Business 5 Mai 2017 13:31
Afacerile solide sunt cladite pe incredere. O demonstreaza bugetele de comunicare in care marile companii investesc anual, studiile de piata sau calcularea indicelui de incredere fata de institutii. Cum poate, insa, un business de mici dimensiuni, asa cum sunt afacerile de cartier, sa concureze cu jucatori mai mari, atunci cand miza este castigarea increderii clientilor?
Intr-o lume digitalizata, in care clientul are acces rapid la informatie si este din ce in ce mai educat referitor la ofertele de pe piata, increderea se castiga si se mentine tot mai greu. Exista, insa, cateva detalii care fac diferenta, indiferent de vremuri sau de marimea afacerii tale, fie ca detii o frizerie, un salon de beauty, o patiserie sau un service auto.

1. Fii deschis si autentic

Una dintre greselile cele mai intalnite la oamenii de vanzari este sa „supravanda” produsul sau serviciul oferit, exagerand calitatile si beneficiile. Rezultatul este intotdeauna pe dos fata de ce s-a dorit, dintr-un motiv foarte simplu: clientul se simte manipulat. Nu de putine ori, oamenii isi fac socotelile de acasa, avand deja unele cunostinte despre produse si despre ofertele concurentei, asa ca cea mai buna strategie este sinceritatea.

Vorbeste-le oamenilor despre ceea ce este cu adevarat diferit si util la serviciile tale. Ofera detalii despre ingrediente sau furnizori. Povesteste-le despre inceputuri, despre cum ai cladit afacerea, de ce este important pentru tine sa investesti in zona sau in cartierul respectiv, in ciuda eforturilor. Oamenilor le plac povestile autentice si empatizeaza usor cu cineva care a pornit un proiect de la zero si care face ceva pentru comunitate. Mai mult, potrivit New Economics Foundation, fiecare banut cheltuit la o afacere locala genereaza un impact in dezvoltarea economica de doua sau chiar de patru ori mai mare decat banii investiti in produse si servicii oferite de businessuri non-locale.

2. Construieste o imagine profesionala

Da, este important sa fii sincer. Este, insa, la fel de important sa prezinti o imagine serioasa, impecabila, in acord cu promisiunile. Nu este vorba despre a pastra aparentele, ci despre a arata respect clientilor. De la produse si servicii de calitate, pana la curatenie si personal amabil, orice detaliu conteaza.

Daca ai deschis o frizerie, un service auto sau o cofetarie, vei avea nevoie, de exemplu, de halate de lucru bine croite si, de preferinta, personalizate, cum sunt acestea, care sa transmita ideea de salubritate, dar si de brand coerent. Pentru o afacere de cartier, curatenia si buna organizare sunt chiar factori de diferentiere. Daca mica ta afacere are si o prezenta online - un website -, ai grija sa arate ingrijit, cu informatii actualizate si corecte gramatical.

3. Fii prietenos

Inainte de a-ti spune propria poveste, incearca sa cunosti clientul. Fii curios si incepe o conversatie amicala, cu respect si fara a intra in detalii personale. Oamenilor, fie ei clienti sau simpli interlocutori, le place sa fie ascultati si sa le fie intelese nevoile. Foloseste astfel de oportunitati nu doar pentru a crea o relatie sanatoasa si pe termen lung cu clientii, dar si pentru a te interesa sincer care le sunt asteptarile - un mic studiu de piata, informal.

In acelasi timp, chiar daca e dreptul tau sa iti selectezi clientii, o atitudine deschisa si lipsita de prejudecati aduce beneficii pe termen lung. Clientii tai te vor aprecia, recomanda si vor reveni daca, de exemplu, ai in vedere si categoriile defavorizate.

4. Dezvolta o strategie pe termen lung

De la un business de cartier, care se afla la doi pasi de casa si reprezinta, de multe ori, solutia salvatoare in situatii de criza (ca atunci cand descoperi ca ai uitat sa cumperi cozonac pentru sarbatori, dar, din fericire, poti ajunge rapid la mica brutarie din zona), clientii isi doresc stabilitate si predictibilitate. Oamenii te stiu pentru ceva anume.

Pentru asta, ai nevoie de o strategie coerenta, pe termen mediu sau lung. Stabileste, de exemplu, care sunt serviciile sau produsele de baza, la care nu vei renunta prea curand, si promoveaza-le ca atare. Una dintre cele mai neplacute experiente, pentru un cumparator fidel, este sa descopere ca produsul preferat, in formula pe care o cunostea foarte bine, nu mai exista, dintr-o data. Daca te hotarasti sa retragi, totusi, un astfel de produs sau serviciu, comunica asta clientilor si ofera si argumentele necesare.

5. Nu exista marketing bun, fara un produs bun

Este, de fapt, prima regula: mai intai continutul, apoi ambalajul. Asa cum am amintit mai sus, imaginea cantareste mult in castigarea increderii clientilor, dar cele mai mari eforturi in acest sens nu vor valora nimic, daca sunt promisiuni goale.

Investeste, in prima faza, in produsul tau. Exista calitate si cu bugete mici, daca, de exemplu, te concentrezi doar pe o nisa si perfectionezi unul sau doua tipuri de produs sau serviciu. Alegand o oferta mai mica, dar dusa pana la cele mai inalte standarde, te diferentiezi de concurenta din zona si atragi increderea si loialitatea clientilor, care te vor asocia intotdeauna cu produsele respective.

Daca detii un business de cartier, cum ti se par recomandarile de mai sus si ce alte sugestii ai avea?


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.