe care le-a intreprins Prim-ministrul. Acesta a decis sa refuze nemotivat contrasemnarea decretului Presedintelui Romaniei de conferire a unor decoratii. Conflictul ivit este unul de natura constitutionala, purtand asupra atributiilor partajate in materia conferirii de decoratii, dupa cum reies din Titlul III din Constitutie, atributii pe care Prim-ministrul le-a exercitat abuziv. Autoritatile mai-sus enuntate, respectiv Prim-ministrul si Presedintele Romaniei, sunt autoritati publice, fiind reglementate in Titlul III «Autoritatile publice» din Constitutie, respectiv Capitolul II si Capitolul III. In consecinta, conditia existentei unui conflict juridic de natura constitutionala intre autoritati publice este indeplinita. Necesitatea motivarii refuzului de a exercita o competenta constitutionala a fost subliniata in mod constant jurisprudenta constitutionala", se arata in sesizare.

Presedintele adauga ca prin Decizia Curtii Constitutionale 356 din 5 aprilie 2007, s-a retinut ca "(…) dupa cum Parlamentul nu exercita un drept de veto, ci o activitate de verificare a indeplinirii conditiilor de corespundere in functie, tot astfel nici Presedintele Romaniei nu are drept de veto fata de propunerea Prim-ministrului, ci are dreptul de a verifica corespunderea pentru functie a candidatului si poate cere prim-ministrului o alta propunere de candidat la functie. In toate cazurile respingerea candidaturii trebuie sa fie motivata".

Basescu adauga ca prin Decizia Curtii Constitutionale 98 din 7 februarie 2008 s-a statuat ca "Presedintele Romaniei poate sa ceara primului-ministru sa faca o alta propunere pentru ocuparea unei functii de ministru ramase vacanta si a precizat ca Presedintele nu are un drept de veto, excluzand astfel validitatea unui refuz nemotivat, arbitrar. (…) Motivele cererii Presedintelui Romaniei nu pot fi cenzurate de primul-ministru, care, in procedura prevazuta de Art. 85 alin. (2) din Constitutie, nu are decat dreptul de a propune Presedintelui numirea unui ministru, iar nu si competenta decizionala. Ca si in cazul exercitarii celorlalte atributii prevazute in Constitutie, Presedintele ramane raspunzator politic, in fata electoratului, pentru modul in care a motivat refuzul de a da curs propunerii primului-ministru, dupa cum primul-ministru si Guvernul raman raspunzatori politic in fata Parlamentului".

O alta decizie invocata de presedinte este 375 din 6 iulie 2005, prin care Curtea Constitutionala a constatat ca "Daca Presedintele Romaniei nu ar avea niciun drept de examinare si de apreciere asupra propunerilor facute de Consiliul Superior al Magistraturii pentru numirea judecatorilor si procurorilor sau in anumite functii de conducere ori daca nu ar putea refuza numirea nici motivat si nici macar o singura data, atributiile Presedintelui Romaniei, prevazute de Art. 94 lit. c) coroborat cu Art. 125 alin. (1) din Constitutie, ar fi golite de continut si importanta, motiv pentru care Curtea a constatat constitutionalitatea unei asemenea solutii legislative".

"Apreciem ca, prin modul in care a inteles sa isi exercite atributia legala a contrasemnarii, prim-ministrul a nesocotit flagrant principiul constitutional al loialitatii si colaborarii autoritatilor publice", se arata in sesizare.

"In jurisprudenta sa constanta, Curtea subliniaza ca, in realizarea competentelor lor, autoritatile publice trebuie sa se preocupe de buna functionare a statului de drept, avand astfel indatorirea de a colabora in spiritul normelor de loialitate constitutionala (Decizia Curtii Constitutionale nr. 51 din 25 ianuarie 2012) sau „raporturile institutionale dintre primul-ministru si Guvern, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte, trebuie sa functioneze in cadrul constitutional al loialitatii si al colaborarii, pentru realizarea atributiilor constitutionale distinct reglementate pentru fiecare dintre autoritati; colaborarea dintre autoritati este conditie necesara si esentiala pentru buna functionare a autoritatilor publice ale statului”. (Decizia Curtii Constitutionale nr. 356 din 5 aprilie 2007)", potrivit comunicatului Presedintiei.

Presedintele cere Curtii ca avand in vedere situatia de blocaj existenta, este necesar ca, in virtutea atributiilor constitutionale pe care le are, aceasta inalta autoritate a statului sa restabileasca ordinea constitutionala cat mai urgent posibil, statuand cu privire la modalitatea si limitele in care Prim-ministrul poate actiona pentru indeplinirea atributiei constitutionale de a contrasemna decretele Presedintelui Romaniei privind conferirea unor decoratii si titluri de onoare, in sensul obligatiei de a motiva refuzul, urmand ca autoritatile publice implicate in conflict sa se conformeze acestei conduite, in considerarea caracterului general-obligatoriu al deciziilor pe care aceasta le pronunta.

"Stimate Domnule Presedinte al Curtii Constitutionale, Distinsi Judecatori ai Curtii Constitutionale, In considerarea argumentelor expuse mai sus, va solicit sa constatati existenta unui conflict juridic de natura constitutionala intre Prim-ministru, pe de-o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte, conflict ivit ca urmare a nemotivarii refuzului Prim-ministrului de a contrasemna decretul Presedintelui Romaniei privind conferirea unor decoratii mai multor personalitati ale culturii romanesti ce au asigurat conducerea Institutului Cultural Roman in perioada 2005 - 2012", se arata in incheierea comunicatului.



Te-ar putea interesa si:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Twitter

Aboneaza-te la 9AM sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Basescu sesizeaza CC pentru ca Ponta nu a contrasemnat decrete de decorare.


Ultima ora din Politica pe 9AM