In 1990, Gheorghe Dobre, actual ministru in guvernul Aliantei, a asigurat locomotive ortacilor, l-a demis pe cel care s-a opus si si-a marcat in presa contributia la mineriada groazei.

Mai multe documente oficiale arata implicarea actualului ministru al transporturilor in mineriada din iunie 1990, soldata cu sase morti si peste 400 de raniti (in rapoartele oficiale). Noile dovezi obtinute de "Evenimentul zilei" merg si mai departe in a proba ca actualul ministru al transporturilor, in acea perioada directorul Regionalei CFR Craiova, a servit interesele lui Ion Iliescu, invinuit in dosarul "Mineriada". Dobre a asigurat locomotivele pentru trenurile cu ortaci, l-a destituit pe cel care i-a intarziat cateva ore pe "calatori", si, plin de zel, a prezentat in presa vremii contributia sa la "buna" desfasurare a mineriadei.

Mandru ca le-a deschis calea

Pe 16 iunie 1990, in cotidianul "Adevarul" era publicat un articol intitulat "Nu, n-a fost o intamplare", care descrie "faptele reprobabile savarsite in ziua de 13 iunie 1990" de inginerul Ioan Manucu. Acesta decuplase de la reteaua electrica trenurile in care se aflau mineri si care plecau spre Bucuresti. Semnatarul articolului este ing. Gheorghe Dobre, director al Regionalei CFR Craiova, care precizeaza: "Manucu a nesocotit dispozitia directorului general de a repune imediat sub tensiune amintita portiune feroviara".

Asadar, fara sa-l intrebe nimeni, Gheorghe Dobre recunostea ca a dat o dispozitie directa unui angajat ca garniturile puse la dispozitia minerilor sa ajunga la Bucuresti cu orice pret. El considera "un fapt reprobabil" gestul inginerului Ioan Manucu de a bloca plecarea ortacilor din Petrosani. Fostul director al Regionalei CFR Craiova stia ca trenurile transporta mineri, si nu calatori obisnuiti.

Acest lucru este recunoscut acum, la 15 ani de la acel eveniment, printr-o declaratie de presa: "Pe raza Regionalei Craiova toate trenurile care au circulat in ziua de 13 iunie 1990 au circulat regulamentar. Trenurile suplimentare - cum este si cazul trenurilor ce transportau mineri - aveau dispozitie de circulatie de la Bucuresti, transmisa catre Regionala Timisoara, prin care se stabilea ruta de circulatie a acestor trenuri". Declaratia a fost facuta pe 14 iunie.

Le-a dat locomotive

Gheorghe Dobre a negat informatiile aparute in articolul "Omul lui Basescu - locomotiva mineriadei", aparut pe 14 iunie in EVZ. Ministrul a precizat ca in luna iunie 1990 era director al Regionalei CFR Craiova si, "dupa cum se stie deja, trenurile care au dus minerii in Bucuresti au plecat din Petrosani, de pe raza Regionalei Timisoara. Regulamentele caii ferate nu permiteau implicarea unui director de pe o regionala in formarea si plecarea trenurilor de pe alta regionala".

Cu toate acestea, un document al Ministerului Transporturilor confirma faptul ca de la Regionala Craiova, condusa de Dobre, au fost puse la dispozitia minerilor locomotivele care aveau sa-i transporte la Bucuresti. Actul precizeaza ca "Regionala Timisoara asigura partizi (n.r. - personal de tren) si RCF Craiova asigura remorcare cu locomotiva". In plus, in articolul din "Adevarul", Gheorghe Dobre scria: "Conducerea Regionalei a recurs - in intervalul 20.50-22.10 la actiunea de remorcare a trenurilor de calatori si marfa aflate in circulatie pe amintita sectie, cu locomotive diesel in locul celor electrice".

"Trenuri cu mineri pentru bataie"

Ce nu spune actualul titular de la Transporturi o spun documentele de la calea ferata. Toata lumea stia ca minerii merg spre Bucuresti "pentru a face ordine". Nimic nu o arata insa mai explicit decat documentele de la CFR Craiova, regionala pastorita de Dobre. "20.52 - S-a scos tensiunea intre Valea Sadului si Lainici pentru a interzice trenurile suplimentare de mineri pentru bataie de la Petrosani la Bucuresti". Mentiunea apare in registrul de tura din noaptea de 13 spre 14 iunie 1990. Ea a fost trecuta de inginerul Ioan Manucu. Intr-un asemenea document apar toate "miscarile" de pe calea ferata.

"Iliescu e sechestrat in Palat"

Minerii din Valea Jiului au fost transportati la Bucuresti cu trenuri speciale. Un miner din Comanesti a povestit cum liderii sindicali le-au spus minerilor, la iesirea din "sut", ca "Iliescu e sechestrat in Palat, Campeanu a facut un nou guvern, legionarii au pus mana pe toate institutiile". Li s-a cerut sa mearga in Capitala sa "faca ordine", sa "desfiinteze partidele". Ce a urmat se stie. A avut loc una dintre cele mai sangeroase actiuni, pregatita dupa un scenariu bine stabilit. Minerii din Valea Jiului devenisera "Armata" personala a lui Ion Iliescu si a oamenilor sai.

Dobre sustine ca e nevinovat

Dobre sustine ca a respectat regulamentele. El a declarat pentru EVZ ca nu a contribuit la sosirea minerilor in Capitala.

• Despre ajutorul dat ortacilor: "Nu aveam cum sa ajut trenurile cu mineri sa ajunga la Bucuresti. Au plecat de la Timisoara, Regionala Craiova nu avea cum sa se implice"

• Despre faptul ca mergeau in Bucuresti "sa faca ordine": "Nu erau numai trenurile cu mineri in circulatie, ci si altele. Nu stiam ca in acele trenuri se afla mineri. Nici nu ma aflam la serviciu in acea perioada"

• Despre acuzatii: "Manucu nu a respectat regulamentele. Prin intermediul presei se incearca o discreditare a mea"

• Despre o eventuala demisie de onoare: "Nu ma gindesc pentru ca nu am de ce. E un om (n.r. - Manucu) care incearca sa iasa in evidenta prin durerea altor oameni. Acest lucru nu mi se pare corect"

Cazul Manucu

In editia din 14 iunie, EVZ a relatat cum, in 1990, sosirea minerilor in Capitala a fost intarziata cu cateva ore de catre inginerul Ioan Manucu, de la Regionala CFR Craiova. El a decuplat energia electrica a caii ferate pentru a bloca sosirea minerilor. Doua zile mai tarziu, lui Manucu i-a fost desfacut contractul de munca, printr-o decizie semnata de directorul de atunci al regionalei, Gheorghe Dobre.


Despre autor:

Evenimentul Zilei

Sursa: Evenimentul Zilei


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.