Cu o pandemie care pare că nu se mai termină, viaţa de zi cu zi e marcată de urgenţe medicale, restricţii şi o "normalitate" care e departe de normalul pe care îl ştiam cu toţii. Iar efectele negative nu sunt resimţite doar atunci când vine vorba de libertatea de mişcare. 

Echilibrul emoţional care ar trebui să ne ajute să ţinem piept stărilor de spirit negative are de suferit, iar unele dintre motivele acestui dezechilibru vin şi de la locul de muncă. Un studiu realizat în Statele Unite de compania de consultanţă strategică şi management A. T. Kearney arată că 46% dintre angajaţii tineri sunt foarte preocupaţi de sănătatea lor mintală şi, prin extensie, de starea de spirit de la locul de muncă.

O atmosferă pozitivă are efecte asupra stării de satisfacţie a angajaţilor şi influențează, în acelaşi timp, modul în care aceştia îşi îndeplinesc sarcinile. Nemulţumirile şi stresul au, însă, efecte opuse şi, pentru a le combate, managementul e nevoit să caute soluţii pentru a stabili un echilibru emoţional. Iată câteva idei care pot contribui la asta:

Echilibru muncă-viaţă personală prin încurajarea întoarcerii la birou

La începutul pandemiei, foarte multe voci susţineau ideea muncii în regim remote. În timp ce pandemia se prelungeşte, însă, perspectiva angajaţilor s-a schimbat. Potrivit unui studiu realizat în octombrie de compania Genesis Property, peste 80% dintre angajaţii chestionaţi sunt de părere că ar avea de câştigat pe plan profesional şi personal dacă ar reveni la birou.

Principalul motiv invocat de aproape jumătate dintre repondenţi a fost nevoia de a face o separare între muncă şi viaţa personală, amestecate atunci când angajatul lucrează de acasă. Chiar dacă nu este posibilă revenirea full-time la birou, angajaţii pot opta să lucreze un număr de zile de la birou. Este un prim pas către revenirea la o normalitate pe care tot mai mulţi o doresc.

Citeste si:
4 motive pentru care angajații încep să se întoarcă în spațiile de...
4 motive pentru care...

În aceste condiţii, siguranţa sanitară - un alt motiv de îngrijorare în aceste vremuri - poate fi sporită prin măsuri care să contribuie la creşterea gradului de securitate la locul de muncă. Un ajutor important în acest sens este IMMUNE Building Standard™, o certificare pentru clădiri cu peste 135 de măsuri sanitare şi operaţionale menite să îmbunătățească protecția sanitară a spațiilor de birouri, atât în prezent, cât și în viitor.

Un mediu de lucru pozitiv la birou şi în afara lui

Starea de spirit este importantă în orice echipă şi este unul dintre acei factori care pot face diferenţa între rezultatele mediocre şi rezultatele de excepţie. Pentru asta e nevoie de un mediu de lucru pozitiv, care poate fi obţinut cu ajutorul multor lucruri mărunte. E vorba aici despre comunicare deschisă între manageri şi angajaţi, dar şi între angajaţii aflaţi pe aceeaşi treaptă.

Citeste si:
Cum reușește Adelina Pestrițu să păstreze un echilibru între viața...
Cum reușește Adelina Pestrițu...

Încurajează feedback-ul, dă ocazia subalternilor să se deschidă, să spună ceea ce îi macină, ce le place şi ce nu, ce schimbări ar vrea să vadă implementate. Un "mulţumesc" sincer nu a ucis pe nimeni, aprecierea şi laudele trebuie acordate celor care le merită, iar întreaga companie va beneficia de pe urma unor mici momente împreună, cum ar fi clasicul teambuilding şi ieşirile în natură, fie ele experiențe urbane sau într-un colţ pierdut de ţară.

Flexibilitate în program şi mai mult timp liber

Fără niciun strop de ironie, munca poate fi stresantă pentru mulţi, chiar şi în vremuri normale. Când trebuie să te împarţi între proiectele de la serviciu şi proiectele personale, între birou şi familie şi mai vrei să ai şi timp liber, sunt mari şanse ca cele 24 de ore ale unei zile să nu fie suficiente. Stresul provoacă oboseală psihică, iar angajaţii trebuie să fie în cea mai bună formă fizică şi mentală pentru a fi performanţi în atribuţiile lor.

Citeste si:
Cum poți crește coeziunea dintre angajați pe termen lung – 4...
Cum poți crește coeziunea...

Sunt motive suficiente pentru orice manager să ia în calcul câteva metode prin care să păstreze o atmosferă relaxată în companie şi să le ofere angajaţilor ocazia să se deconecteze cu adevărat de la job. Încurajează-i să-şi ia zile libere, oferă-le unele suplimentare faţă de cele acordate prin lege şi, eventual, introdu o aşa-zisă sărbătoare a companiei, când toată lumea îşi ia liber pentru câteva zile.

Atitudine proactivă, concentrată pe găsirea de soluții

Şi, pentru că am vorbit mai sus despre timpul liber care poate fi oferit de o companie angajaţilor săi, e bine să recunoaştem că, oricât de bine intenţionat ar fi un manager, sănătatea psihică a subalternilor săi ar trebui lăsată pe mâna specialiştilor. Dacă ai ajuns în punctul în care vrei să oferi beneficii angajaţilor, orientează-te către acelea care contribuie direct la starea de spirit a acestora.

Citeste si:
Trei angajați CFR, prinși băuți la muncă; alți doi au plecat din...
Trei angajați CFR, prinși...

Asta înseamnă, printre altele, să le oferi o asigurare de sănătate suficient de cuprinzătoare şi acces la profesionişti. Nu este o idee deloc rea să aduci, uneori, un psiholog la birou. E o metodă tot mai întâlnită în marile companii de peste graniţe. Sesiunile motivaţionale susţinute de experţi în domeniu sunt o altă soluţie care poate oferi beneficii pe termen lung, fiind o investiţie în educaţia psihică a angajaţilor.

Aşadar, managerii au la dispoziţie câteva metode utile care le permit să influenţeze în bine starea de spirit a angajaţilor şi să le ofere acel echilibru emoţional atât de important pentru ei, dar şi pentru viitorul companiei. Un lucru important de menţionat e faptul că nu întotdeauna atmosfera negativă se vede de la o poştă, aşa că ideile de mai sus pot fi aplicate şi preventiv, mai ales în această perioadă volatilă şi pentru oameni, şi pentru companii.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 17 Decembrie 2021 - 10 : 12

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.