18 August 2019 , 12:09 in Interviuri
"Am cunoscut romani exceptionali care au crezut in visele lor si au demonstrat, in timp, ca banii europeni chiar ajung in tara noastra, producand mai apoi bani romanesti”, spune Gianina Corondan, care ne-a relatat ce se afla de fapt in spatele povestii fondurilor europene: cunoasterea Romaniei care are initiativa si idei.

Cand spui bani europeni, te gandesti la idei romanesti. In cei 12 ani de la aderarea in Uniunea Europeana, Romania a primit 53,65 miliarde euro. Mii de idei s-au transformat in realitati concrete. Vise creionate candva pe hartie au devenit acum fotografii in galeria proiectelor de succes.

Povestea fondurilor europene in Romania este in primul rand despre oameni. De la oficialii romani care negociaza la Bruxelles, la functionarii nostri care pregatesc si lanseaza in piata masurile de finantare, si pana la beneficiarii acestora - toti sunt parte a unei istorii despre cum se construieste pas cu pas.

Probabil ca putina lume cunoaste, faptul ca, la finalul perioadei 2007 - 2013, care in limbaj tehnic se numeste perioada de programare, tara noastra, aflata in fata primei provocari de acest fel, a incheiat cu un grad de absorbtie impresionant, de cca. 97%, adica aprox. 17 miliarde euro intrati in Romania (exclusiv Fonduri Structurale si de Coeziune). Asta inseamna ca am reusit sa cheltuim aproape toti banii care ne-au fost alocati prin aceasta politica de finantare, numita politica de coeziune.

Rezultatele concrete ale proiectelor derulate in tara noastra, desi numeroase, au ramas, din pacate, mai mereu necunoscute de majoritatea romanilor. Pana intr-o zi cand o echipa de comunicare cu o abordare proaspata si diferita, in care s-au strecurat atat de binevenit oameni cu pricepere si cu standarde specifice unei organizatii care stie exact diferenta pe care o poate face o comunicare transparenta si profesionista, a inteles nevoia uriasa de a crea o punte de legatura intre institutie si beneficiar, intre institutie si noi, cei de acasa. Acestor oameni li s-au alaturat pentru proiectul unei campanii de comunicare, un regizor capabil si Gianina Corondan.

Ce a urmarit campania? Sa indeplineasca, intr-o maniera prietenoasa si nonconformista, o obligatie prevazuta in regulamentele europene - aceea de a promova rezultatele concrete ale finantarii europene. Multi romani sunt conectati la infrastructura de apa, la cea de internet sau transport, beneficiaza de o educatie mai buna in scoli, de asistenta si tratamente medicale in spitale sau de noi calificari pe piata muncii. Tot datorita banilor europeni, multi oameni lucreaza, inoveaza sau isi incep propria afacere. Obiectivul campaniei Ministerului Fondurilor Europene a fost sa faca mai cunoscuta aceasta realitate. O echipa de comunicare specializata exclusiv in dezvoltarea de proiecte de promovare a pus pe hartie nevoia si asa a prins contur campania „Bani europeni pentru idei romanesti”.

"Eu eram obisnuita cu vizitele de lucru pe la diverse proiecte, de aceea m-am simtit ca pestele in apa. Sa investighez, sa descopar oameni, sa vizitez obiective realizate din bani europeni a fost o adevarata placere si o permanenta actiune de cunoastere. Cat despre colaborarea cu echipa Ministerului Fondurilor Europene, prima institutie publica din Romania care a venit cu o abordare atat de noua si diferita - a fost o mare placere”, spune Gianina Corondan.

„Bani europeni pentru idei romanesti” a ajuns, vreme de aproape jumatate de an, in casele tuturor romanilor, facand cunoscute prin TV, radio, reclame in spatii publice si presa online, beneficiile concrete pe care banii europeni le-au generat in comunitatea, in orasul, in tara noastra. „POC, POCU, POIM si acum POAT, e simplu, cum sa nu tina lumea minte!”, ne spune cu umor Gianina in ultimul spot al campaniei. Aceste acronime reprezinta cele 4 Programe Operationale gestionate prin asa-numitele autoritati de management, de Ministerul Fondurilor Europene. Fiindca mai exista si alte programe prin care Romania aduce acasa banii de la Bruxelles si care sunt gestionate de alte doua ministere – MADR (Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale) si MDRAP (Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice).

Ore de filmare si multi profesionisti implicati in realizarea celor 5 spoturi video si audio, 20 de publireportaje despre proiecte frumoase implementate de romani au transformat statistici si termeni complicati intr-o poveste a povestilor de succes.
Secretul celor care au reusit

Toate proiectele pe care le-am descoperit si pe care le-am prezentat sunt adorabile. Nu pot sa fac o separare si sa va spun care au fost cele mai frumoase momente. Toate au fost absolut deosebite, de la robotii Politehnicii (Centrul de Cercetare CAMPUS al Universitatii Politehnica din Bucuresti - n.red .), la lucrurile de-a dreptul marete pe care le fac eroii, le-as spune, de la Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, sub indrumarea domnului Raed Arafat. La fel de mult m-au impresionat extinderea plajelor romanesti, care erau in pericol daca nu existau banii europeni, oamenii de la cofetaria raw-vegana sau devotamentul asistentilor maternali care devin adevarati parinti pentru copiii vulnerabili. Am aflat multe informatii pretioase despre oamenii din orase despre care stiam foarte putin. Am zambit mult in timpul filmarilor, am fost emotionata in unele cazuri, dar in toate am avut acea satisfactie a binelui pe care l-am facut impreuna, prin valorificarea puterii exemplului”, a marturisit Gianina.

Feedbackul pozitiv al acestei campanii ma face sa cred ca romanii incep sa inteleaga faptul ca banii europeni sunt in multe lucruri bune si frumoase pe care ei nu le vedeau pana acum. Am primit numeroase mesaje in care eram intrebata de unde pot obtine consultanta pe fonduri europene, ce proiecte sunt potrivite pentru finantare si daca pot sa isi puna ideile in practica. M-a bucurat cel mai mult faptul ca se face aceasta asociere intre idei si finantare, asa ca fiti siguri ca povestea fondurilor europene va continua. Ma consider norocoasa ca am interactionat cu romanii care fac cinste tarii mele” , ne-a mai spus Gianina.

Cat despre cei care au implementat proiectele prezentate, fie ca sunt persoane fizice, reprezentanti ai institutiilor publice sau ONG-uri, firme private, mi-au marturisit ca secretul este perseverenta. Sunt oameni care au avut curajul sa spuna DA, sa depaseasca scepticismul din jur si sa continue chiar si cand dau de greu. De partea cealalta, exista functionarii din institutii, care, desi coplesiti uneori de povara respectarii unor reguli extrem de stricte, reprezinta in final pilonii de baza in aceasta constructie. Aflata in fata negocierilor urmatoarei perioade de finantare (2021-2027), Romania are in fata ei o noua provocare: scrierea a noi povesti de succes.

CONTEXT
Acest articol face parte din campania Ministerului Fondurilor Europene, „Bani europeni pentru idei romanesti” si a fost publicat pe www.9am.ro, in cadrul proiectului „Campanii de comunicare pentru promovarea fondurilor ESI 2014-2020” (cod MySMIS 120088), cofinantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Asistenta Tehnica 2014-2020.



Te-ar putea interesa si:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Twitter

Aboneaza-te la 9AM sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului "Bani europeni pentru idei romanesti": povestea noastra s-a incheiat aici, povestea lor continua.