Ne concentrăm să aplanăm provocările actuale ale pieței (creșterea permanentă a prețurilor, ruperi de stoc din ce în ce mai frecvente) și să le transformăm în valoare adăugată pentru partenerii noștri.”, Ionuț Popa, CEO Consolight.

Care sunt cele mai plăcute aspecte în viața de antreprenor? Dar marile provocări?

Celebrarea a 25 de ani de activitate, cu rezultate de peste 50 milioane de euro cifra de afaceri în acest an aniversar, reprezintă confirmarea eforturilor noastre și a competenţei antreprenorilor români de a dezvolta afaceri exclusiv cu capital local. Cred că evoluția și cifrele vorbesc de la sine. Creșterea de la zero la peste 50 milioane de euro în acest an aniversar, a fost marcată de nenumărate momente de referință. Fiecare nouă filială deschisă (din cele 12 existente în acest moment), fiecare nou producător de nivel mondial adus alături de noi, fiecare nou profesionist în echipă (din cei aproape 300 angajați la nivel de grup), fiecare nouă mașină în flotă, fiecare nou depozit sau hub logistic (care însumează azi peste 15.000 de mp), fiecare milion de euro în plus la cifra de afaceri anuală, iată mii de motive care ne-au generat bucuria și energia de a continua.

Ne caracterizează un management financiar și operațional echilibrat, cu focus pe zonele strategice de dezvoltare, și continuăm să tratăm cu maximă responsabilitate provocările generate de crizele globale sau regionale, prin care am trecut cu brio şi în care am înregistrat creşteri.

Evident momentele resimțite de piață au fost cele 2 crize mondiale, cea financiară din anii 2009-2010 și cea „pandemică”, pe care o traversam în prezent, cu efecte și în plan economic. În ambele Consolight a reușit să mențină stabilitatea și chiar să crească.

Criza financiară din 2009-2010 ne-a găsit deja capitalizați. În cei 2 ani de criză am reușit să deschidem 4 filiale. Restrângerea activității a fost una redusă (cu doar 8%) comparativ cu alte domenii, rezultat al restricțiilor financiare și reducerilor de costuri auto-impuse de companiile client. Criza a avut totuși ca rezultat dispariția unor jucători din piață, care nu au putut susține scăderile de volume vândute, iar cotele lor de piață s-au redistribuit între cei care au rezistat acestei perioade.

Citeste si:
Cum poate opera mai bine o afacere cu ajutorul unei certificări ISO?
Cum poate opera mai bine o...

A doua criză, cea “pandemică”, resimțită în economie de peste un an și jumătate, a reprezentat însă pentru sectorul produselor electrice o oportunitate de creștere. Aceasta s-a datorat boom-ului înregistrat în domeniul construcțiilor, care ne-a permis creșteri ale cifrei de afaceri de peste 15% anual în ultimii 2 ani.

Cum v-a impactat business-ul pandemia de Covid-19?

Dezvoltarea accelerată a indus­triei construcțiilor din ultimii trei ani, în special în zona rezidențială și logistică, a făcut ca piața locală a echipamentelor electrice și de automatizare să nu scadă, ba dimpotrivă să înregistreze o creștere peste media europeană. Segmentul se află într-o etapă de dezvoltare care va continua cel puțin 10 ani, în ciuda pandemiei și a crizei înregistrate în alte sectoare ale economiei.

Citeste si:
Agri Trade Summit 2024, o nouă ediție de succes
Agri Trade Summit 2024, o...

Sectorul echi­pamentelor electrice de joasă și medie tensiune a înregistrat un trend ascendent în primele nouă luni ale anului 2021, context în care Consolight a consemnat o creștere de aproximativ 20% în acest interval. La nivelul întregului an, creșterea va fi de peste 15%, asemănătoare cu cea de anul trecut.

Care au fost primele masuri pe care le-ați luat și cum vă adaptați în continuare acestui context?

În ce privește contactul cu piața, strategia CONSOLIGHT de digitalizare şi comunicare integrată cu clienţii (online & offline) a dus la lansarea în 2021 a platformei B2B myConsoSpace. Aceasta asigură toate instrumentele digitale pentru plasare comenzi, verificare stocuri, rezervare produse, istoric facturi. În 2022 Consolight va lansa și platforma B2C, etapa firească pentru consumatorii soluţiilor Consolight şi Consotech. Clienţii au posibilitatea unei comunicări şi informări eficiente, în timp real, beneficiind şi de sprijinul permanent al echipei de agenţi de vânzări Consolight.

