Farid Fairuz descanta cultura romana in feeria extrasenzoriala "Bun ramas! (sau despre discretele scapari ale sistemului limbic)", prezentata in premiera la Centrul National al Dansului Bucuresti (CNDB), sambata 27 si duminica 28 februarie, de la orele 19:00.
Dupa ce vestea ca Farid Fairuz va monta un spectacol la CNDB a tulburat spatiul artistic romanesc, se pare ca aceasta este cea mai intriganta si asteptata premiera.

Farid Fairuz este nascut la Beirut dintr-o mama libaneza si un tata evreu. De-a lungul vietii ramine marcat de povestea de dragoste tulburatoare dintre parintii sai, care au trait in clandestinitate vreme de 10 ani migrind mereu intre Turcia, Siria, Liban si Iordania. Dupa disparitia tragica a acestora in razboiul din Beirut, este adoptat de doi beduini care il cresc cu lapte de camila și il educa conform credintelor lor. Fairuz are un comportament diferit de ceilalti copii de virsta lui si dovedeste o sensibilitate maladiva. Destinul ii suride la virsta de 11 ani cind este infiat de o bogata familie iordaniana care se ocupa cu atentie de studiile lui. Astfel Farid Fairuz ajunge sa studieze muzica popoarelor arabe, dansul oriental, dansul clasic si contemporan, iar apoi creeaza spectacole si danseaza vreme de citiva ani in Europa si Statele Unite ale Americii, fiind privit ca o curiozitate.

Saptamana trecuta, presa semnala mari tensiuni (n.r. vezi articolul Scandalul vrajitoarelor in dansul romanesc, de Mihaela Michailov) intre ideile invocate de catre artistul Fairuz si conducerea institutiei de dans, tensiuni care au fost insa aplanate de dragul artei, dupa cum a marturisit directurul CNDB, Mihai Mihalcea, intr-un interviu publicat de Romania Libera.

“Nu vreau sa ma acresc pe nici o baricada a realitatii cu vreun steag in dinti. Simt nevoia sa ma las purtat in alte zone, dincolo de concret si de realitate. Plonjez in fictionalizarea propriei existente, amestecand planuri si spatii temporale, genuri, ideologii si religii diferite. Vreau sa port alte identitati si varste, sa sparg limitele pe care mi le traseaza cultura din care vin si in care nu ma recunosc. Sa explorez teritorii si practici noi. Vreau sa pot fi tigan, curva, preot, saman, homosexual, evreu, arab, taran, chinez, copil, batran, orice si oricine”, spune coregraful Mihai Mihalcea.

Astfel, „Farid Fairuz” este de fapt parte consistenta a unui proiect de biografie fictionala in care limita fragila dintre discursuri personale si imaginare si constructia identitatilor multiple sunt chestionate intr-un demers care vorbeste despre spatiul public din Romania.

Ceea ce este cu atat mai interesant este faptul ca Mihai Mihalcea, devenit Farid Fairuz, a reusit in mod admirabil sa creeze iluzia autenticitatii unui personaj care traieste asemeni oricarei fiinte in carne si oase. Aceasta fictionalitate a provocat limitele realitatii iar, pentru cei care au urmarit subiectul montarii unui spectacol misterios la CNDB, existenta lui Farid parea cat se poate de veridica. In epoca comunicarii new-media crearea unui personaj fictional devine cu atat mai facila.

Artistul libanez are o multime de fani pe Facebook si comunica prin intermediul numeroaselor sale trimiteri la cultura si arta lumii. Mai mult decat atat, Centrul National al Dansului anunta ca Farid Fairuz este unul dintre coregrafii care vor sustine cursuri de dans contemporan pentru incepatori, incepand din data de 1 martie 2010.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.