Social 2 Iulie 2007 23:39
Friedrich Nietzsche considera ca, prin 'Carmen', Georges Bizet depasea ca adevar si forta a sentimentului conceptiile operei wagneriene.

Ceva din aceasta opinie se adevereste, daca tinem cont ca, dupa premiera pariziana din 1875, initial un insucces, 'Carmen' a avut forta de a fi devenit una dintre cele mai cantate creatii ale repertoriului liric. Treptat, la istoria versiunii originale s-au adaugat, intre 1915 si 2004, zece filme americane, germane, franceze, spaniole, amerolatine. Intre acestea se afla si pelicula lui Peter Brook, dupa versiunea scenica, adaptata in varianta personala a operei lui Bizet, 'Tragedia lui Carmen'. Partitura apartine dirijorului si compozitorului francez de origine romana Marius Constant, potivita formulei libretistului Jean-Claude Carriere pentru spectacolul lui Brook, realizat si filmat la inceputul anilor '80. Iata o provocare artistica ce nu i-a dat liniste lui Ion Caramitru, realizator al unei versiuni dupa formula Brook-Constant montata de el la Belfast.

Acum, am asistat la generalele premierei romanesti, petrecute in sala Nationalului bucurestean, inaintea premierei de la Sibiu, peste putina vreme. Spectacolul va avea loc intr-un spatiu neconventional, Curtea Muzeului de Istorie-Casa Altenberger, la orele noptii, sub cerul instelat. Ambientul acesta inspirator l-am banuit si in timpul celor trei generale care reunesc actori si solisti lirici tineri, o orchestra independenta, 'Metropolis', cu 16 muzicieni. Il stiam pe Ion Caramitru, creator de spectacole muzicale care inoveaza, dar nu corecteaza iconoclast capodopere lirice. Drumul sau merge pe o conceptie turburatoare prin adevar si simplitate teatral-muzicala. Am vazut recent devieri de la acest adevar in premierele Operei Nationale. Nu le-am reintalnit acum, desi acest spectacol reduce drastic opera lui Bizet ca durata si personaje, pana la esenta, slujit de o muzica de maestru.

Marius Constant ofera o versiune de sinteza ca sonoritate, orchestratie si simboluri motivice, minunat potrivita cu simplitatea imaginilor scenografiei Mariei Miu, lightyngul dramatic, evolutia teatrala si a solistilor vocali. A reface fara tradare, a aduce o capodopera mai aproape de spectatorul contemporan nu este un act lesne de indeplinit. Ion Caramitru ne provoaca, intr-un sens benefic, fapt resimtit si de cantaretii alesi pentru trei posibile distributii : Oana Andra, Florentina Onica, Claudia Deleanu in rolul titular, urmate de Rasvan Sararu, Mihaela Stanciu, Iordache Basalic, Ionut Pascu, Stefan Popov... Optiunile, preferintele, performantele urmeaza, dar cu convingerea ca evenimentul va continua viata scenica si dupa spectacolele de la Sibiu, inca multa vreme.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.