Social 16 Iulie 2007 00:43
Magazinele virtuale au inceput sa aiba priza si la romani. Pe Internet se comercializeaza acum tot soiul de lucruri. Fie ca vorbim despre calculatoare, carti, medicamente sau parfumuri, toate se pot cumpara printr-un singur click.

Totusi, romanii sunt inca reticenti fata de acest gen de comert, in special atunci cand trebuie sa plateasca in avans. Expertii recomanda celor care vor sa-si deschida un magazin virtual sa tina cont de mai multe aspecte. Pentru a face un site, trebuie o investitie minima de 1.500 de euro. Site-ul trebuie sa respecte toate standardele de pe Internet. Promovarea trebuie facuta si ea de o firma specializata. Pana in momentul de fata, bucurestenii sunt campionii tranzactiilor on-line. Specialistii sustin ca astfel de operatiuni sunt mult mai sigure decat comertul „la vedere“.

Comertul pe Internet a inceput sa ia amploare si in Romania. In ultimii ani, mii de romani si-au deschis magazine virtuale, cu oferte dintre cele mai diverse. Fie ca vorbim despre calculatoare, carti, haine, mancare ori servicii de inmatriculari sau de achitarea facturilor si amenzilor, toate sunt disponibile printr-un simplu click. Chiar si rezervarile pentru un credit la banca se pot face tot prin Internet.

Pentru a deschide un magazin virtual, este nevoie de o idee, de ceva bani si de multe date de contact. Magazinul se inregistreaza, ca orice SRL, la Oficiul National al Registrului Comertului. Avantajul, de aceasta data, este ca nu trebuie inchiriat un spatiu de prezentare si nu trebuie platiti oameni pentru curatenie. In schimb , trebuie gasite persoane capabile sa administreze site-ul 24 de ore din 24, pentru ca afacerea sa mearga. Legislatia in vigoare are prevederi extrem de clare cu privire la tarifele aferente serviciilor oferite, despre care un client trebuie sa stie daca au sau nu TVA.

Confirmarea intentiei tine loc de contract

Potrivit legii comertului electronic, un contract se considera incheiat atunci cand ofertantul primeste confirmarea intentiei de a-i plati serviciile, de la un potential cumparator. Achitarea produselor cumparate de pe Internet se face in momentul in care clientul intra in posesia bunului. Exista si varianta platilor in avans, insa romanii nu s-au aratat prea incantati de ea, cel putin pana acum. Lipsa banilor, in cazul comerciantilor, si a increderii, in cazul clientilor determina ca implementarea sistemelor de plata prin card sa fie destul de dificila.

Deschiderea afacerii costa pe jumatate cåt reclama

Claudiu Gamulescu, consultant pe solutii de comert electronic si branding online, ne-a povestit ca, pentru a incepe o afacere online, ar trebui investiti cel putin 1.500 de euro, doar pentru conceperea si securizarea site-ului. Pentru ca investitia sa fie rentabila, trebuie luate in considerare mai multe aspecte. „Firma care executa si intretine site-ul este foarte importanta. Ea trebuie sa asigure si securizarea site-ului. Cu cat firma care implementeaza softul este mai buna, cu atat securitatea este mai ridicata“, mai precizeaza consultantul.

Specialistii sustin ca promovarea site-urilor tine de imaginatia fiecaruia, dar este conditionata de buget. Promovarea site-urilor este adeseori inclusa in costul aplicatiei de comert electronic, asa-numitul cos de cumparaturi (shopping cart). Pentru a promova site-ul mai bine, de exemplu, pe Google, o consultatie costa, in medie, intre 500 si 3.000 de euro. Pretul variaza in functie de numarul cuvintelor-cheie dorite si de numarul de site-uri care sunt cautate tot pe aceleasi cuvinte. De asemenea, promovarea site-ului se mai poate face si prin bannere, prin sponsorizarea unui alt site sau prin cumpararea de linkuri.

Plata prin card, perceputa ca o scadere a profitului

„Alti factori-cheie de care depinde reusita afacerii sunt politica de preturi, de retururi si garantii, asigurarea fluxurilor de aprovizionare si livrare bine puse la punct. Si marketingul magazinului are un rol foarte important“, mai povesteste Gamulescu. „Majoritatea patronilor de magazine virtuale romanesti percep ca o scadere a profitului comisionul perceput pentru plata prin card. Daca realizeaza insa ca potentialii lor clienti pot achita cumparaturile cu cardul, macar ca instrument de marketing, daca nu altfel, ar trebui sa introduca acest sistem“, sustine Gamulescu.

Fraude - doar in 0,2 la suta din cazuri

„Aceiasi romani care nu au nicio problema cand fac tranzactiile pe Internet in strainatate devin reticenti cand e vorba de magazine romanesti. E, probabil, o oglinda a ce se intåmpla in Romania. Nu avem incredere in nimeni“, apreciaza expertii in domeniu. Potrivit statisticilor RomCard, doar 0,2 la suta din numarul total de tranzactii efectuate prin Internet cu cardul au fost fraude sau reprezinta plangeri generate de cumparator. De cele mai multe ori, posesorul cardului, in speta, cumparatorul, nu admite ca ar fi efectuat vreo tranzactie. Statisticile mai demonstreaza ca infractiunile sunt initiate din tara, dar vizeaza victimele care sunt in strainatate, de unde se ridica produsul final. Cel mai des, asemenea infractiuni sunt comise in Bucuresti, in Alexandria, Ramnicu-Valcea, Craiova, Timisoara , Iasi, Sibiu si Constanta.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.