O buna promovare si prestigiul unor staruri autohtone pot da o aura pozitiva unui film politist altminteri slab. Acesta este cazul prea lungmetrajului „Fix Alert“, ultima pelicula romaneasca ajunsa pe marile ecrane din mall-uri.

In Romania, filmul independent se face greu. Regizat de Florin Piersic jr., "Fix Alert" nu e un exemplu in acest sens. Arata cum se poate indulci pastila unor astfel de dificultati bagindu-ti in lungmetraj tatal (Florin Piersic sr.), mama (Tatiana Iekel), prietena (Dorina Chiriac) si cel mai bun prieten (Petre Fumuru). S-a filmat timp de 20 de zile, iar actorii au adus totul de acasa: decorurile, costumele, machiajul si, nu in ultimul rind, jocul. Apoi a intervenit firma Zapp care a bagat bani grei in post-productie, pentru ca era necesara trecerea de pe camera digitala pe pelicula.

Film facut in familie

Aceeasi companie a asigurat premiera facuta cu fast, materialele promotionale si conferinta de presa care a adunat in fata spectatorilor intregul tablou de familie. Declaratiile facute acolo au fost un soi de "ne tragem de sireturi intre noi si ne periem la fel": Piersic sr. a spus ca fiului sau "ii merge mintea ca un elicopter" si ca, la rindul sau, Juniorul il socoteste "genial"; actorul Doru Ana a afirmat ca acest film reprezinta pentru el "implinirea unui vis", iar Monica Davidescu a pus si ea umarul la corul general de laude.

Lungmetraj de adormirea spectatorului

In urma unor astfel de ode ramine un film care, desi difera semnificativ de restul peliculelor romanesti, nu depaseste statutul unei copii stingace. In primul rind, el este definit ca "thriller psihologic cu intriga politista si cronologie inversata". Ceea ce se traduce in lungi cadre filmate cu camera fixa, continind personaje fara nume care, vorbesc fara sa le poti vedea interlocutorul sau auzi ce spune acesta cind vorbesc la telefon. Cum era de asteptat, spectatorul trebuie sa puna povestea de la cap la coada. Or, astfel de imagini, care constituie majoritatea lungmetrajului, sint plictisitoare: monologurile dureaza prea mult si sint redundante, iar maniera de filmare, chit ca unghiurile sint interesante, oboseste ochiul care tot vede personaje filmate numai de la umeri in sus. Aceeasi reteta de puzzle este exploatata de numeroase lungmetraje straine, cea mai notabila reusita apartinindu-i peliculei "Memento".

Allegro si tot degeaba

Daca pina acum ati vazut doar "fixul", partea alerta vine la sfirsit. Tocmai cind ai reusit sa faci toate conexiunile, sa iti dai seama cine e tatal cui, cine santajeaza pe cine si cine e incurcat cu cine, toata povestea ti se da mura in gura, prin ochii unui copil, introdus la final fara nici o justificare. Faptul pare cu atit mai bizar, cu cit scenele anterioare fusesera filmate cu camera amplasata in locuri ca un cuptor de microunde, o gaura in perete sau o combina muzicala, asa ca nu aveai cum sa identifici aceste perspective cu cea a copilului. Mai mult, prin aceasta decizie, reteta de puzzle, pe care miza tot filmul, e complet anihilata. Plus ca nu toate personajele care apar in partea fixa apar si in cea filmata alert, asa ca povestea are ceva lacune logice.

Prestatie inutila

Jocul actorilor, care au fost indemnati sa fie cit mai interiorizati cu putinta, e onorabil, dar e subminat de scenariul scris de Florin Piersic jr. si Dorina Chiriac. Conform unor declaratii anterioare ale regizorului, acest lungmetraj a fost facut pentru piata americana. Nu se stie cum va fi receptat pe plan international, dar un spectator roman observa cu usurinta anumite clisee verbale ale filmului de peste ocean care suna bizar in romaneste. Exista si unele secvente in care nu se intimpla nimic si altele care sint complet irelevante pentru desfasurarea actiunii.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.