Piata de retail din Romania va creste in acest an cu 4,3%, dupa ce anul trecut a inregistrat un avans de 4,9%, la 26 miliarde de euro, performanta sectorului local fiind printre cele mai bune din Europa, reiese dintr-un studiu al Gfk.

"Cresterea comertului online pune presiune asupra formatelor de retail traditional in toata Europa. De aceea, antipam o crestere moderata pentru acestea din urma, de 0,6% (in medie) pentru tarile UE in 2014. Printre fruntasi se numara Romania (+4,3%) si tarile baltice (+4,8-5,9%). De asemenea, cresterea puternica pe care o previzionam pentru Turcia (9,5%) va fi contrabalansata de nivelul ridicat al inflatiei. Ne asteptam ca situatia retailului sa inceapa sa se stabilizeze anul acesta in special in statele din sudul Europei cu economia greu afectata", se arata in studiul privind piata de retail din Europa, transmite MEDIAFAX.

Scaderi ale vanzarilor de retail sunt asteptate in Grecia (-3%), dar intr-un ritm mai redus decat in 2013, dar si in Germania (-1%, pentru prima data din 2009) si in Olanda (-1,5%).

Cresterea pietei de retail are loc in conditiile in care Romania are printre cele mai reduse suprafete de vanzare pe cap de locuitor din Romania (0,67 metri patrati), fata de media de 1,11 metri patrati in cele 32 de tari analizate.

"Cele 32 de tari analizate au beneficiat in 2013 de o suprafata de vanzare de 1,11 mp/ cap de locuitor, ceea ce inseamna o crestere de aproape 2% fata de valoarea din 2012. Cea mai mare crestere a avut loc in tarile nordice si est europene: Finlanda, Bulgaria, Romania si Estonia. Prin contrast, suprafata de vanzare a scazut in unele tari, in special in Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a inchiderii a numeroase magazine cu produse de amenajari pentru locuinte. Cu toate acestea, suprafata de vanzare pe cap de locuitor in Germania este in crestere datorita declinului populatiei", se mentioneaza in studiu.

In 2013, piata de retail din Europa a stagnat la aproximativ 3,1 trilioane de euro (-0,1%), in cele 32 de tari analizate. Scaderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) si Italia (mai bine de -3%). In topul celor mai mari piete de retail din Europa care nu au fost afectate se numara in continuare Rusia, urmata de Franta si de Germania. Romania se afla printre statele care se bucura de cresteri semnificative (cu +4,9% si o valoare a pietei de 26 miliarde de euro in 2013), alaturi de tarile baltice (+5,3%) sau Polonia (+5,1%).

Citeste si:
Studiu Infografic: Profilul clienților sistemelor fotovoltaice în...
Studiu Infografic: Profilul...

Cele mai mari 10 piete de retail din Europa sunt in ordine Rusia (465 miliarde de euro), Franta (417 miliarde euro), Germania (412 mld euro), Marea Britanie (365 mld euro), Italia (253 mld euro), Spania (184 mld euro), Turcia (154 mld euro), Olanda (91 mld euro), Polonia (86 mld euro) si Elvetia (83 mld euro).

Vanzarile inregistrate pe metrul patrat din Romania se ridica la sub 2.500 de euro/mp, la fel ca in Polonia, Ungaria si Bulgaria.

"In general, 2013 a fost un an in care avantul economic a incetinit, marcat de diminuarea ritmului de crestere a puterii de cumparare. Prin urmare, comertul a suferit pierderi. Vanzarea si inchirierea de spatii comerciale a scazut vizibil datorita cresterii preturilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipam o crestere economica accelerata in Europa, precum si o stabilizare a situatiei din Grecia si Europa de Sud. Retailul european va profita de aceasta dezvoltare, dar efectele vor varia de la o tarala alta in mod substantial", se precizeaza in studiu.

Citeste si:
Klaus Iohannis efectuează o vizită de lucru în Grecia. Subiectele...
Klaus Iohannis efectuează o...

In ceea ce priveste ponderea cheltuielilor populatiei alocate pentru cumparaturi in 2013, aceasta a scazut din nou la nivelul tarilor membre UE, la aproape 31%. In Romania 29% din cheltuielile populatiei merg in retail.

"Motivele pentru acest declin sunt legate de cresterea costurilor pentru energie, facturile de intretinere si activitati de petrecere a timpului liber. Ponderea cheltuielilor populatiei in retail este scazuta in special in Italia (aproape 27%) si Grecia (25%), ca urmare a crizei economice. Economiile puternice din Germania, Marea Britanie si Elvetia detin o pondere a cheltuielilor populatiei in retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proportie relativ mica este suficientapentru a acoperi nevoile de baza", se arata in studiu.

Citeste si:
Expo Shop 2023 - Cel mai mare eveniment din România dedicat...
Expo Shop 2023 - Cel mai mare...

Puterea medie de cumparare pe cap de locuitor in 2013 la nivelul celor 28 tari membre UE a fost de 15.017 euro anual, in crestere cu 0,6% fata de 2012.

Evolutia totala a puterii de cumparare la nivel european are la baza pe de o parte scaderile importante inregistrate in Grecia (-8%), Cipru (-7%), in Cehia si Slovenia (cate -2%), dar si in Italia si Spania, contrabalsate de cresterile peste medie din Romania, Scandinavia si tarile baltice, Germania.

"Pentru Marea Britanie estimam o crestere robusta a puterii de cumparare in 2014, de 6,2%, care va fi insa semnificativ peste media anticipata pentru cele 28 de tari din Uniunea Europeana, de 2,5%. De asemenea, ne asteptam la rate de cresteri peste medie si in tarile baltice, Polonia, Romania si Elvetia in 2014", se mai spune in raport.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.