Social 11 Iunie 2009 16:32
Copiii sunt influentati negativ de programele de televiziune din Romania, ca urmare a faptului ca violenta s-a extins per ansamblu in ceea ce priveste programele tv, avertizeaza Unicef Romania si CNA. Semnalul de alarma a aparut in urma studiului "Reprezentarea violentei televizuale si protectia copilului", care arata, printre altele, ca publicul din Romania poate urmari la televizor, in medie, pana la 23 de acte de violenta pe ora

Raportul, realizat de UNICEF Romania, Consiliul National al Audiovizualului si Centrul de Studii Media si Noi Tehnologii de Comunicare din cadrul Universitatii din Bucuresti, ofera o viziune clara a continutul violentei in productiile TV, iar obiectivul principal este protejarea "micutului spectator". Totodata, demersul stiintific incearca constientizarea si senzibilizarea in randul adultilor, autoritatilor si mass-media, asupra problemei violentei mediatice, care are un impact insemnat asupra copiilor.

"Copiii vad in personajele violente eroi care rezolva oprice problema prin violenta si tind astfel sa-i imite, sa se identifice cu ei, considerand violenta un mod de a rezolva problemele. Urmarind in exces personajele de televiziune ucigand si ranind, copiii isi pierd capacitatea de a discerne intre violenta din viata reala si cea simulata pe ecran. Prea multa televiziune creeaza imunitate si indiferenta fata de ororile violentei", a declarat, astazi, in cadrul unei conferinte de presa, Edmond McLoughney, Reprezentantul UNICEF in Romania.

Printre efectele negative se numara sentimentele de anxietate, panica, frica, dar si insomnie, cosmaruri si depresie, atrag atentia psihologii.

Studiul a cercetat trei canale destinate copiilor: Cartoon Network (CN), Jetix (J) si Minimax (MM), timp de o saptamana (saptamana 5-11 ianuarie 2009), patru ore pe zi. La nivel general, pe intreaga perioada monitorizata s-au inregistrat 2005 acte de violenta in desenele animate emise de cele trei canale. Media per canal este de 668 acte de violenta, cel mai violent canal, din punct de vedere al frecventei "pure", fiind Jetix-ul, cu 852 de acte, urmat de Cartoon Network, 815 acte, si de MM, cu 338 acte.

In ceea ce priveste violenta transmisa, canalul Jetix este superior in ceea ce priveste frecventa actelor de violenta, in timp ce pe CN acestea dureaza mai mult.

PRO TV si OTV, campioane la propagarea violentei

Pro TV si OTV sunt pe primul loc in randul programelor generaliste in ceea ce priveste violenta, cu 23,4 de acte de violenta difuzate, respectiv 22,6 acte de violenta, la fiecare 60 de minute.

La polul opus se situeaza posturile TVR1, cu doar noua acte de violenta, in medie, si Acasa TV, cu 3,6 minute de violenta intr-o ora de emisie.

Durata totala maxima a actelor de violenta care pot fi vizionate in 60 de minute de transmisie tv, excluzand publicitatea si promo-urile, este de 22,6 minute (la OTV - DDD). PROTV-ul transmite aproape 16 minute violente din 60 de minute de emisiune, iar canalul cu cea mai redusa durata a violentei este Acasa TV, cu 3,6 minute din 60 de minute de emisiune.

Totodata, durata medie a unui act de violenta este de 60 secunde la OTV, valoarea maxima inregistrata, si de 20 secunde la Prima TV, valoarea minima inregistrata. In cazul canalelor de desene animate, durata medie a unui act violent este de 15 secunde, pentru Cartoon Network, 11 secunde-Jetix si 10 secunde Minimax.

De remarcat este faptul ca violenta verbala reprezinta cea mai frecventa forma de violenta difuzata la TV in Romania, cu o pondere a frecventei de 44%, urmata de cea fizica 33,6%, psihologica 9%, economica 8,4%, sociala 4,1% si sexuala 1%.

Astfel, OTV, prin natura emisiunii analizate, are cea mai mare pondere a violentei de tip verbal (75.6% din toate tipurile de violenta), ca si cea mai mica pondere a violentei de tip fizic: 6.5%. Canalul care a prezentat cea mai mare parte a actelor de violenta fizica este PROTV (57.4%), unde au predominat filmele de actiune. Formele de manifestare ale violentei fizice cel mai des prezente pe micul ecran sunt bataile si omuciderile, care impreuna reprezinta 46% dintre toate formele de manifestare ale violentei fizice.

Important pentru modul in care prezentarea actelor de violenta afecteaza copiii este faptul ca locul de desfasurare a violentei este, in aproximativ un sfert din cazuri, casa cu extensia sa, contextul domestic. Realizatorii studiului atrag atentia in acest sens asupra emisiunilor de gen reality-show care instiga la violenta in cadrul familial, cu scopul de a asigura un rating insemnat.

"CNA va fi intolerant cu eventualele abateri ale posturilor de TV /radio, aparute pe fondul crizei economice, cand unele dintre acestea ar putea creste ponderea violentei in emisiuni, pentru a <stoarce> cat mai multa audienta", a declarat Rasvan Popescu, Presedintele CNA.

Totodata, CNA solicita sprijinul legii pentru a interveni acolo unde nu pot decat sa dea sanctiuni si amenzi si, totodata, le transmite radio difuzorilor sa fie parteneri cu CNA, si nu rivali, pentru siguranta publicului, care in prezent este folosit de media in termeni de audienta.

Referitor la solutiile CNA pentru protejarea copiilor de programele tv cu continut ridicat de violenta, cum ar fi bulina de informare, este de eficienta redusa, spun insasi copiii, in urma unui studiu efectuat de 'Salvati Copiii'. Astfel, 62% dintre cei chestionati declara ca tin cont de aceasta avertizare foarte rar, in timp ce 71% spun ca nu o iau in seama deloc.

Proiectul care a stat la baza acestui de studiu, finantat de UNICEF Romania, a analizat in perioada 5-11 ianuarie, prin metode cantitative si calitative, continuturile violente din programele a 11 canale TV, dintre care trei pentru copii. Canalele analizate au fost TVR1, ProTV, Acasa, Antena 1, Antena 3, Realitatea TV, Prima TV, OTV, Cartoon Network, Jetix si Minimax, iar corpusul de analiza cuprinde 348 de ore de programe.

Studiul este urmarea primei cercetari pe aceasta tema realizata in 2004 si arata o crestere a numarului de acte de violenta prezentate in programele de televiziune din Romania.

Pe langa prezentarea principalelor concluzii ale studiului, reprezentantii din partea Unicef, Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului, CNA, si a Centrului de Studii Media si Noi Tehnologii de Comunicare al Universitatii Bucuresti se declara parteneri in eforturile de informare si instruire a adultilor, in ceea ce priveste drepturile copiilor si impactul violentei din mass-media asupra acestora.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.