Ministrul de externe Cristian Diaconescu a spus luni, la TVR1, ca momentele mai putin interesante sau mai putin simpatice din relatia bilaterala cu Ucraina sau R. Moldova nu trebuie sa descurajeze, pentru ca exista un pachet pozitiv in relatiile cu aceste doua tari.

Ca raspuns la observatia moderatorului ca Romania are probleme simultane cu doi dinte vecinii sai, Republica Moldova si Ucraina, Cristian Diaconescu a atras atentia ca astfel de momente "mai putin simpatice" nu trebuie sa descurajeze. "Vreau sa va spun un lucru, in momentul in care iti aperi cu consecventa si determinare interesul national pot sa apara si momente mai putin interesante, mai putin simpatice, mai putin publice. Dar acest lucru nu trebuie sa ne descurajeze, exista un pachet pozitiv solid atat in relatiile cu Republica Moldova, cat si in relatiie cu Ucraina, pe care ne bazam in continuare", a asigurat ministrul.
Relatiile cu Republica Moldova s-au tensionat pe masura apropierii datei scrutinului legislativ, autoritatile moldovene obstructionand intrarea in tara vecina a peste 200 de cetateni romani. In ceea ce priveste agenda bilaterala cu Ucraina, este vorba despre scandalul de spionaj izbucnit la Bucuresti, care s-a soldat cu retragerea a doi atasati militari romani si a doi ucraineni, dar si despre recentele sesizari facute de MAE in legatura cu lucrari la Canalul Bistroe , informeaza NewsIn.

Cristian Diaconescu a explicat la TVR1 ca principala cauza a aparitiei problemelor cu Ucraina este lipsa unui dialog permanent si a aratat ca Romania nu are "orgolii" imaginare. "Este foarte clar ca Romania si Ucraina trebuie sa se consulte in legatura cu pasii tehnici care ar urma sa se realizeze (in cazul Canalului Bistroe - n.r.). Din nou lipeste dialogul. Sub aspectul raporturilor dintre state consultarea permanenta este absolut necesara, este parte a relatilor de buna vecinatate. Dupa cum observati, incidente de aceasta natura sunt foarte rare in Europa tocmai pentru ca exista un cadru juridic bilateral si multilateral bine detaliat si bine pus la punct. Nu avem orgolii in ideea de a presa un stat sau altul pentru a-si indeplini obigatii virtuale sau care nu exista", a subliniat ministrul.

"Sunt obligatii clar stipulate in aceste acorduri in ideea de a preveni o paguba ce se poate produce la un moment dat. Odata ce prejudiciul s-a creat, intram intr-o alta logica, mai ales cand este vorba de mediul inconjurator. Intentia noastra este sa ne clarificam reciproc atitudinile tocmai pentru a nu ajunge intr-o situatie uneori ireversibila", a spus ministrul.

Canalul Bistroe a revenit in atentia publica saptamana trecuta, Ministerul roman al Afacerilor Externe anuntand joi ca a cerut Ambasadei Ucrainei lamuriri referitoare la informatiile aparute despre inaugurarea unui baraj de pe artera navigabila de mare adancime "Dunare - Marea Neagra". Cu acest prilej, partea romana a reamintit partii ucrainene ca astfel de actiuni incalca prevederile internationale.

MAE a spus ca, in continuarea demersurilor diplomatice din 10 si 25 februarie 2009, a transmis la data de 24 martie 2009 o nota verbala Ambasadei Ucrainei la Bucuresti, prin care a cerut sa primeasca, in cel mai scurt timp, clarificari oficiale cu privire la informatiile referitoare la inaugurarea unui baraj de pe artera navigabila de mare adancime "Dunare - Marea Neagra". Cu acest prilej, partea romana a reamintit partii ucrainene ca astfel de actiuni incalca prevederile internationale.

