Biserica Ortodoxa sarba a confirmat ca patriarhul Pavle, in varsta de 95 de ani, a murit astazi, intr-un spital din Belgrad
Grav bolnav si internat din noiembrie 2007, Pavle ceruse Sinodului in luna octombrie a anului trecut sa ii aprobe retragerea din functia pe care o detine. Sinodul a decis insa ca acesta sa fie Patriarh pe viata, relateaza NewsIn, citand AFP.

Pavle, cu numele de nastere Goiko Stoicevicial, a fost cel de-al 44-lea patriarh al Bisericii Ortodoxe sarbe, urmandu-i in 1990 patriarhului Gherman. Patriarhul Pavle al Serbiei s-a nascut la 11 septembrie 1914, fiind in prezent cel mai batran dintre ceilalti patriarhi (95 de ani). S-a nascut in satul Kucianti, care pe atunci se afla in Austro-Ungaria, in momentul decesului aflandu-se in Croatia. A facut liceul la Belgrad, seminarul teologic la Sarajevo urmand cursurile Colegiului teologic ortodox din Belgrad. Ulterior, a imbracat haina monahala, iar in 1948 a fost numit ierodiacon. In 1957 a devenit arhimadrit, in acelasi an fiind ales episcop de Raska-Prizren.

  • Pavle, sprijinul sarbilor in perioada destramarii fostei Iugoslavii
Pavle a fost liderul spiritual al sarbilor in perioada agitata din anii '90, marcati de dezmembrarea sangeroasa a Federatiei iugoslave.
Acesta s-a implicat activ in apararea poporului sau, a scris si a avertizat despre actualul exod al sarbilor din Kosovo, despre atacurile albanezilor asupra manastirilor sarbe, despre violarea calugaritelor, vandalizarea cimitirelor sarbe si suferintele ortodoxiei in Kosovo. In 1989, pe cand era inca episcop, Pavle a fost batut de cativa tineri albanezi in Kosovo. Ranile sale au necesitat aproape trei luni de spitalizare. Totusi, in spiritul iertarii crestine, a refuzat sa depuna plangere.

Pavle, ales patriarh la 1 decembrie 1990, era numit de unii "sfantul care merge pe jos", pentru ca a dus o viata simpla si era de o mare modestie. Toti episcopii Bisericii Ortodoxe Sarbe aveau masina, pe care o foloseau sa se deplaseze prin diocezele lor, cu exceptia lui Pavle. Intrebat de ce nu si-a luat niciodata un automobil, acesta a raspuns: "Nu-mi voi cumpara pana cand fiecare camin albanez si sarb din Kosovo si Metodia nu va avea o masina".

Ca patriarh, a incercat sa atenueze schisma cu Biserica Ortodoxa Sarba Libera, cunoscuta in prezent ca Noua Mitropolie de la Graceanita, si a facut eforturi pentru a se apropia de Biserica Ortodoxa Macedoneana, considerata necanonica de Patriarhia ecumenica si de celelalte biserici ortodoxe rasaritene.

  • Pavle a condamnat reactivarea Mitropoliei Basarabiei
Ramas fidel Bisericii Ortodoxe Ruse, Pavle condamna intr-o scrisoare trimisa in ianuarie 2008 patriarhului de atunci al Moscovei, Aleksei al II-lea, decizia Bisericii Ortodoxe Romane de a reactiva Mitropolia Basarabiei. In scrisoare, Pavle condamna decizia Bisericii Ortodoxe Romane de a reinfiinta trei eparhii istorice pe teritoriul canonic al Bisericii Ruse, afirmand ca reactivarea Mitropoliei Basarabiei are legaturi cu perioada nazista. "Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Sarbe sustine in totalitate eforturile Patriarhiei Moscovei indreptate catre restabilirea unei ordini canonice normale in Moldova, care este o regiune canonica traditionala a Patriarhiei Moscovei", se spunea in scrisoare.

Patriarhul Pavle sublinia faptul ca "sfidarea traditiilor canonice a stat la baza crearii asa-numitei Mitropolii a Basarabiei". Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Sarbe mai arata ca aceste circumstante il determina sa califice problema Mitropoliei Basarabiei drept o chestiune care "iese din limitele competentei nationale" si care are "consecinte importante pentru unitatea Ortodoxiei".

"Noi impartasim ingrijorarea Dumneavoastra legata de oranduirea interna a Ortodoxiei si a Bisericii Ortodoxe in ansamblul ei, in contextul acestor evenimente de ultima ora", sublinia patriarhul Pavle, spunand ca istoria reactivarii Mitropoliei Basarabiei are legaturi cu "una dintre perioadele cele mai sumbre ale istoriei mondiale - cea a ocupatiei naziste".

In final, patriarhul Pavle si-a exprimat speranta ca acest conflict juridic va fi solutionat in mod fericit si "in folosul cauzei unitatii ortodoxiei".

La prima sa sedinta de dupa intronizarea patriarhului Daniel, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a decis reactivarea a trei eparhii istorice in Republica Moldova. Decizia a fost criticata cu vehementa si calificata drept "hotie la drumul mare" de Biserica Ortodoxa Rusa, care considera ca Republica Moldova apartine spatiului sau canonic, dar si de Bisericile Ortodoxe din Ucraina si Bulgaria, precum si cea a Cehiei si Slovaciei. Decizia a fost criticata si de Mitropolia Moldovei, supusa canonic Moscovei, care activeaza in Republica Moldova in paralel cu Mitropolia Basarabiei, aflata in subordinea Patriarhiei Romane.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.