Initiativa legislativa a PNL privind impozitarea firmelor in locul (tara) in care a fost realizat profitul a fost deja inregistrata la Senat si se doreste ca saptamana viitoare sa intre la discutii in comisiile de specialitate ale acestei camere. Traducere fidela a Directivei UE 1164/2016, viitoarea lege vorbeste despre limitarea deductibilitatii dobanzilor la imprumuturile de la firma mama, despre impozitarea la iesire a anumitor tipuri de active si despre norma antiabuz.

"Pentru ca masurile sa fie aplicate cu succes trebuie analizate si impuse in legislatie masuri mult mai ample pe toate metodele de export al profiturilor si nu doar pe anumite metode, celelalte fiind aplicabile in continuare cu succes", spune consultantul fiscal Adrian Benta, care crede ca, pana la urma, propunerile din proiectul de lege al PNL sunt doar cateva masuri de bun simt pentru stoparea partiala a exportului de profituri.

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, recunoaste ca nu a citit in detaliu proiectul de lege care asteapta avizul Guvernului si al Consiliului legislativ in aceasta saptamana, dar ca directiva europeana pe aceasta tema are la baza cateva "chei de alocare-volum vanzari, volum active, volum salarii, care daca nu sunt bine cantarite si legiferate pot avea diverse implicatii pentru fiecare stat membru UE in parte". Si aici, Ionut Dumitru vorbeste despre faptul ca un volum al salariilor acordate de o companie-fiica angajatilor din Romania sau un volum al activelor acesteia in tara noastra ar putea fi o cheie dezavantajanta pentru tara noastra, dar un criteriu de distribuire a impozitului pe profit pe baza volumului de vanzari al companiei-fiica in Romania ar putea fi in avantajul nostru.

Despre ce este vorba de fapt? Multinationalele din Romania dar si din alte state exporta profiturile din tarile unde l-au realizat fie in statele unde se afla societatile-mama, fie in paradisuri fiscale gen Panama, Delaware, Insulele Virgine, Antilele Olandeze etc.

Dupa cum explica Adrian Benta, metodele sunt multiple insa cele mai des intalnite sunt: metoda preturilor de transfer prin care se achizitioneaza bunuri si servicii de la societati-mama la preturi supraevaluate sau se vand catre societatile mama bunuri si servicii la preturi mai mici decat pretul pietei si cu o anumita componenta de ilegalitate cand se achizitioneaza servicii fictive de consultanta, management si alte servicii ce nu sunt foarte concret cuantificabile sau necesare societatilor din Romania; metoda indatorarii societatilor din Romania cand societatea din tara primeste imprumuturi de la societatea mama si achita dobanzi la aceste imprumuturi, evident dobanzile erodand profiturile; plati de redevente pentru diverse drepturi de folosinta. Societatea-fiica din Romania plateste firmei mama dintr-o alta tara europeana pentru utilizarea unei anumite marci de comert, bunuri, tehnologii sau brevete de inventii, o anumita suma de bani - redeventa, cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit.

Citeste si:
Rovana Plumb va fi audiata pentru functia de comisar european
Rovana Plumb va fi audiata...

"Proiectul este oarecum simplist dar bine asezat in pagina in sensul ca stopeaza partial, as putea sa spun la limita bunului simt, exporturile de profituri pe seama dobanzilor. Practic, se face o analiza la nivelul profitului operational al societatii si se stabileste un plafon de 30%. Coroborat cu nivelul cheltuielii cu dobanda, daca valoarea dobanzii platite la imprumuturile afiliate este mai mica decat plafonul de 30% atunci sumele sunt deductibile. Sumele de dobanzi nete ce depasesc acest plafon vor fi nedeductibile la calculul impozitului pe profit si practic se va achita impozit pe profit in Romania pentru acestea", precizeaza Adrian Benta.

Citeste continuarea pe Economica.net.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.