Social 17 Martie 2009 11:38
Regizorul Cristian Mungiu castigator al Palme d’Or apreciaza, intr-o scrisoare deschisa adresata ministrului Culturii, Theodor Paleologu, ca organizatorul selectiei proiectelor de film, Centrul National al Cinematografiei (CNC), ar trebui sa fie degrevat de aceasta sarcina.
Potrivit lui Mungiu, selectia filmelor care vor primi finantare ar trebui facuta de un organism independent, pe baza datelor puse la dispozitie de CNC.

Regizorul filmului "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" aduce ca argumente, in principal, deficientele constatate dupa ce s-a aflat in juriul selectiei din sesiunea decembrie 2008, pe care, de altfel, le-a facut publice, in majoritate, la anuntarea castigatorilor, pe 4 martie 2009.

Cineastul a realizat o analiza detaliata a modului de functionare a Centrului National al Cinematografiei (CNC) si a dat exemple punctuale ale situatiilor la marginea legalitatii, incluzandu-i pe Casaro Film si pe Ion Mititelu pe lista vinovatilor, observa Cotidianul.

Prima chestiune pe care Cristian Mungiu o ataca in scrisoarea sa deschisa catre ministrul Culturii, Theodor Paleologu, este situatia juratilor de la concursul de proiecte cinematografice organizat de CNC: „Cei ajunsi in aceasta comisie de lectura reprezinta in multe cazuri in mod fatis interesele celor care i-au trimis. Pot aparea situatii cand lectorii sunt supusi rugamintilor, presiunilor, interventiilor, amenintarilor si santajelor. Dupa aprecierea mea, acesta este aspectul cel mai grav si inacceptabil al modului in care se desfasoara in prezent concursul“, accetueaza cineastul. Mungiu da si un exemplu relevant, acela al proiectului inscris de Casaro Film, „Portrete in padure“, regizat de Dinu Tanase si recompensat cu finantare.

Cristian Mungiu propune astfel, ca tuturor membrilor din comisiile de selectie sa le fie solicitate declaratii pe propria raspundere, in care acestia sa precizeze daca s-au facut presiuni asupra lor de a favoriza anumite proiecte.

Membrii comisiei ar mai trebui, in opinia lui Mungiu, sa aiba obligatia de a face o apreciere scrisa despre proiectele castigatoare, urmand ca ei sa nu mai faca parte din viitoare comisii de selectie in cazul in care carierele publice ale filmelor notate de ei difera semnificativ de estimarile pe care le-au facut.

In opinia lui Mungiu, este necesara si o recalculare a punctajelor aplicantilor la concursurile CNC anterioare, cu aplicarea stricta a regulamentului si folosirea doar a datelor care se confirma din declaratiile candidatilor, recalculare ce ar putea furniza, in unele cazuri, rezultate semnificativ diferite fata de cele care au desemnat castigatorii.

In aceeasi scrisoare deschisa, Cristian Mungiu apreciaza ca, pe termen scurt, regulamentul de concurs trebuie modificat in sensul revenirii la spiritul sau initial, acela de a sprijini valoarea probata prin succese incontestabile in festivaluri de prestigiu incontestabil, prin vanzari si incasari probate prin returnari de fonduri catre CNC.

Regizorul mai spune ca este preferabil ca membrii comisiei de selectie si expertii comisiei financiare sa nu fie alesi de CNC, iar verificarea dosarelor, inclusiv a bugetelor candidatilor, trebuie facuta inainte de concurs, in asa fel incat etapa a doua a concursului sa nu fie interpretabila.

Scrisoarea deschisa redactata de Cristian Mungiu vizeaza, in afara selectiei de proiecte, si alte probleme ale CNC si ale cinematografiei romanesti.

"Apreciez ca misiunea CNC ar trebui sa fie mult mai ampla decat gestionarea concursurilor de proiecte si ca, in general, in acest moment: CNC nu are reactie fata de faptul ca Romania are cel mai mic numar de sali de cinema din Europa raportat la populatie; nu exista o strategie in privinta distributiei de film in Romania; nu exista o strategie in privinta scaderii dramatice a numarului de spectatori in salile din Romania; pirateria este coplesitoare in privinta produselor video si nu exista niciun plan vizibil de combatere a fenomenului; majoritatea celor care iau credite pentru productie de la CNC nu returneaza niciodata aceste credite", mai spune regizorul, in scrisoarea deschisa publicata pe site-ul casei de productie Mobrafilms.

Organizarea si desfasurarea concursului de proiecte organizat de CNC au fost criticate de mai multi regizori de top, arata NewsIn. Printre acestia s-a numarat si Radu Muntean, care a obtinut, la inceputul lunii martie, cea mai mare finantare din sesiunea noiembrie-decembrie 2008, respectiv 1,36 milioane de lei, pentru filmul "Marti dupa Craciun".

"Regulamentul concursului de proiecte este foarte vag in calcularea punctajelor pentru regizori, case de productie si, implicit, pentru proiectul cinematografic respectiv. Si asta il face foarte interpretabil, la discretia Consiliului de Administratie si al presedintelui acestui consiliu. Stiu regulamentul, am participat la jurizare in sesiunea din vara anului trecut, de atunci stiu ca sunt multe probleme punctuale. Lista de festivaluri agreate de CNC este conceputa aberant, scurtmetrajele puncteaza la fel ca lungmetrajele, in fapt nu exista o comisie tehnica menita sa calculeze profesionist punctajele concurentilor. Totul se face la botul calului si se calculeaza pe loc, cu comisia de fata, cand in mod normal, toate informatiile furnizate de casele de productie ar trebui verificate pe indelete. Si, nu in ultimul rand, trebuie desecretizat concursul, pentru ca nu este un cenaclu literar, ci o competitie de proiecte cinematografice, asa ca e nu numai normal, dar si util ca, atunci cand juriul judeca un scenariu, sa cunoasca si regizorul care-l va filma", a declarat Radu Muntean.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.