Social 30 Iunie 2007 00:00

Aparut in editia din 30 Iunie 2007
In virtual, spatiul privat capata transparenta, incepind sa se confunde cu cel public.

In timp ce in jurul rezidentei londoneze a lui George Orwell pot fi numarate nu mai putin de 32 de camere de supraveghere video din cele 4.2 milioane instalate in Marea Britanie, metafora unui Big Brother care trage in permanenta cu ochiul si stie tot e depasita: pe internet, fiecare dintre noi e un mic frate mai mare. Si, la fel cum impartim, comunitar, viciul curiozitatii, ne lasam muscati si de patima exhibitionismului, renuntind la spatiul privat si la intimitate cu buna stiinta, uneori chiar cu pofta.

Chiar daca jocul de-a MySpace-ul (peste 57 de milioane de membri), Hi5-ul sau Facebook-ul (25 de milioane de utilizatori) pare sa semene foarte mult cu completarea “live” a unui “oracol” (practica frecventa pentru generatiile “pre-internet”) miza e mai mare. Si mai grava. Pentru ca, desi cistigam o gramada de abilitati sociale si suntem conectati perfect in retele sociale, pierdem la capitolul “spatiu privat”. Placerea de a adauga aplicatie dupa aplicatie profilului online si goana dupa un numar cit mai mare de post-uri pe blog sunt cele mai comune forme de expunere publica. Blogosfera capata 120.000 de noi bloguri la fiecare 24 de ore (http://www.sifry.com/alerts/archives/000493.html) si platforme gen Twitter lanseaza moda microblogging-ului. Permitind celor inscrisi sa tina la curent liste masive de prieteni cu activitatea cotidiana nu doar prin posturi de blog (de doar 140 de semne) ci si prin SMS-uri sau mesagerie instantanee. Intrebarea la care raspunde fiecare e simpla: “Ce faci?”

Niciodata in istorie curiozitatea despre ceilalti nu ne-a fost atit de intaritata si, pe masura ce a inceput sa ne placa sa “stim despre restul”, satisfacuta. Goana dupa “the next big thing” si un numar cit mai mare de utilizatori de social-networking virtual e dusa atit de mari companii care au inteles potentialul new media (News Corp sau, recent, CBS, prin achizitia Last.fm) cit si de start-up-uri care ofera din ce in ce mai multe posibilitati de auto-expunere, de la streaming video la podcasting. Ce facem de fapt, pe linga ca ne adaugam singuri in baze de date care, analizate, construiesc profile de consumatori ideali, dind ocazia corporatiilor sa-si gindeasca si targeteze mult mai abil produserviciile? Devenim sclavii spatiului privat al celorlalti, pe care incepem sa-l tratam ca pe-o sursa continua de divertisment. In timp ce oferim, la rindul nostru, propriul spectacol.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.