Romania lui Caragiale e produsul imaginatiei scriitorului, spune Ioana Parvulescu in eseul „In Tara Miticilor“, publicat recent la Editura Humanitas: a nu se mai confunda cu Romania reala.
"Tara Miticilor nu e Romania contemporana lui Caragiale. E Romania din spectacolele contemporane lui Caragiale. (...) E o Romanie teatru, o Romanie gradina Iunion, careia domnul Caragiale ii e si director, si sufleor", afirma, socant, Ioana Parvulescu in micul sau eseu "In Tara Miticilor", aparut de citeva zile la Humanitas. Ioana Parvulescu e primul comentator al lui Caragiale care ii contesta acestuia, politicos, dar fara sa ezite, capacitatea de observator al lumii despre care scrie. Ideea de la care porneste acest eseu e ca Tara Miticilor, adica Romania lui Caragiale, e o proiectie literara seducatoare a unei Romanii inventate de autorul "Momentelor", care nu-si gaseste corespondent in lumea reala a vremii. Cu alte cuvinte, comentatorii care il considera pe Caragiale un raportor al Romaniei vremurilor sale confunda o foarte puternica si convingatoare viziune literara cu Romania reala. Ioana Parvulescu foloseste, in sprijinul teoriei sale, un text clasic, "Comediile dlui Caragiale", prin care Titu Maiorescu ii sfatuia pe adversarii revoltati ai dramaturgului sa nu confunde realitatea artei cu realitatea insasi. Ulterior, toti marii comentatori ai lui Caragiale, inclusiv E. Lovinescu, adversarul sau postum, care considera ca, pe masura ce Romania se va moderniza, opera lui Caragiale va incepe sa dateze, au pus semnul egalitatii intre Romania reala si, sa zicem, "O noapte furtunoasa". Contemporanul sau, Zarifopol, om cult si cu umor, il ia in serios pe observatorul Caragiale. Delavrancea nu-i reproseaza nimic la viziune. Contemporanii sai literati il considera pe autorul "Momentelor" un incontestabil observator al Romaniei sfirsitului de secol 19.

Mai tirziu, Caragiale va fi citit si citat aproape ca un autor de literatura nonfictionala. "Momentele" vor fi privite ca un fel de decupaje din realitatea cotidiana. Cele ce vor conta, apoi, in interpretarea textelor caragialiene vor fi accentul si atitudinea. Dar asta subintelegind ca Romania lui Caragiale e cea reala, nu una inventata de el, cum sustine Ioana Parvulescu. Eseista acestei ipoteze e, trebuie precizat, indragostita de Caragiale si nu face parte din categoria celor care joaca totul pe o carte indoielnica.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.