Social 6 Martie 2009 16:10
Dansul contemporan se detaseaza de baletul traditional, dansul contemporan este centrat in jurul emotiilor si a energiei corpurilor, iar miscarile devin personale, profunde, chiar filosofice. Publicul larg detine putine cunostinte in legatura cu ceea ce s-a intamplat cu adevarat in istoria dansului si a artei performative din Romania. Astfel, CNDB invita vineri, 06 martie, orele 18.30 la o noua serie de prelegeri si prezentari despre dansul contemporan romanesc.

Centrul National al Dansului Bucuresti a deschis pe parcursul anlui 2008 un adevarat santier de cercetare si documentare, la care au luat parte: Irina Severin, Mihaela Michailov, Andreea Novac, Vava Stefanescu, Manuel Pelmus, Mihai Mihalcea, Florin Flueras si Brynjar Bandlien. Bucurandu-se de prezenta cunoscutului coregraf roman Gigi Caciueanu, CNDB va aduce in cadrul dezbaterii, activitatea de cercetare asupra dansului contemporan din Romania.

Partea I

  • "Si mama a dansat atunci. Oxigenarea arhivei", de Mihaela Michailov, critic de teatru si dans

Eseul isi propune o abordare sintetizata a conceptului de "arhiva mobila", partajata, cu dublu potential referential: prezentul isi arhiveaza ’’trecuturile’’ si trecutul da cheia arhivarii "prezenturilor". Dansul contemporan romanesc detine, paradoxal, "proprietatea lipsei", ceea ce face ca arhivarea sa devina un proces de recuperare, de reconstituire si de imaginatie, de fill in the blanks. Cum se poate reconstrui un eveniment pe urmele absentei? Nu devine absenta insasi un eveniment?

  • "Voci", prezentare sustinuta de Manuel Pelmus si Ion Dumitrescu, doi tineri coregrafi romani de dans contemporan

O prezentare a citorva documente vizuale mai putin cunoscute publicului, ce surprind citiva dintre protagonistii scenei de dans din Romania anilor 1968-1972 (Miriam Raducanu, Gigi Caciuleanu, Raluca Ianegic, Ruxandra Racovita si altii). Vizionarea va fi urmata de o discutie cu coregrafii Manuel Pelmus si Ion Dumitrescu care vor oferi mai multe informatii despre contextul in care au fost produse fragmentele coregrafice prezentate.

  • "Concerto Grosso" si "In marea trecere", doua creatii realizate de Miriam Raducanu, vor fi prezentate de creatorul Gigi Caciuleanu

Descoperita in arhiva apersonala a coregrafului Gigi Caciuleanu, creatia "Concerto Grosso" realizata de Miriam Raducanu, in regia lui Mirel Iliesu, este o productie a studioului Sahia din anii ’60. "In marea trecere", o alta creatie semnata mai tirziu de Miriam Raducanu pe versuri de Lucian Blaga si muzica Corului Madrigal ii va aduce in prim plan pe Miriam Raducanu, Simona Stefanescu, Sonia Dumitrescu, Raluca Ianegic si Gigi Caciuleanu.


Partea a II-a

  • "Ciocanul fara stapin". Studiu de caz. Prezentare de Irina Severin

In noiembrie 1965, Opera Nationala din Bucuresti prezenta in premiera mondiala la Paris, spectacolul “Ciocanul fara stapin” in coregrafia lui Stere Popescu. Odata trasa cortina, reactiile divergente ale publicului si ale criticilor de dans - de la entuziam la scandalizare- au creat o serie de controverse legate de stilul inedit al acestei reprezentatii. In plus, in Romania comunista a anilor ‘60 un asemenea eveniment nu putea trece neobservat. In ce consta “ineditul” acestui spectacol si care au fost consecintele sale asupra dansului romanesc sint citeva din intrebarile la care incerc sa raspund.

  • "Ciocanul fara stapin" – abordari alternative. De la informatia scrisa si teorie la practica artistica - o prezentare de Brynjar Bandlien si Florin Flueras.

CNDB a lansat la finalul anului trecut invitatia destinata tinerilor coregrafi de a participa la procesul de cercetare si reflectie deschis in jurul creatiei ”Ciocanul fara stapin” si a autorului sau Stere Popescu. Brynjar Bandlien si Florin Flueras au raspuns acestei invitatii lansind la rindul lor un proces artistic pe care il vor prezenta in cadrul acestei seri.

  • Video document in premiera nationala: Stere Popescu si "Ciocanul fara stapin" la Festivalul de dans de la Paris, 1965.

Achizitionat de CNDB de la Arhiva Nationala a Audiovizualului din Paris, materialul prezinta un scurt fragment din jurnalul televizat in anul 1965 de catre Canalul ORTF. Creatorul Stere Popescu, aflat la Paris, da o scurta declaratie despre spectacolul sau ”Ciocanul fara stapin”, creat pe muzica lui Pierre Boulez (partitura cintata in premiera mondiala in cadrul festivalului). Declaratia este urmata de citeva fragmente filmate din spectacol.

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.