Citeste si:
Bill Gates: „Suntem în continuare expuşi riscului”
Bill Gates despre COVID:...

Legat de respectarea măsurilor de siguranță și lucrul de acasă, am tratat cu maximă responsabilitate sănătatea angajaților noștri, a clienților, a furnizorilor și tuturor celor cu care am interacționat în această perioadă. Atenția acordată respectării tuturor măsurilor sanitare recomandate/ impuse ne-a permis să avem activitate continuă în toate segmentele operaționale (depozite, livrări, financiar, resurse umane, etc). Măsurile speciale de tip work-from-home au fost implementate în domeniile în care acestea nu au afectat productivitatea: achiziții, marketing, vânzări, IT.

Care sunt principalele servicii pe care le oferiti? S-au schimbat ele in timpul pandemiei?

Cele mai solicitate sisteme sunt cele de aparataj de protecție și comandă, stații de încăr­care a mașinilor electrice și UPS-uri, aparatajul modular, precum și soluțiile smart.

Citeste si:
Bilanț COVID-19, 17 aprilie 2022. Cifrele înregistrate în ultimele...
Bilanț COVID-19, 17 aprilie...

Zonele de proiecte majore unde am furnizat produse și sisteme electrice profesionale sunt: proiectele imobi­liare, halele industriale, centrele logistice și obiectivele sportive.

În ceea ce privește livrările de corpuri de iluminat, contextul actual generat de pandemie a determinat o creștere de 37% a vânzărilor pe acest segment în 2020, compa­rativ cu 2019. Evoluția a continuat și în prima jumătate din 2021, cu o majorare de peste 25% comparativ cu semestrul întâi din 2020, iar prognoza pentru întregul an în curs indică o creștere de 30% pe această divizie.

Cum credeți că va fi afectată /schimbată industria de pandemie pe termen lung?

Provocările majore în această perioadă vin din trei direcții: scăderea numărului autorizațiilor de construire, investițiile în industrie (mentenanța clădirilor noi) și reducerea numărului de proiecte de clădiri de birouri.

În ceea ce privește specificitatea segmentului de corpuri de iluminat, principalele dificultăți sunt legate de legislația nealiniată celei europene, precum și lipsa de educare a pieței în direcția creșterii calității produselor utilizate. Ultima lege care reglementează iluminatul public este din 2006, motiv pentru care nu o dată am primit solicitări pentru produse care nu se mai produc de ani de zile.

Ne concentrăm să aplanăm provocările actuale ale pieței (creșterea permanentă a prețurilor, ruperi de stoc din ce în ce mai frecvente) și să le transformăm în valoare adăugată pentru partenerii noștri.

Aceasta abordare ne ajută să ne concentrăm eforturile pe găsirea de soluții la situațiile critice din piață. De aceea este deosebit de important să cunoaștem piața în care activăm și să avem rapiditatea de a fi cu un pas în fața situațiilor neprevăzute.

Ce ar trebui să învețe fiecare antreprenor de la o criză?

Uitându-ne înapoi, găsim extrem de multe situații din care am învățat enorm. Între toate lecțiile, credem că cea mai relevantă este cea a ECHILIBRULUI. Tentația de a vinde cu orice preț a fost în permanență echilibrată de un management financiar responsabil, care ne-a permis o dezvoltare sustenabilă.

Ce ați schimba la business-ul dvs dacă ar fi să o luați de la capăt?

În cei 25 de ani au fost, evident, și provocări, din care însă am învățat și care ne-au ajutat să apreciem și mai mult oportunitățile. Nu am renunța la nimic, am aplica același echilibru între dezvoltare strategică și management financiar responsabil. În acest spirit, Consolight a evoluat în permanență, până la nivelul de jucător strategic la nivel național.

Cum a evoluat business-ul în cei 25 de ani?

CONSOLIGHT a avut o creştere susținută și organică pe piaţa materialelor electrice din România, devenind jucător strategic în importul şi distribuţia de sisteme electrice complete. Pregătim următorii 25 de ani prin divizia Consotech, vârf de lance în distribuţia soluţiilor electrice smart & eco.

