Presedintele american Barack Obama l-a propus joi pe avocatul Mark Gitenstein ca ambasador al Statelor Unite in Romania, potrivit site-ului Casei Albe.
Presa americana scrie ca Obama a numit joi sase diplomati de cariera in functii de ambasadori in Africa, Orientul Mijlociu si Pacific, in timp ce pentru Europa si America Latina a preferat sa faca patru numiri politice, intre acestia numarandu-se si Mark Gitenstein, care a donat peste 4.000 de dolari campaniei vicepresedintelui american Joe Biden si a contribuit cu 1.500 de dolari la campania secretarului de stat Hillary Clinton, relateaza NewsIn.

Avocatul, care a intrat in 1989 ca partener la Washington in firma multinationala de avocatura Mayer Brown LLP, a facut parte dintre consilierii echipei de tranzitie pe care presedintele Barack Obama a numit-o pana la investirea sa in functie. In varsta de 63 de ani, Mark Gitenstein este expert la Brookings Institution, specializat pe probleme legate de securitate nationala si libertati civile.

Inainte de a lucra la Mayer Brown, Gitenstein a fost director executiv la Foundation for Change Inc. Anterior, Gitenstein a lucrat la Senat timp de 17 ani atat la biroul personal al senatorului Joseph Biden, in prezent vicepresedinte al Statelor Unite, cat si ca principal consilier la comisia juridica a Senatului american, pe care Biden a condus-o timp de mai multi ani.

Mark Gitenstein este autorul cartii "Matters of Principle" (Chestiuni de principiu), cu care a obtinut un premiu, lucrarea detaliind experienta sa de sef al personalului de pe langa comisia juridica a Senatului in timpul "bataliei" pentru confirmarea lui Robert Bork la Curtea Suprema in 1987.

Nascut la 7 martie 1946 in statul Alabama, Mark Gitenstein este licentiat al Universitatii Duke si doctor in stiinte juridice al Universitatii Georgetown.

Potrivit Washington Post, initial Gitenstein a fost favorit pentru a conduce Biroul pentru politica legala din cadrul Departamentului Justitiei, o functie echivalenta cu cea de procuror general adjunct, dar candidatura lui a fost in cele din urma respinsa din cauza activitatii sale intense ca lobby-ist inregistrat pentru Camera americana de Comert.

In SUA, numirile politice ale ambasadorilor sunt motivate de o varietate de considerente. Uneori, un presedinte numeste un ambasador care nu este diplomat de cariera pentru ca acea persoana are un talent unic sau o expertiza speciala pentru un anumit post. Presedintele selecteaza ambasadorii, de asemenea, bazandu-se pe contributia lor, financiara sau de alta natura, in campania sau partidul sau.

Nominalizarea unui ambasador pentru Romania, in conditiile in care postul a ramas vacant de aproape jumatate de an, intervine insa chiar mai curand decat erau asteptarile. Se estima ca cel mai probabil din toamna sa fie anuntat un nou ambasador american la Bucuresti.

Judy Moon, consilier pentru presa si cultura al Ambasadei SUA la Bucuresti, declara luna trecuta ca intarzierile in nominalizarea ambasadorilor sunt normale la inceputul oricarei noi administratii. "In acest moment nu stim cand vom avea un nou ambasador. Intarzierile in nominalizarea ambasadorilor sunt normale la inceputul oricarei noi administratii. Pentru multe dintre posturile de ambasadori, numirile se fac dupa ocuparea pozitiilor de varf din administratia interna", a explicat Judy Moon.

De exemplu, fostul ambasador american la Bucuresti Nicholas Taubman a ajuns in Romania abia la 5 decembrie 2005, la aproape zece luni dupa ce postul a ramas vacant. Presedintele american de atunci George W. Bush, care isi preluase al doilea mandat in ianuarie 2005, l-a luat pe ambasadorul din Romania Jack Dyer Crouch II, pe care il numise politic in functie in urma cu mai putin de un an, in echipa Casei Albe. De asemenea, fostul ambasador Michael Guest a ajuns in Romania in septembrie 2001, la opt luni dupa ce Bush isi prelua primul mandat.
Procesul de numire a unui ambasador american este asemanator cu cel din Romania, dar are totusi un grad mai mare de complexitate.
Casa Alba a facut o propunere, dar acest demers nu inseamna ca Mark Gitenstein poate fi considerat deja ambasadorul SUA in Romania. Nominalizarea este facuta de Casa Alba, iar dupa ce respectivul candidat obtine acordul tarii gazda, trebuie audiat de Comisia pentru relatii externe din Senat, iar apoi trebuie sa obtina votul in plenul Senatului. Acest drum poate fi scurt, dar la fel de bine dura luni intregi sau chiar mai mult.

Audierea in sine in Senat este, de obicei, relativ scurta, candidatul fiind intrebat chestiuni generale despre tara vizata sau chestiuni specifice de interes imediat pentru senatori. Daca nominalizatul nu a fost instiintat in prealabil de intrebare, acesta se poate angaja sa ofere un raspuns cat mai curand posibil.

Pana la adoptarea Actului Rogers din 1924 toti ambasadorii de pana atunci ai Statelor Unite erau nominalizati politic, nefiind diplomati de cariera. Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, marea majoritate a acestor pozitii au fost ocupate de functionari ai serviciului extern. In ultimii ani, 70% dintre ambasadorii SUA au provenit din randul serviciului extern, in timp ce restul de 30% din sectorul privat.


Despre autor:


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.