Ambasadorul ucrainean la Bucuresti a declarat pentru NewsIn ca Ucraina va raspunde notelor transmise de partea romana. "Am primit o nota de la Ministerul de Externe care facea referire la unele relatari din presa ale ministrului ucrainean al transporturilor. Am primit notificarile de la MAE roman acum cateva zile. Eu nu am auzit declaratiile oficialului ucrainean si chestiunea trebuie clarificata", a declarat ambasadorul Markian Kulik, explicand ca momentan asteapta informatii suplimentare de la Kiev pentru a putea raspunde partii romane.
Ambasadorul a subliniat ca, neexistand o declaratie oficiala si o notificare oficiala a Ucrainei in privinta construirii unui dig, declaratiile preluate din presa nu pot avea o relevanta prea mare, intrucat pot fi inexacte sau scoase din context.

Romania a gazduit in primavara anului trecut cea de-a patra reuniune a statelor parti la Conventia privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontalier din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Natiunilor Unite. Conventia reglementeaza, in principal, etapele procedurale pe care statele care doresc implementarea unui proiect cu impact transfrontalier negativ trebuie sa le parcurga. In urma dezbaterilor din plenul reuniunii a fost adoptata decizia referitoare la lipsa de conformitate a proiectului Canalului Bistroe cu prevederile conventiei. Conform deciziei adoptate in unanimitate la Bucuresti, Ucraina si-a incalcat obligatiile care ii reveneau in temeiul Conventiei Espoo. Reuniunea statelor parti a adoptat o "declaratie oficiala de non-conformitate" in acest sens. Conform regulilor, se recurge la aceasta masura in cazul in care un anumit stat ignora, in mod repetat, normele internationale. De asemenea, statele parti la Conventia Espoo au adoptat si un avertisment adresat Ucrainei, care ar fi intrat in vigoare in cazul in care, pana la data de 31 octombrie 2008, Ucraina nu ar fi indeplinit anumite conditii.

Secretarul executiv al Comisiei Economice ONU pentru Europa (UNECE), Jan Kubis, a transmis saptamana trecuta vicepremierului ucrainean Grigori Nemirea o scrisoare prin care atrage atentia ca Ucraina nu isi respecta obligatia de a opri lucrarile la Bistroe si a initiat chiar faza a doua a acestora. Kubis atrage atentia in scrisoare ca, desi Ucraina are obligatia de a nu mai continua nicio lucrare (inclusiv in cadrul fazei I) pentru finalizarea proiectului Bistroe pana la indeplinirea cerintelor impuse de Conventia Espoo, din informatiile comunicate Comitetului de Implementare a Conventiei Espoo reiese ca lucrarile nu au fost oprite si, mai mult, au fost executate lucrari la construirea digului de protectie care ar face parte din cadrul fazei a doua a proiectului. In scrisoare se mai arata ca asemenea actiuni sunt contrare cerintelor pe care Comitetul de Implementare le-a impus Ucrainei in octombrie 2008 si reprezinta o continua violare de catre autoritatile de la Kiev a prevederilor Conventiei Espoo.

In plus, in scrisoarea din 25 martie 2009 secretarul executiv semnaleaza si faptul ca studiul de impact transmis de Ucraina este lacunar si nu respecta conditiile prescrise de Conventie.
In incheiere, Comitetul solicita Ucrainei sa transmita in scris informatii care sa confirme in mod clar si neechivoc faptul ca lucrarile de orice fel au fost oprite si ca pentru fiecare faza s-a inceput aplicarea integrala a Conventiei Espoo. Dupa primirea acestor informatii, Comitetul va decide masurile ce se impun, conform paragrafelor 8.9 si 10 ale Deciziei IV/2 a Statelor Parti la Conventie.

Scrisoarea a fost transmisa ca urmare a reuniunii de la Berlin, din perioada 10-12 martie 2009, a Comitetului de Implementare a Conventiei Espoo, pe agenda caruia s-a aflat stadiul respectarii de catre Ucraina a angajamentelor sale internationale in construirea canalului Bistroe.
Ambasadorul Kulik a aratat insa ca Ucraina a furnizat toate informatiile necesare cerute de Conventia Espoo. "Am produs un raport de aproximativ 100 de pagini in legatura cu demersurile noastre din zona, in baza Conventiei Espoo. Acest raport a fost transmis catre MAE ca urmare a altor notificari trimise. Suntem in pregatirea celorlalte aspecte cerute de Espoo si ramanem angajati in respectarea tuturor conditiilor", a precizat Markian Kulik intr-un interviu acordat NewsIn.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.