În prezent reușim să acoperim solicitările a aproximativ 8.000 de clienți la nivel național, cu un portofoliu de peste 60.000 de articole atent selecționate de la furnizori internaționali stabili și cu game de produse diversificate, pentru satisfacerea nevoilor diverse ale consumatorilor (de la cele uzuale la cele premium sau specifice, din proiecte majore).

Legat de proiecte de succes ale Consolight cu dezvoltatori sau cu autorități locale, putem să amintim o lungă listă doar din 2021, care vin din zona industrială, de birouri, a iluminatului de siguranță și securitate, precum și iluminatului public. Printre proiectele de referință realizate în ultima perioadă, cu produse livrate de noi, se află iluminatul stradal din Mogoșoaia, Spitalul Județean de Urgență Sibiu, Altex Clariant, Hala Multico, Honeywell Lugoj, Sala Sporturilor Floreasca, Hala Kastamonu și Kaufland. De asemenea, printre proiectele de anvergură unde livrăm sisteme electrice de joasă și medie tensiune se află clădirile Atenor Expo, Emag 2, Dacia One, Opera Residence, Lidl Cernica, ONE Cotroceni, Shopping Park Timișoara, Bazinul de înot Moșnița Nouă, Centrul Logistic Profi, Complex Novopolis Constanța, AROBS Cluj, Stadionul Alexandria, CTPark, clădire Karcher Romania și depozitul Jumbo.

Suntem în proximitatea clienților noștri prin 12 filiale (3 în Bucureşti, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Braşov, Sibiu, Cluj Napoca, Craiova, Timişoara, Oradea) și 4 reprezentanţi locali (Buzău, Piteşti, Ploieşti, Baia Mare). În următorii 2 ani preconizăm deschiderea a încă 3-4 puncte de lucru. De la 5 angajati în primii ani am ajuns la aproape 300 persoane la nivel de grup de firme (Consolight, Mercury Lighting, Tablomet). Investim în programe de training și ne mândrim cu ingineri de vânzări care oferă consultanță de specialitate.

Unde vă vedeți peste 25 de ani?

Nu avem un glob de cristal pentru a vedea contextul economic de peste 25 de ani, dar ne dorim să ne consolidăm poziția de lider pe piața distribuitorilor de materiale electrice chiar din urmatorii 5 ani, dublând cifra de afaceri din acest an, până la 100 milioane de euro în 2026.

Continuăm planul de investiții curente de aproximativ 3 milioane de euro, în achiziția și dotarea hub-urilor logistice și depozitelor proprii (15.000 mp la nivel național), a extinderii flotei proprii, precum și a trainingului și investiilor în resursa umană.

Pregătim următorii 25 de ani prin dezvoltarea diviziei Consotech, ca mișcarea strategică a Consolight, care să asigure clienților soluții alternative smart & eco pentru produsele clasice, a căror utilizare ar putea fi afectată de criza energetică, dar și de evoluțiile tehnologice din următorii ani. Am încheiat astfel parteneriate cu furnizori de nişă în domeniul iluminatului şi al soluţiilor smart (de tip smart home & smart city, panouri fotovoltaice, stații de încărcare vehicule electrice), cu produse inovatoare, pe care le dorim adoptate cât mai rapid de piaţă. Un alt obiectiv prioritar îl reprezintă consolidarea parteneriatelor cu producătorii și clienții strategici din domeniul nostru de activitate. Ne dorim să devenim prima lor opțiune în piața de profil.

CONSOLIGHT a înregistrat în cei 25 de ani de existență o creştere susținută și organică pe piaţa materialelor electrice din România, devenind jucător strategic în importul şi distribuţia de sisteme electrice complete, cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro estimată pentru 2021. Cei 8.000 de clienti la nivel național beneficiază de un portofoliu de aproximativ 60.000 de produse și soluții electrice, atent selecționate de la 100 de furnizori internaționali și regionali. Brandul propriu Elmax și divizia Consotech, specializată în soluții electrice smart & eco, reprezintă diferențiatorii Consolight pe piață. Suprafețele de depozitare din țară ating 15.000 mp, incluzând depozitele și hub-urile logistice din București și Constanța, pentru achiziția și modernizarea cărora se investesc în prezent aproximativ 3 milioane de euro. Programul de investiții include și traininguri pentru resursa umană. Compania are aproximativ 300 de angajați la nivel de grup de firme (Consolight, Mercury Lighting, Tablomet).


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 19 Noiembrie 2021 - 10 : 11

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.