Putin comunicativ de la prabusirea aparatului A330 in Atlantic, pe 1 iunie, Airbus a luat atitudine vineri, cu cateva zile inainte de salonul aeronautic de la Bourget, pentru a apara fiabilitatea avioanelor sale, relateaza AFP.

"A330 este unul dintre cele mai bune avioane si unul dintre cele mai sigure construite vreodata", a afirmat presedintele constructorului european de avioane, germanul Thomas Enders, intr-un interviu acordat cotidianului german de mare tiraj Bild Zeitung, citeaza NewsIn.

Intre timp, adjunctul sau, francezul Fabrice Brégier, declara unui cotidian francez regional: "Avioanele noastre sunt sigure! O spunem noi, o spune EASA (Agentia Europeana pentru Securitate Aeriana), o spun si clientii. Toti ne-au confirmat increderea lor in A330. Ei cunosc cel mai bine avioanele noastre, mai bine decat presa".

Aceste declaratii intervin in contextul in care in ultima saptamana s-a tot vorbit despre sondele Pitot, instrumente de masurare a vitezei in zbor. Toate cele trei sonde Pitot ale avionului Air France care s-a prabusit in Atlantic erau defecte, ceea ce a suscitat reactii ale sindicatelor de piloti, care au refuzat sa zboare pana la inlocuirea lor. Mai multe companii aviatice au anuntat ca le vor inlocui.

Air France a recunoscut mai multe incidente cu aceste sonde in ultimele luni la A330 si A340, defectiuni care pot genera anomalii in serie.
Incidentele erau rezultatul formarii unui strat de gheata pe sonde, iar defectiunea disparea dupa cateva minute, precizase compania. Cel putin cinci incidente legate de sonde au avut loc in 2008, potrivit rapoartelor pilotilor Air France.

Dupa ce a anuntat, la cinci zile de la accident, o "incoerenta a diferitelor viteze masurate", Biroul de Anchete si Analize (BEA) din Franta, care face ancheta tehnica, a afirmat clar, joi, ca nu exista "nicio legatura stabilita" intre sonde si accident.

Directorul general al Air France Pierre-Henri Gourgeon s-a declarat si la randul sau "deloc convins ca sondele sunt cauza accidentului". Acesta a confirmat totusi ca Air France si-a accelerat programul lansat in 27 aprilie de a inlocuire a acestor aparate cu un model mai nou. Airbus le recomandase clientilor sai inlocuirea sondelor inca din septembrie 2007, desi considera in continuare sigure si vechile sonde.
"Daca ancheta demonstreaza lipsa lor de fiabilitate, vom lua toate masurile necesare pentru a le modifica, dar pentru moment nu este cazul", a subliniat Brégier.

Acesta a exclus eventualitatea, mentionata de cotidianul Le Figaro joi, de a consemna la sol flota A330 cu sonde vechi: "Este iresponsabil sa spui asa ceva oamenilor".

Reamintind ca accidentul Air France este primul accident cu victime al unui A330 in uz, desi acest tip de aparat este folosit din 1997, membrul francez al conducerii Airbus a cerut sa nu se traga concluzii pripite.

Totusi, acest accident misterios afecteaza imaginea Airbus. "Dupa o asemenea catastrofa, cele mai mici informatii dau titluri de-o schioapa", a constat Enders, in conditiile in care luni incepe la Bourget, la nord de Paris, cel mai mare salon comercial de aeronautica.

Anunturile de contracte incheiate la acest salon, care implineste 100 de ani, vor fi mai putin spectaculoase decat in urma cu doi ani. Editia din 2007 a acestui eveniment bienal s-a caracterizat prin comenzi gigantice anuntate de cei doi constructori de avioane cu mai mult de 100 de locuri, Airbus si Boeing.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.