Nici macar in somn nu scapa Stever Robbins, consilier executiv, de e-mail. "Se facea ca eram ingropat sub un morman de mail-uri", povesteste el. "Nu-mi amintesc sa fi avut vreodata vreun cosmar. Iar faptul ca primul meu cosmar a fost despre e-mail mi se pare penibil."

La compania de consultanta la care lucra, Stever Robbins se vedea nevoit uneori sa parcurga cam 120 de mesaje pe zi, cele mai multe de la seful lui. "Cand sfarseam de triat mesajele, nu-mi mai ramanea energie si ca sa fac treaba pe care o aveam de facut", spune el.

Asa ca intr-o zi le-a trimis sefului lui si colegilor ceva recomandari pentru modul de lucru cu e-mail-ul. Cand a vazut ca sfaturile lui sunt ignorate, Robbins si-a dat demisia si s-a apucat de afaceri, ajutand manageri sa-si imbunatateasca performantele. La loc de frunte pe lista lui de prioritati e e-mail-ul: Robbins si-a propus sa-si invete clientii cum sa se descurce cu mesajele. "Am demisionat din cauza stresului, si aproape totul avea legatura cu e-mail-ul", a spus el.

Nu e prea mult de cand e-mailul a inceput sa umple lumea de voie buna si lucruri hazlii, facandu-i pe oameni sa se repeada la tastatura pentru orice, invatandu-i sa-si presare incheierile cu mutrite zambitoare si cu prescurtari, facandu-i sa se intrebe, la unison, cum or fi trait oamenii atat timp inainte ca Inbox-ul sa fi fost inventat. Dar acum, ca a devenit o forma esentiala de comunicare - cu un trafic care a explodat de la 5,1 miliarde de mesaje zilnic in 2000 la 135,6 miliarde mesaje pe zi in 2005, potrivit Radicati Group, o companie de tehnologie si cercetare de piata din Palo Alto, California - e-mail-ul provoaca deopotriva stres si bucurie. Si-i face pe tot mai multi angajati si executivi sa caute cai de a imputina - sau macar de a controla - lungul sir de mesaje zilnice.

"Trebuie sa fii istet ca sa te descurci cu e-mail-ul", spune David Strom, redactor-sef al Tom’s Hardware Guide, un site pe teme tehnologice. "Altfel, iti ruineaza viata."

Nu e nici o indoiala ca e-mail-ul a devenit un instrument de lucru rapid, eficient, aproape indispensabil. Dar a si generat propriile forme de stres, de la panica pe care o simti dupa ce ai trimis un mesaj compromitator altcuiva decat trebuia pana la angoasele pe care le traiesti cand nu primesti un raspuns pe care-l astepti.

Practica de a trimite cu "Cc", care s-a intins ca o molima (termenul vine de la "carbon copy", copie la indigo, cum i se spunea pe vremuri) a amplificat si mai mult angoasele, fortand tot mai multi oameni sa raspunda cat de repede pot la mesaje. Nici macar vacantele nu mai sunt, in mod automat, "iesiri de avarie" - nici nu mai pot fi, din cauza ademenitoarelor laptop-uri si a Internet-cafe-urilor. Popularitatea conexiunilor wireless si a dispozitivelor hand-held - ca cele de tip BlackBerry - n-au facut decat sa alimenteze potopurile de e-mail-uri. Si apoi mai e si blestemul spam-ului, care reuseste inca sa fie mereu cu un pas inaintea chiar si a celor mai agresive dintre filtre.

Dar poate ca cea mai mare sursa de stres generata de e-mail e pacostea unui Inbox supraaglomerat, in care nu reusesti niciodata sa mentii ordinea. Multi oameni, deopotriva sefi si subordonati, primesc in mod obisnuit peste 150 de mesaje pe zi, spun specialistii - exista oameni care primesc chiar si 50 pe ora. "Greblezi mesajele si dupa aceea te simti multumit ca ai terminat ceva, dar imediat ce te conectezi din nou vezi ca tocmai ai primit alte 200 de mesaje noi", spune Anna Marta Sala, care este presedinte si proprietar al AMS Artists, o companie care ofera servicii de management muzicienilor.

Si din pricina ca e-mailul este cea mai rapida forma de comunicare, e perceputa adesea ca fiind una care obliga la un raspuns rapid. "Umerii mi se lipesc de urechi de incordare, pentru ca trebuie sa raspund repede", spune Sala. Iar asta e un refren pe care il aude des Julie Morgenstern, expert in managementul timpului, autoare a best-seller-ului "Nu va verificati niciodata e-mail-ul dimineata". "Suntem dependenti intr-o oarecare masura", spune ea despre e-mail. "Exista o spaima ca daca nu-ti verifici mesajele, pierzi ceva esential. Ca daca nu raspunzi imediat, ai aerul ca esti incompetent. Ca nu esti eficient. Ca seful tau sau clientul tau se vor gandi sa te inlocuiasca. Iar asta e stresant", spune Morgenstern.

Sa te descurci cu e-mail-ul - sa-l utilizezi, sa stabilesti ce mesaje sunt prioritare, sa faci ordine in el - presupune ore de munca in plus, pe care oamenii o fac in mare parte seara tarziu sau a doua zi devreme, dimineata. Dintr-un studiu facut recent de America Online and Opinion Research Corporation reiese ca 41% dintre respondenti spun ca-si verifica e-mail-urile dimineata, inainte de a ajunge la birou. Peste 25% spun ca nu li s-a intamplat sa stea niciodata mai mult de cateva zile fara sa-si verifice e-mail-ul, iar 60% spun ca si-l verifica si in vacanta. Si 4% marturisesc ca isi citesc e-mail-urile in baie.

Nebunia e-mail-urilor a dat nastere unei mici industrii de consultanti care ofera sfaturi companiilor - inclusiv Microsoft, care a pus umarul la crearea e-mail-ului - despre cum sa se descurce cu mesajele si cum sa devina mai degraba proactive decat reactive - o problema din ce in ce mai mare in lumea corporatista.


Despre autor:

Business Magazin

Sursa: Business Magazin


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.